آیت‌الله سبحانی مطرح کرد:

تبیین تفاوت بین مصحف حضرت فاطمه(س) و قرآن کریم

یکی از مراجع تقلید گفت: هیچ گونه آیه و حتی احکامی در مصحف فاطمه(س) وجود ندارد و این کتاب تنها اخباری و حوادثی است که جبرئیل برای حضرت زهرا(س) نقل کرده است.
کد خبر: ۸۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵ - 28June 2016

تبیین تفاوت بین مصحف حضرت فاطمه(س) و قرآن کریم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیتالله جعفر سبحانی در بیست و یکمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به سوالی که در خصوص تفاوت مصحف فاطمه(س) به قرآن اظهار کرد: سوالی شده که شیعیان معتقد هستند آنچه جبرئیل به پیامبر(ص) نازل کرده در همین قرآن  است و بدون تحریف است اما مصحف فاطمه(س) چیست؟ که در جواب باید گفت که در زمان پیامبر مصحف به معنای دفتر بوده است.

وی با بیان اینکه پس از قرن اول هجری کم کم قرآن نام مصحف بر خود گرفته است، افزود: در روایاتی اهل سنت در این خصوص مطالبی مطرح شده که نشان میدهد مصحف به معنای دفتر بوده از جمله اینکه در یکی از روایات آمده که «قرآن را در یک مصحفی جمع کردند»، که در اینجا باید گفت مصحف به معنای دفتر است نه قرآن در غیر اینصورت این روایت غلط میشد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در روایت دیگری نیز آمده که«کسانی که قرآن را از روی مصحف بخوانند چشم آنها با بصیرت تر میشود، اینجا هم مصحف دفتر است و یا این مطلب که «کسانی  که قرآن را از حفظ میخوانند خوب است اما از روی مصحف بخوانید ثواب بیشتری دارد و عذاب را از شما دفع میکند» و این حدیث هم نشان میدهد که مصحف معنای دفتر دارد.

وی با اشاره به تفاوت مصحف حضرت فاطمه(س) و قرآن اظهار کرد: با توجه به وابستگی ویژه حضرت زهرا به پیامبر، پس از رحلت ایشان، جهان برای حضرت زهرا تاریک و غمناک شد و خلاق متعال برای کاهش این غمها جبرئیل را مأمور کرد تا برای ایشان اخبار آینده و رخدادها را بگوید.

آیتالله سبحانی با بیان اینکه حضرت زهرا حوادثی که جبرئیل نقل میکند برای حضرت علی(ع) املا میکردند و ایشان نیز این مطالب را به دست خویش نوشتهاند، تصریح کرد: این نوشتهها که توسط حضرت علی صورت گرفته و حضرت زهرا املا کرده است به نام مصحف فاطمه(س) وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم دقت کنند که اشتراک در لفظ مصحف، آنها را به اشتباه نیندازد، گفت: بسیاری از افراد در آن زمان از جمله امام علی(ع) علاوه بر جمعی که بر قرآن داشتند، برای خود مصحف داشتند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) میفرمایند که به خداوند سوگند که کلمه ای از قرآن کریم در مصحف حضرت زهرا(س) وجود ندارد و این نشان میدهد که افراد نباید تصور کنند مصحف فاطمه(س) قرآنی در برابر قرآن است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه آیه و حتی احکامی در مصحف فاطمه(س) وجود ندارد، گفت: مصحف فاطمه(س) تنها اخباری و حوادثی است که جبرئیل برای حضرت زهرا نقل کرده است.
 

نظر شما
پربیننده ها