«هنگامه» گروه «هنر و تجربه» را به چالش کشید

این روزها فیلم کوتاه «هنگامه» در اکران‌های مردمی جشنواره عمار در حال نمایش است. شیوه‌ای که با تمام مدل‌های موجود اکران در کشور متفاوت است.
کد خبر: ۸۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۹ - 18June 2016

«هنگامه» گروه «هنر و تجربه» را به چالش کشید

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نگارنده بارها و بارها در نقد جشنواره عمار مطالبی در رسانههای مکتوب نوشتهام که سوابق این ادعا در فضای برخط موجود است و چند روز پیش نیز پیرامون فیلم «هنگامه» مصاحبهای انتقادی در خبرگزاری فارس داشتهام اما اکران فیلم کوتاه مذکور آنقدر عجیب و منحصر به فرد است که به سادگی نمیتوان از کنار آن گذشت. روال مرسوم اکرانهای عمار نمایش آثار برتر جشنواره در شهرهای مختلف و در مساجد، مدارس و ... به طور رایگان است اما فیلم هنگامه دارای بلیط فروشی است، یعنی یک فیلم کوتاه که تقریباً در اکران مرسوم سینمای ایران هرگز به اکران نمیرسد و از درجه اهمیت پائینی برخوردار است در این شیوه، نه تنها اکران میشود بلکه مردم برای دیدن آن دست به جیب میشوند و تا امروز که این مطلب منتشر میشود فروش اثر به 19.640.000 تومان رسیده است.


بلیط فروشی انتهای نمایش فیلم

تا این اینجای ماجرا هنوز شگفتی رخ نداده است، غافلگیری زمانی است که شما در این شیوه اکران ابتدا فیلم را میبینید و در پایان از میان بلیط های هزار تا پنج هزار تومانی (به شرط رضایت از فیلم) بلیط میخرید. ممکن است فیلم را دوست نداشته باشید و طبیعی است که مبلغی هم نخواهید پرداخت، فروش نزدیک به 20 میلیون تومان این فیلم در مدت یک ماه حاصل چنین فرایندی است. حالا تصور کنید اگر قرار بود برخی آثار که در پردیسهای سینمای با تبلیغات فراوان مخاطب را به سینما میکشانند بدین شیوه بلیط فروشی را در انتهای فیلم و بر مبنای رضایت تماشاگر انجام میدادند چه سرنوشتی پیدا میکردند.
 

آمارهای گیشه در سینما و اعتبار سنجی از فروش «هنگامه»

حتماً سؤالات جدی و متعددی در مورد شیوه اکران فیلم مذکور در ذهن شما شکل گرفته و شاید یکی از آنها این باشد که فروش فیلمهای سینمایی در چرخه اصلی سینمای ایران نیز بعضاً با شانتاژهای رسانهای از طرف تهیه کنندگان و ارائه آمار دروغ برای ایجاد موج روبرو بوده است و اعلام فروش این فیلم نیز میتواند اینگونه باشد و اصلاً اعتبار سنجی فروش «هنگامه» چگونه انجام میشود. این سوالی بود که نگارنده با بد بینی تمام از حامد بامروت، تهیه کننده فیلم سؤال کردم و حاضر بود شماره تماس همه یا به طور رندوم بخشی از پخش کنندگان فیلم در شهرها و روستاهای کشور را در اختیارمان بگذارد تا به شیوههای مختلف فروش فیلم بررسی شود.

فروش 20 میلیونی برای سینما اساساً مبلغی محسوب نمیشود و واقعیت آن است که این فروش با تمام ویژگیهایش که برای اولین بار در سینمای بقول بعضیها «نفتی» ما رخ داده است اصلاً ارزش دست به قلم شدن و نوشتن ندارد و این تازمانی است که ندانید فروش فیلمهای حاضر در گروه « هنر و تجربه» با هزینهای که بر دوش سازمان سینمایی و بودجه فرهنگی وزارت ارشاد میگذارد چقدر است؟


«هنگامه» بالاتر از ۵۳ فیلم گروه «هنر و تجربه»

فروش یکماهه فیلم کوتاه هنگامه بدون داشتن حتی یک سانس در سینما از فروش 53 فیلم گروه «هنر و تجربه» در سال 94 بالاتر است. طبق روال گروه هنر و تجربه، سازمان سینمایی برای اکران هر کدام از آثار به نمایش درآمده در این گروه باید پنجاه درصد صندلیهای یک سینما را خریداری کند تا سینمادار ترغیب به نمایش فیلم شود و آنهم در شرایطی است که حداقل دونفر به سینما برای دیدن آن فیلم مراجعه کنند. بر اساس جدول مندرج در سایت جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران به جز فیلمهای «ماهی و گربه»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «خواب تلخ»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، «پرویز»، «کپی برابر اصل»، «گس»، «پریدن از ارتفاع کم»، «داره صبح میشه»، «316»، «آتلان»، «سایه روشن»، «در کوچههای عشق»، «بهمن» و «اشیاء از آنچه شما در آئینه میبینید» با فروش 20.200.000 تومان، مابقی آثار اکران شده در گروه هنر و تجربه که 53 فیلم هستند از فیلم کوتاه «هنگامه» کمتر فروختهاند و نشان دادهاند که سازمان سینمایی برای آتش زدن بودجه سالانهاش راه درستی را انتخاب کرده است.

امیدوارم شیوه اکران فیلم «هنگامه» و موضوع آن که مورد توجه مردم قرار گرفته مسئولان را در مدیریت بر سینما و سینماگران را در انتخاب موضوع برای ساخت اثر به تأمل وادارد.


نویسنده: محمدجواد طالبی

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها