تأکید لندن و دوبلین بر حفظ منطقه مرزی مشترک بین ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند

'ترزا می' و 'اندا کنی' نخست وزیران انگلیس و جمهوری ایرلند روز سه شنبه اعلام کردند که لندن و دوبلین مایل به حفظ منطقه مرزی مشترک بین ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند و تداوم تردد آزاد میان دو کشور پس از برگزیت هستند.
کد خبر: ۹۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷ - 26July 2016

تأکید لندن و دوبلین بر حفظ منطقه مرزی مشترک بین ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، 'ترزا می' و ' اندا کنی'، پس از مذاکراتشان در 'داونینگ استریت ' در لندن، در یک نشست خبری مشترک گفتند انگلیس و ایرلند خواهان حفظ مناسبات نزدیک دو کشور به رغم تصمیم انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه) ، هستند.

'ترزا می' در این نشست خبری گفت: اراده ای قوی برای حفظ حرکت آزاد مردم میان انگلیس و جمهوری ایرلند وجود دارد.

نخست وزیر انگلیس افزود «ما از آزادی رفت وآمد بین دو کشور سال ها پیش از عضویت در اتحادیه اروپا بهره برده ایم. اراده قوی ای در هردو طرف برای حفظ این مسئله وجود دارد، بنابر این ما باید بر توافقی که به نفع هردو طرف است تمرکز داشته باشیم.'

'ترزا می ' گفت: تجاری میان انگلیس و ایرلند در هر هفته در حدود یک میلیارد پوند می باشد و فرصت شغلی بیش از 400 هزار نفر در هر دو جزیره به مناسبات تجاری مذکور وابسته است.

وی افزود: ما امروز توافق کردم که هر دو طرف تا آنجایی که ممکن است این مناسبات اقتصادی همچنان در آینده تداوم داشته باشد.»

'اندا کنی' نیز در این کنفرانس مشترک خبری گفت: «ما توافق کامل داریم که تمایلی به بازگشت مرزهای گذشته در جزیره ایرلند نداریم.

براساس گزارش های منتشر شده دیدار 'تراز می' با 'اندا کنی' بر محور مسایل مرتبط با برگزیت و نیز همکاری اقتصادی و نیز حرکت آزاد میان دو کشور به ویژه تردد آزاد میان ساکنان ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند متمرکز بوده است.

'ترزا می ' روز دوشنبه نیز در جریان سفر به بلفاست، با ' آرلین فوستر' وزیر اول ایرلندشمالی و 'مارتین مک گینس' معاونش، دیدار و در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و حفظ منطقه مرزی مشترک بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند صحبت کرده بود.

مساله مرزهای دو کشور به این علت مطرح شده است که حامیان برگزیت بر این مساله تاکید می کنند که انگلیس باید بتواند بر مرزهایش از جمله مهاجران، به دقت نظارت کند.

اما 'ترزا می' قبل از دیدار هایش در بلفاست با اشاره به آزادی آمد و شد میان بریتانیا و جمهوری ایرلند از دهه 1920، گفت: ما در سال های پیش که هر دو کشور عضو اتحادیه اروپا بودند، یک منطقه سفر مشترک میان بریتانیا و جمهوری ایرلند داشتیم و هیچکس نمی خواهد که به مرزهای گذشته بازگردد.

در حالی که مردم استان ایرلند شمالی با 56 درصد آراء خواستار باقی ماندن بریتانیا در عضویت اتحادیه اروپا بودند، کل مردم بریتانیا با 52 درصد رای موافق در مقابل 48 درصد مخالف، به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند.

ایرلندی ها همانند اسکاتلندی ها خواهان ادامه حضور در اتحادیه اروپا هستند و برخی از آنها چشم به اتحاد با جمهوری ایرلند دوخته اند.

'ترزا می' تلاش می کند که در جریان گفت وگو هایش با مقامات محلی ایرلندشمالی و نیز اسکات های ملی گرا ، راه حلی برای خروج از این مرحله دشوار بعد از برگزیت که سبب انشقاق میان اجزای بریتانیا شده است، بیابد.

وی از 13 ژوئن، (23تیرماه) پس از استعفای دیوید کامرون به نخست وزیری انگلیس رسیده و قرار است خروج این کشور از اتحادیه اروپا را هدایت کند.

نخست وزیر انگلیس پیش تر اعلام کرده است که مذاکرات رسمی بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا احتمالا از پایان سال جاری میلادی آغاز می شود.

منبع: ایرنا

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار