دلیل تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح الشام

تحلیلگران معتقدند که اقدام اخیر ابومحمد الجولانی در تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح الشام یک اقدام تاکتیکی و بازی سیاسی است.
کد خبر: ۹۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵ - 03August 2016

دلیل تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح الشام

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه پیروزی های مهمی در حومه شمالی حلب به دست آورده اند و این توفیقات نگرانی تروریست ها را در پی داشته است.

در حقیقت تروریست های تکفیری ائتلاف جیش الفتح و جبهه النصره (بخوانید جبهه فتح الشام) به دنبال آن هستند تا با کمک برخی تاکتیک ها، شکست های اخیر در حومه شمالی حلب را جبران کنند.

تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح الشام

اخیرا تروریست های جبهه النصره دست به اقدامی جدید زده اند و نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر داده اند. روزنامه رای الیوم در مقالهای به قلم عبدالباری عطوان تحلیلگر جهان عرب به تصمیم اخیر گروه تروریستی جبهه النصره مبنی بر جدایی از القاعده و تغییر نام به «جبهه فتح الشام» پرداخت و چند سوال اساسی مطرح کرد: تغییری که جبهه النصره به انجام آن مبادرت ورزید با هدف رهانیدن خود از اتهام تروریسم بوده یا برای نجات دادن حامیان خود یعنی کشورهای عربی حوزه خلیجفارس. چرا این اقدام بعد از وقفهای دو ساله انجام شد؟ چگونه  داعش آن را در راه منافع خود بهکار خواهد گرفت؟ دلیل واکنش سرد آمریکا چه بود؟
 
عطوان در پاسخ به این سوالات آورده است: این وقفه جبهه النصره و سرکرده آن ابومحمدالجولانی در برابر فشارها، نصیحت حامیانش در میان کشورهای عربی حوزه حلیجفارس که به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواستار تغییر اسم و جدایی رابطه ایدئولوژیک و عملیاتی آن از گروه القاعده بودند، بیش از 2 سال به طول انجامید.

جبهه النصره به امید خروج از فهرست تروریستی آمریکا و ملحق شدن به اردوگاه میانهروها و همچنین به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک گروه مسلح سوری، مجبور شد به این فشارها پاسخ دهد و سرکرده تروریست های جبهه النصره پیش از این مجوز استقلال از القاعده را گرفته است.


تاکتیک جدید ابومحمد الجولانی با چه اهدافی انجام شده است؟

افزون بر آنچه عطواری بر آن انگشت می گذارد، به نظر می رسد تروریست های تکفیری جبهه النصره به چند دلیل عمده این اقدام را انجام دادند :

1- در حال حاضر تروریست های تکفیری جبهه النصره در ریف شمالی حلب متحمل شکست های سنگینی شده اند و این موضوع باعث شده تا آن ها به این فکر بیفتند که نام خود را تغییر دهند تا از لیست سیاه بمباران کرملین خارج شوند.

2- تروریست های جبهه النصره تلاش می کنند تا با تغییر نام خود ، سهمی در روند سیاسی سوریه داشته باشند که البته در این زمینه کارشناسان معتقدند بعید است که این موضوع مورد موافقت قدرت های جهانی قرار بگیرد.

3-فرماندهان ارشد این گروه تروریستی اعتقاد دارند که با تغییر نام، می توانند از کمک های مالی دیگر کشورها برخوردار شوند.

4- دلیل دیگری که باعث شده تا جبهه النصره نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر دهد، این است که این تروریست ها چون در جبهه شمالی شکست خورده اند به دنبال آن هستند تا در مذاکرات آتی، مشمول صلح قدرت های جهانی شوند و با تجهیز مجدد قوا به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه همچون دوار یرمون و اتوبان کاستیلو و ... حمله کنند.

نکته حائز اهمیت آنکه در صورت به نتیجه رسیدن تاکتیک جدید ابومحمد الجولانی در شمال سوریه، باید نگران سقوط مناطقی همچون آنچه که در جنوب غرب حلب رخ داد، بود.

سعدالله زارعی درباره تغییر نام گروه تروریستی جبهه النصره به جبهه فتح الشام می گوید: شکست های پی در پی تروریست ها در حوزه حلب یکی از علل تغییر نام این گروه تروریستی است.

وی افزود: پس از شکست های حلب ، تروریست های جبهه النصره تلاش کردند تا با یک تلاش عنوان خود را تغییر دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جبهه النصره با تغییر نام خود به دنبال گسترش حوزه فعالیتش در منطقه است ادامه داد: کلمه شام، مخصوص سوریه، لبنان، فلسطین و اردن می شود و این مصداق ضرب المثلی است که می گوید "موش در سوراخ نمی رفت؛ جارو به دم خود بست"؛ یعنی تروریست هایی که در جبهه حلب شکست خوردند، چگونه داعیه فتح شام را دارند.

زارعی با اشاره به نقش آمریکا در این پروسه در خصوص تغییر نام این گروه تروریستی عنوان داشت: زمانی آمریکایی ها چشم امیدشان به جیش الحر یا همان ارتش آزاد بود و در آن زمان برای اینکه آمریکایی ها نمی خواستند به این گروه تروریستی میدان بدهند آن را جزء گروه های تروریستی اعلام کردند.

وی افزود: پس از آنکه ایالات متحده دید که با ارتش آزاد کارش پیش نمی رود و این گروه تروریستی نمی تواند در مقابل دولت سوریه بایستد، از اینکه چرا جبهه النصره را در لیست گروه های تروریستی قرار دادند، پشیمان شد.

زارعی تاکید کرد: آمریکایی ها برای فرار تروریست های جبهه النصره از بار حقوقی نامشان، به آن ها پیشنهاد داد که تغییر اسم دهند و این حربه جدیدی است که ایالات متحده بتواند به این گروه تروریستی کمک کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تغییر نام گروه تروریستی جبهه النصره به جبهه فتح الشام هیچ تغییری در تحولات میدانی سوریه ندارد.

واکنش وزارت خارجه به تغییر نام گروه تروریستی جبهه النصره

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح الشام را تنها بازی با کلمات دانست و تاکید کرد: ماهیت تروریستی این گروه با چنین اقدامی تغییر نمی یابد. وی تصریح کرد: هدف از این بازی، خارج کردن این گروه از فهرست تروریسم است؛ در حالیکه چهره زشت افراطی گری و تروریسم را نمی توان با این اقدامات تطهیر نمود.

تحلیلگران معتقدند که اقدام اخیر ابومحمد الجولانی در تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح الشام یک اقدام تاکتیکی و بازی سیاسی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار