سردار شهید ایرج رستمی؛

ارتشى بود، اما با عنوان بسیجى وارد میدان شده بود

در بامداد سی و یکمین روز از خرداد ماه سال 1360 در حالی که شهید ایرج رستمی و همرزمانش درگیری سختی که با دشمن بعثی داشتند؛ بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن در منطقه دهلاویه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
کد خبر: ۸۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ - 20June 2016

ارتشى بود، اما با عنوان بسیجى وارد میدان شده بود

به گزارش دفاع پرس از بجنورد؛ ایرج رستمی در سال 1320 در شهرآشخانه به دنیا آمد. او فرزند خانواده ای بود که عشق به اهل بیت و علمای اسلام در فضای آن موج می زد.

دوران تحصیلی خود را با موفقیت در آشخانه طی نمود، وی علاوه بر آنکه در درس شاگرد نمونه بود در عمل نیز آدمی جسور و مؤدب بود و در دوران تحصیل همیشه یاری رسان کوچک تر از خود بود و در مراسم های ماه محرم نیز حضور پررنگی داشت، ایشان پس از پایان دوران تحصیل مقدماتی، راهی دوره سربازی در مشهد مقدس شد و پس از اتمام دوران سربازی با توجه به جثه و توانمندی های فردی که داشت به ارتش پیوست و جهت خدمت، به نیروی هوابرد شیراز منتقل شد و همزمان با خدمت در ارتش موفق به اخذ دیپلم شد و توانست به دانشگاه افسری نیز راه پیدا کند. او دوران موفقی را در ارتش طی می کند و در سال 1346 در شیراز ازدواج می نماید.

با اوج گیری انقلاب مردم به رهبری امام(ره)، به انقلابیون می پیوندد. پس از پیروزی انقلاب و با گسترش دامنه ی آتش فتنه داخلی، از سوی ارتش به کردستان اعزام می گردد که در آنجا مسیر تازه ای در زندگیش رقم می خورد. چرا که رشادت ها و از خود گذشتگی و درایتش از دید تیزبین دکتر چمران مخفی نمی ماند و این سبب آغاز یک دوستی و همرزمی می گردد، شهید ایرج رستمی به همراه شهید دکتر چمران در همان کردستان مجروح می گردند و جهت مداوا به تهران منتقل می شوند که این مجروحیت نه ماه به طول می انجامد، وی پس از بهبودی به یگان خدمتی خود باز می گردد و با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه های حق علیه باطل می گردد.

پس از چندی از سوی وزارت دفاع مامور به همکاری با دکتر چمران می گردد که شهید رستمی به همراه دکتر چمران ستاد جنگ های نامنظم را در جبهه های جنوب تشکیل می دهند که مسئولیت آن از سوی دکتر چمران بر عهده ی شهید ایرج رستمی گزارده می شود، با شکل گیری ستاد جنگ های نامنظم و طرح ریزی چندین عملیات در نطقه ضربات سختی به دشمن وارد می آورند. در جریان هجوم دشمن به سمت سوسنگرد، رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم، دهلاویه را که روستایی است در غرب سوسنگرد، خط مقدم خود قرار دادند. مدافعان دهلاویه ده روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا اینکه در تاریخ 24 آبان 1359 دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند.

   پس از آن برای آزادسازی روستای دهلاویه عملیاتی در ساعت 30/4 بامداد تاریخ 1360/03/26 با تلاش یک گردان از نیروهای سپاه و ستادجنگ های نامنظم به فرماندهی شهید ایرج رستمی از دو محور روستای دهلاویه انجام گرفت که توانستند دهلاویه را آزاد کنند و دشمن را تا یک کیلومتر عقب برانند.

   سرانجام در بامداد 31/03/ 1360 در حالی که شهید ایرج رستمی و همرزمانش در درگیری سختی که با دشمن بعثی داشتند؛ بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن در منطقه دهلاویه به درجه رفیع شهادت نایل می آید.

   شهید چمران پس از اطلاع از این موضوع سریعاً خود را به منطقه رسانده و در مورد شهید ایرج رستمی می فرمایند: «خدا رستمی را دوست داشت و برد، اگر ما را هم دوست داشته باشد می برد.» که این دوری زیاد طول نمی کشد و شهید چمران در همان محل شهادت شهید ایرج رستمی با اصابت گلوله خمپاره 60 به شدت مجروح می شود، که در حین انتقال به بیمارستان به شهادت می رسد و به هم سنگر خود می پیوندد.یاد شان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

به همین مناسبت خاطره ای از زبان مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) در خصوص ایرج جهت آشنایی بیشتر با این شهید بزرگوار و همچنین شرحی از منطقه عملیاتی شهید ایرج رستمی می آوریم.

خاطره فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای(مدظله العالی) از دیدار با شهید ایرج رستمی:

«معروف بود در دوران دفاع مقدس می گفتند فلانى نور بالا میزند، روشن است؛ یعنى بزودى شهید خواهد شد. این نورانیتِ حضور بسیجى بود؛ این را من خودم مشاهده کردم؛ نه یک بار و دو بار. یک موردى که مربوط به همین استان شماست، بد نیست عرض کنم. یک سرگرد ارتشى که بعد ما فهمیدیم ایشان اهل آشخانه است - سرگرد رستمى - به میل خود، به صورت بسیجى آمده بود در مجموعهى گروه شهید چمران، آنجا فعالیت میکرد.

 بنده مکرراً او را میدیدم؛ مىآمد، میرفت. یک شبى با مرحوم چمران نشسته بودیم راجع به مسائل جبهه و کارهائى که فردا داشتیم، صحبت میکردیم؛ در باز شد، همین شهید رستمى وارد شد. چند روزى بود من او را ندیده بودم. دیدم سرتاپایش گلآلود است؛ این پوتینها گلآلود، بدنش خاکآلود، صورتش خسته، ریشش بلند؛ اما چهره را که نگاه کردم، دیدم مثل ماه میدرخشد؛ نورانى بود. روزهاى قبل، من این حالت را در او ندیده بودم. رفته بود در یک منطقهى عملیاتى، آنجا فعالیت زیادى کرده بود؛ حالا آمده بود، میخواست گزارش بدهد. او بعد از چندى هم به شهادت رسید. ارتشى بود، اما آمده بود بسیجى وارد میدان شده بود؛ فعالیت میکرد، مجاهدت میکرد، حضور فداکارانه داشت - در همان مجموعهى بسیجىِ شهید چمران - بعد هم به شهادت رسید. این نورانیت را خیلىها دیدند؛ ما هم دیدیم، دیگران هم بیشتر از ما دیدند. این ناشى از همان حضور فوقالعاده است...»

«بیانات در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالى 24/07/1391»

منطقه عملیاتی شهید رستمی

   منطقه عملیاتی شهید رستمی در 10 کیلومتری شمال غرب سوسنگرد و در مجاورت روستای دهلاویه و رودخانه سابله قرار دارد.

با آغاز جنگ و اشغال روستای دهلاویه در 24 آبان ماه 1359، عملیات محدودی در ساعت 4:30 بامداد 26 خرداد 60 با تلاش یک گردان از نیروهای سپاه پاسداران و ستاد جنگ های نامنظم از دو محور آغاز شد و دشمن تا یک کیلومتر به عقب رانده شد. اما دشمن در ساعت 9 صبح پاتک کرد و منطقه را زیر آتش شدید قرار داد که با مقاومت مدافعان پاتک دشمن خنثی شد.

دربعد از ظهر همان روز دشمن دوباره توانست با آرایش 22 دستگاه تانک و یک گردان پیاده و پشتیبانی توپخانه، رزمندگان را از منطقه آزاد شده تا 300 متری شرق دهلاویه عقب براند.

در30 خرداد ماه رزمندگان دوباره به روستای دهلاویه شبیخون زدند که علاوه بر وارد آوردن تلفات به نیروهای بعثی، شش تانک را منهدم و دو انبار مهمات را به آتش کشیدند.

در این عملیات شهید ایرج رستمی فرمانده ی جبهه دهلاویه و مسئول عملیات ستاد جنگ های نامنظم به شهادت رسید و به همین دلیل این عملیات به نام این شهید نام گذاری شد.

نظر شما
پربیننده ها