بخش اول/ کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با دفاع پرس:

چرایی آتش‌افروزی عربستان در بحران سوریه/ ایران ستون اول محور مقاومت/ حمایت ترکیه از تروریست‌ها علنی شده‌است

«حسن حیدر» با بیان اینکه ایران ستون اول محور مقاومت و حزب‌الله نیز ستون دوم آن است، گفت: سخنرانی بشار اسد در سال 2006 بعد از پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه نقطه عطف کینه‌ورزی آل‌سعود نسبت به سوریه شد؛ عربستان بعد از این سخنرانی به حمایت از تروریست‌ها پرداخت و آتش فتنه را در این کشور شعله‌ور ساخت.
کد خبر: ۸۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰ - 15June 2016

چرایی آتش‌افروزی عربستان در بحران سوریه/ ایران ستون اول محور مقاومت/ حمایت ترکیه از تروریست‌ها علنی شده‌است

گروه بینالملل دفاع پرس- سیروس فتح الهاتیکندی: تحلیلگران مسائل سوریه معتقدند، بحران سوریه بعد از پایان جنگ 33 روزه لبنان برنامهریزی شد. طبق بررسیهای انجامشده از سوی کمیته «وینوگراد» که متشکل از یک گروه 80 نفری از شخصیتهای حقوقی، نظامی، سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بود، علت شکست ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل حزبالله، کمکهای تسلیحاتی سوریه به آنها اعلام شد.

بنابراین با شروع تحولات در کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا زمان را مناسب دیدند و کار خود را شروع کردند؛ کاری که رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا به همراه رژیمهای عربی از جمله عربستان سعودی و قطر دنبال میکردند ابتدا انتقال شورشهای اجتماعی به سوریه بود؛ که اولین جرقههای آن در شهر مرزی «درعا» در جنوب سوریه در سال 2011 زده شد و غربیها توانستند سلسله اعتراضهایی را به کمک همان نیروهایی که آموزش داده بودند، انجام دهند.

اما با گذشت پنج از بحران سوریه مشخص شد آن اتفاقی که در سطح برخی کشورهای عربی روی داد و منجر به سرنگونی حکومت این کشورها شد، در سوریه تکرار نمیشود و دلیل آن هم این است که نظام سیاسی در سوریه متکی به مردم است و مردم از حکومت بشار اسد در سطح گسترده ناراضی نیستند. البته تلاش و مجاهدت گروههای مقاومت اسلامی در این خصوص نیز قابل تحسین است.


در همین رابطه «حسن حیدر» تحلیلگر مسائل غرب آسیا و فعال رسانهای در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار بینالملل دفاع پرس به بررسی بحران سوریه و سیاستهای خصمانه مثلث سعودی، تلآویو و واشنگتن نسبت به اطلاعرسانی تحولات منطقه از سوی رسانههای محور مقاومت پرداختهاست؛ که مشروح آن از نظرتان میگذرد.

دفاع پرس: همانگونه که میدانید، طی سالهای گذشته پخش بسیاری از شبکههای محور مقاومت از ماهواره «عرب ست» متوقف شد. به نظر شما آیا سیاستهای خصمانه مثلث سعودی، تلآویو و واشنگتن تاکنون تأثیر منفی بر روند اطلاعرسانی تحولات منطقه از سوی این رسانهها مخصوصا شبکه خبری المنار داشته است؟

حیدر: دشمنان محور مقاومت قادر به تحمل رسانههایی که در خط محور مقاومت فعالیت میکنند، نیستند. جنگ رسانهای در دوره کنونی خیلی مهم است. المنار یکی از شبکههای تلویزیونی تاثیرگذار در جهان عرب است، به همین خاطر این شبکه در کل کشورهای اروپایی تحریم شدهاست. علت تحریم این شبکه تاثیرگذاری کلیپهایی است که در آن پخش میشود. المنار واقعیتها را انعکاس میدهد. یکی از نمونههای انعکاس واقعیتها از سوی این شبکه مربوط به موضوع شهادت «مصطفی بدرالدین» است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به صراحت اعلام کرد که ترور این شهید مقاومت از جانب رژیم اشغالگر قدس صورت نگرفته است. پس سید نصرالله واقعیت را بیان کرد و نگفت که رژیم صهیونیستی این ترور را انجام داده است.

المنار، المیادین و بسیاری از پایگاههای خبری و حتی روزنامههایی که همسو با ادبیات جمهوری اسلامی ایران هستند، از سوی محور شرارت مورد هجوم قرار میگیرند. به جرأت میتوانم بگویم که عربستان سعودی توان تحمل پیشرفت محور مقاومت را ندارد. البته همه سیاستهای خصمانه عربستان سعودی زیر سر آمریکا و رژیم صهیونیستی است، این کشور فقط مجری طرحهای آنها است.

به نظر من رسانههای محور مقاومت باید در مستند سازی قوی باشند، در حال حاضر دوره، دوره جنگ روانی است ما باید با مستندهای مستند، جواب مستندهای غیر مستندی که علیه محور مقاومت از سوی رسانههای معلومالحال پخش میشود، بدهیم.

رسانههای محور مقاومت باید به صورت دقیق اطلاعرسانی کنند. سوریهای که تقریبا 85 درصد آنرا تروریستها تسخیر کردهبودند، رسانههای وابسته به آنها مدام این رویداد را تبلیغ میکردند و یک نوع جنگ روانی راه انداخته بودند. اکنون که بیش از 50 درصد این کشور از لوث تکفیریها پاکسازی شدهاست، اقتضا میکند که رسانههای محور مقاومت نیز این رویداد عظیم را تبلیغ کنند و اجازه ندهند رسانههای وابسته به تروریستها اطلاعات غلط به مردم انعکاس دهند.

دفاع پرس: آیا این سیاستهای خصمانه در نحوه اطلاعرسانی به مردم تاثیر داشته است؟

حیدر: نمیتوان گفت که اقدامات عربستان در خصوص حذف رسانههای محور مقاومت از ماهوارهها «عربست» تاثیر نداشت؛ عربستان سعودی همه باندهای ماهوارهای را خریدهاست. مردم سوریه و لبنان که میخواهند شبکه خبری المنار را نگاه کنند، مجبورند گیرندههای ماهواره خود را به سمت روسیه تنظیم کنند ولی چون توان مالی آنرا ندارند این امکان برای آنها فراهم نیست. البته با شگردهای خاص المنار توانسته است به اطلاع رسانی خود ادامه دهد.

دفاع پرس: پنج سال از بحران سوریه میگذرد و ما همچنان میبینیم که محور مقاومت با تمام تلاش به مبارزه با تروریسم که از سوی پدرخواندههای خود از جمله برخی کشورهای منطقه حمایت میشوند در این کشور ادامه میدهد، تحلیل شما نسبت به این بحران چیست؟

حیدر: دو اتفاق مهم و استراتژیک در بحران سوریه رخ داد؛ یکی حضور مستشاری ایران و دیگری هم حضور نظامی رزمندگان حزبالله لبنان و سایر گروههای مقاومت اسلامی بود. دمشق در آستانه سقوط بود؛ که حضور نیروهای مستشاری ایران مانع از سقوط پایتخت سوریه شد. نیروهای مستشاری ایران در گام اول گروه «دفاع ملی سوریه» را تشکیل و به آنها آموزشهای نظامی لازم را دادند که هماکنون این گروه در کنار رزمندگان حزبالله و گروههای مقاومت اسلامی عراق، افغانستان و پاکستان علیه گروههای تکفیری مبارزه میکنند؛ نیروهایی که قبلا توانایی جنگیدن نداشتند هماکنون تبدیل به یک نیروی قوی شدهاند.

علت ورود حزبالله به بحران سوریه همانطور که «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزبالله لبنان گفت، دفاع از لبنان و مبارزه با گروه تکفیری داعش بود. قبل از اینکه داعش بیاید کوههای شرقی و عرسال را بگیرد سید مقاومت وارد جنگ شد و جلو پیشروی داعش را گرفت، بعد از آن همه باور کردند که داعش قصد ورود به لبنان را داشت. در ابتدای امر حزبالله در منطقه عرسال با داعش مخفیانه میجنگید. وقتی به بیروت و ضاحیه جنوبی حمله کردند، سید گفت: "اگر ما در سوریه 200 رزمنده داریم، 400 نفر خواهیم کرد و اگر 10 هزار نفر داریم، به 20 هزار نفر افزایش خواهیم داد.

حزبالله لبنان در وهله اول وارد «القصیر»، «القلمون»، «الزبدانی» و «عرسال» شد و توانست این مناطق را از لوث تکفیریها پاکسازی کند. نیروهای حزبالله در حال حاضر در تدمر، حلب و ... حضور دارند، این جنبش در سوریه فعالیتهای زیادی انجام داده و شهدای زیادی تقدیم محور مقاومت کردهاست. نیروی زمینی در سوریه با حزبالله و فشارهای سیاسی و مشاورههای نظامی هم با ایران است، حزبالله نمیتواند سر میز مذاکره بشیند و با روسیه و آمریکا در مورد سیاستهای کلان سوریه مذاکره کند. به نظر من تنها کشوری که توانستهاست مانع سقوط بشار اسد شود، ایران است. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه مستشاران نظامی در سوریه دارد، مستشاران سیاسی این نیز همزمان در میز مذاکره با دولتهای جهانی در خصوص حل سیاسی بحران سوریه مذاکره میکنند.

