دکتر محمد حسین رجبی دوانی پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و تشیع در گفتو گو با خبرگزاری دفاع مقدس، خروش انقلابی ملت مسلمان ایران را در 9 دی 1388 حماسه ای بی سابقه در طول تاریخ اسلام دانست و اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ اسلام می توان دید، آنچه بر ذوات مقدس اهل بیت (ع) وارد شد و مصائبی که آن بزرگواران دیدند و کشیدند، بر اثر بی بصیرتی مردم و عدم فهم آنان در حضور به موقع برای دفاع از ولایت بود.
رجبی دوانی ادامه داد: اگرچه هریک از امامان ما در میان اصحاب خود افراد ولایت مداری را داشتند؛ اما شماری بسیار محدود و غیرقابل تأثیرگذار در عرصه سیاسی بودند؛ لذا ائمه اطهار(ع) به خاطر نداشتن یارانی که فهم و درک صحیحی از ولایت داشته باشند، نتوانستند آنچه برای سعادت دنیا و آخرت جامعه آن هم در قالب حاکمیت ولایت اراده می کردند عملی و محقق کنند.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: به لطف الهی مردم بصیر و ولایت مدار ما به درستی توطئه را تشخیص داده و به موقع عمل کردند و با حضور به هنگام خود در عرصه توانستند این فتنه خائنانه را نقش برآب کنند و با این حرکت عظیم بقای نظام مقدس اسلامی را تضمین کرده و توطئه گران خائنی را که در پوشش شعارهای فریبنده و با تمسک دروغین به خط و راه امام (ره) می خواستند تیشه به ریشه دستاوردهای انقلاب بزنند رسوا و خار کنند.
پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و تشیع در پاسخ به این سوال که، چطور می شود در یک جامعه اسلامی وقایعی چون فتنه سال 1388 رخ می دهد، گفت: هرگاه حقی اقامه شده در مقابل آن جبهه های باطل پدید آمده است، همان طور که در دوره رسالت پیامبر مکرم اسلام آن وجود مقدس، حق محض بود و در برابر او جبهه بزرگی از شرک، کفر و نفاق صف آرایی کرد و البته اگر نبود پایداری و استقامت و حلم و سعه صدر آن وجود مقدس و همراهی گروه هایی از مردم، دعوت ایشان نمی توانست فراگیر شود.
وی تصریح کرد: پس از ارتحال پیامبر(ص)، وقتی که خلافت غصب می شود و انحراف در اسلام پدید می آید جز یک تنش مختصری که برای خلیفه اول پیش می آید موردی دیگری دیده نمی شود که در برابر خلفای غاصب قیام و حرکتی صورت بگیرد، آن هم در قالب ارتدادی که ربطی به خلیفه نداشت به وقوع پیوست، گروه های مختلف عربی وقتی دیدند شخصی که پیامبر (ص) معرفی کرده جای ایشان را نگرفت، احساس کردند زمان برگشت به جاهلیت فرا رسیده؛ بنابراین از اطاعت حکومت مرکزی مدینه سرپیچی کردند و خلیفه هم با قدرت و خشونت هرچه تمام آنها را سرکوب کرد، و دیگر حرکتی صورت نگرفت؛ چون آنها با دادن امتیاز و رانت دهان افرادی که چه به قدرت دل بسته بودند و چه با آنها به لحاظ خط مشی مخالف بودند، بسته بودند.
رجبی دوانی با بیان اینکه دوره 25 ساله غصب خلافت پس از رسول خدا دوره ای است فاقد قیام و انقلاب، افزود: اگر قیامی هم بر ضد خلیفه سوم می بینیم سوء عملکرد او بود که حاضر نبود، سیاست های غلط خود را که باعث ظلم و اجحاف فراوان به مردم شده بود تغییر دهد، آن مردمی هم که قیام کرده بودند می گفتند اگر سیاست ها را تغییر بدهد و افراد فاسد را از مسند کار بردارد بر بیعتشان باقی می مانند، منتها خلیفه سماجت کرد و حاضر به تغییر مشی خود نشد تا اینکه او را کشتند.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: وقتی امیرالمومنین علی(ع) به خلافت می رسد چون وجود مقدس آن حضرت، حق محض بود و اهل دادن رانت و امتیاز به افراد نبود، بلافاصله گروهی از انقلابیون با سابقه که در اثر تغییر ارزش ها در این 25 سال به دنیا روی آورده بودند مطامع و منافع غیر مشروع خود را با حاکمیت در تضاد می بینند و فرصت به آن وجود مقدس نمی دهند و فتنه جمل را به پا می کنند، فتنه جمل سرکوب نشده، فتنه صفین و پس از آن فتنه نهروان را آغاز می کنند.
پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و تشیع با اشاره به اینکه عمده دوران کوتاه 4 سال و 9 ماه خلافت امیرالمومنین (ع) به مقابله با این فتنه ها و فتنه گران گذشت، گفت: عجیب این است که کسانی مثل طلحه و زبیر اولین جنگ داخلی در اسلام را به امیرالمومنین (ع) تحمیل کردند و با وجودی که می دانستند ایشان جز حق چیزی نمی گویند، نمی خواستند در مسیر حق حرکت کنند، برای آنها حکومت خلفای پیشین مناسبت تر بود چراکه منافع شان را تأمین می کردند.
وی در ادامه اظهار داشت: هرجا حق اقامه می شود در برابر آن باطل به سخت ترین وجه خودنمایی می کند، در جمهوری اسلامی هم همین طور است، به همان میزان که این نظام به لطف الهی بر مبنای حق بوده و هست ما می بینیم در طول این 34 سال، علیرغم دشمنان خارجی، دشمنانی از داخل بعضاً کسانی که از یاران قدیم انقلاب و همراه حضرت امام (ره) و حتی پس از ایشان همراه با رهبر معظم انقلاب بودند امروز در مقابل آرمان های انقلاب موضع می گیرند و همپا و همزبان با دشمنان در برابر ولایت می ایستند.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) لازمه عملکرد صحیح در برابر فتنه ها را داشتن بصیرت دانست و افزود: بصیرت به معنای برخورداری از قوه و قدرت تشخیص صحیح مسائل و موضع گیری به جا در مقابل آنهاست، وقتی ما در نظامی زندگی می کنیم که ولایت حاکمیت دارد راه کاملاً مشخص است، تبعیت از ولایت و توجه به رهنمودهای ایشان و عمل به توصیه ها و راهکارهایی که آن وجود مبارک برای ما ترسیم می کنند، بهترین راه برای حرکت صحیح در برابر فتنه هاست.
رجبی دوانی در پایان گفت: به اعتقاد بنده توده های میلیونی مردم ما از بصیرت کافی و وافی برخوردارند به گونه ای که بسیاری از خواص از بصیرتی همچون آنها عاجزند؛ اما چه بسا برخی از مردم که نمی توانند خود تشخیص دهند که کدام جبهه حق است و کدام جبهه باطل، با تبعیت از ولایت می توانند به درستی عمل کنند و در دنیا و آخرت روسفید باشند.
گفتو گو از: رسول شادمانی