مشاورههای سیاسی ایران در سوریه آنقدر تاثیر داشتهاست که کشورهایی همچون آمریکا، عربستان قبول کردند که ایران در میز مذاکره حل بحران سوریه حضور داشته باشد. تنها کشوری در دو جبهه به محور مقاومت کمک مستشاری میدهد، ایران است. عراق و حزبالله در نیروی نظامی نیز تمام تلاش خود را میکنند. قدرت سیاسی عراق مثل ایران نیست که بتواند تاثیرگذار باشد.

همه از آمریکا گرفته تا جیبوتی از فرمایشات حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی حساب میبرند. وقتی رهبر انقلاب اسلامی از پیروزی محور مقاومت صحبت میکنند یعنی حتما پیروزی صورت خواهد گرفت.

محور مقاومت از شخص بشاراسد حمایت نمیکند. البته اگر بگوییم از بشار اسد هم دفاع میکنیم خطا نکردهایم، به نظر من اسد خیلی برای محور مقاومت تلاش میکند چون میتوانست راحت همه چیز را قبول کند، ولی قبول نکرد خیلی وعده و وعید به اسد دادند.

دفاع پرس: نگاه مردم سوریه به حزبالله را چگونه ارزیابی میکنید؟

حیدر: وقتی حزبالله وارد بحران سوریه شد، تروریستها علیه این گروه مقاومت تبلیغات منفی زیادی کردند، آنها به مردم القا میکردند که در صورت ورود نیروهای حزبالله به شهر همه ساکنان را قتلوعام خواهند کرد. ولی وقتی حزبالله شهری را در سوریه از لوث تکفیریها پاکسازی میکرد، نگاه مردم آن شهر نسبت به نیروهای حزبالله تغییر میکرد. ساکنان شهرها میگفتند که تروریستها فیلمهایی به ما نشان میدادند و مدعی میشدند که نیروهای حزبالله وقتی وارد شهر میشوند، اموال مردم را غارت میکنند و آنها را به قتل میرساند.

تروریستها مدعی میشدند که بمبهایی که سر مردم القصیر ریخته میشود کار حزبالله است در حالیکه مردم بعدا متوجه شدند که خود تروریستها بودند که سر آنها بمب میریختند.

حزبالله با ورود به بحران سوریه توانست با کمک نیروهای عراقی و افغانستانی و نیروهای مستشاری ایران دژ محور مقاومت را حفظ کند. باید بگوییم که ستون اول محور مقاومت ایران و ستون دوم آن نیز حزبالله است.

دفاع پرس: نقش کشورهایی مثل ترکیه و عربستان را در خصوص بحران سوریه چگونه ارزیابی میکنید؟

حیدر: حمایت ترکیه از تروریستها برای جهانیان علنی شدهاست. در جریان تسخیر مجدد خانطومان 3 هزار تروریست که از حزب «الترکستانی» بودند، از مرز ترکیه وارد حلب شدند. این تروریستها مجهز به انواع تسلیحات بودند و با کاروان به سوریه آمدند. آیا ترکیه نمیتوانست مانع ورود آنها شود؟ قطعا خبر داشت و مانع ورود آنها نشد.

دفاع پرس: عربستان چطور؟

حیدر: بشاراسد در سال 2006 بعد از پیروزی حزبالله در جنگ 33 روزه در سخنرانی خود به اقتباس از فرمایشات حضرت علی (ع) خطاب به پادشاههای خلیج فارس گفت که شما «یا اشبه الرجال و لیس الرجال!» یعنی ای نامردهایی که شبیه مردها هستید، اما مرد نیستید! دقیقا کینه عربستان نسبت به سوریه از اینجا شروع شد و به حمایت از تروریستها رو آورد و آتش فتنه را بر افروخت.

به نظر من اگر در بحران سوریه اغراق کنیم، میتوانیم بگوییم که بحران سوریه، بحران گاز است. سمت شرقی روسیه بسته شدهاست، این کشور میخواهد از دریای خزر به ایران بیاید و از سمت عراق، سوریه و لبنان به اروپا برود، پس این مورد میتواند یکی از علتهای ورود روسیه به بحران سوریه باشد.

ترکیه نیز گاز خود را از قطر وارد میکند لذا قطر برای اینکه گاز خود را به ترکیه صادر کند باید لولههای گاز را از خاک سوریه رد کند. این تحلیل اغراق آمیز است ولی امکان آن بعید نیست. اگر به نقشه سوریه در سال 2011 نگاه کنیم مناطقی که مخالفان با کمک ترکیه و عربستان به تسخیر خود در آوردند، مثل خط لوله گاز است.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار