دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عملیات موصل؛ عرصه تبلور اتحاد ملت عراق برای پیروزی نهایی

همزمان با تداوم روند پیشروی نیروهای عراقی برای برداشتن گام نهایی شکست داعش در موصل، اتحاد اقوام و احزاب داخلی این کشور برای پیروزی کامل این عملیات مهم و بزرگ، از هر زمان دیگری ضروری‌تر به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۹۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ - 06August 2016

عملیات موصل؛ عرصه تبلور اتحاد ملت عراق برای پیروزی نهایی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عملیات ارتش عراق در استان نینوا برای بازپسگیری شهر موصل از چنگال داعش این روزها در حال اوج گرفتن است. تاکنون مراحل اول و دوم این عملیات بزرگ که شامل کار اطلاعاتی و آزادسازی مناطق اطراف شهر و راههای مواصلاتی و پایگاههای مهم نظامی میشود، به پایان رسیده و نیروهای عراقی منتظر فرمان آغاز عملیات نهایی آزادسازی شهر هستند.

بر اساس این گزارش، گروه تروریستی داعش در سال 93 توانست با اشغال و تثبیت مواضع خود در استانهای «الرقه» و بخشهای وسیعی از «دیرالزور» در سوریه به سوی مرزهای عراق پیشروی کند.

بر همین اساس عناصر تروریستی داعش با همکاری برخی مقامات فاسد عراقی که عمدتا بازماندگان حزب «بعث» از زمان حکومت صدام بودند، توانستند طی یورش گستردهای در خردادماه سال 93 موصل مرکز استان نینوا را ظرف 6 روز اشغال کنند و در ادامه نیز استانهای «صلاحالدین»، «دیاله» و «الانبار» را تصرف کردند و توانستند به مرزهای استان بغداد نزدیک شوند.

در همین حال و در شرایطی که اوضاع میدانی نشان میداد وضعیت به سود تروریستها پیش میرود و هر لحظه امکان سقوط بغداد وجود دارد، «آیتالله سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق با صدور فتوایی از مردم این کشور خواست تا با تشکیل بسیج عمومی به ارتش کمک کنند.

با وجود این که تروریستها حتی از طریق استان دیاله به مرزهای کشورمان هم نزدیک شده بودند اما تشکیل بسیج عمومی در عراق توانست وضعیت میدانی را در دو سال 180 درجه تغییر دهد.

پس از دفع حملات تروریستها و تثبیت خط دفاعی مستحکم در برابر پیشروی بیشتر آنان، طراحی عملیات آزادسازی برای بازپسگیری مناطق اشغال شده توسط داعش در سال 94 آغاز شد. البته نیروهای عراقی همزمان با هجوم بیامان داعشیها، تحرکاتی برای عقب راندن آنان نیز داشتند و در همان مقاطع موفق به بازپسگیری مناطقی همچون «سامرا» شدند. اما عملیات گسترده برای وارد نمودن ضربه اصلی به داعش، به اندکی بعدتر موکول شد.

در همین مقطع زمانی مستشاران نظامی ایران با درخواست رسمی دولت عراق وارد عمل شدند و نقش ویژهای در حفظ یکپارچگی این کشور ایفا کردند.

بر اساس اعلام منابع نظامی عراق، اجرای عملیات موصل برای سال 2015 طراحی شده بود، اما با سقوط الرمادی، مرکز استان بزرگ الانبار در خرداد 94 و تهدید مجدد پایتخت از سوی داعش، آزاد سازی موصل به تعویق افتاد. این درحالی بود که آمریکا با تشکیل ائتلاف موسوم به «ضد داعش» مدعی مبارزه و جلوگیری از پیشروی داعش شدهبود اما انفعال و عدم هماهنگی نیروی ائتلاف در این مقطع، از نیات شوم آمریکا در تلاش برای اجرای پروژه تجزیه در عراق  پرده برداشت.

لذا عملیات برای بازپسگیری مناطق اشغالی در استان الانبار و پاکسازی عناصر داعش از شهرهای الرمادی و فلوجه در اولویت دستور کار نیروهای مسلح عراق قرار گرفت.  اینبار اما با همراهی جدی نیروهای مردمی و عدم اتکا به نیروهای خارجی، در آبان 94 الرمادی در محاصره کامل قرار گرفت و پس از مدتی درگیری شدید، مرکز بزرگترین استان عراق در دیماه 94 بهطور کامل آزاد و از عناصر تروریستی- تکفیری پاکسازی شد.

در همین زمان 4 هزار نیروی نظامی به منطقه «مخمور» در جنوب غربی استان اربیل اعزام شدند تا زمینه برای اجرای عملیات آزادسازی موصل با عنوان عملیات «فتح» فراهم شود. مشکلی که در این مقطع پیشروی نیروهای عراقی را به تاخیر انداخت، اختلاف نظر بر سر اولویت بعدی پیش روی نیروهای مسلح برای انتخاب از میان فلوجه و موصل بود.

در حالی که آمریکا با فشار بر دولت عراق و مهمتر جلوه دادن آزادی موصل به عنوان پایتخت خودخوانده داعش، تلاش داشتند در اهمیت اجرای عملیات در فلوجه تردید ایجاد کنند، تبدیل فلوجه در فاصله 40 کیلومتری بغداد به مرکز خطرناک تجمع مهمات و نفرات داعش، به شدت امنیت مناطق مرکزی عراق را مورد تهدید قرار داده بود.

آمریکاییها اصرار داشتند که ارتش عراق ابتدا به آزادسازی موصل بپردازد اما فلوجه در همسایگی بغداد قرار داشت و دولت معتقد بود که بسیاری از عملیات تروریستی داخل پایتخت از این شهر سرچشمه میگیرد.

اما علیرغم همه این فشارها عملیات فلوجه، با شرکت گسترده نیروهای مردمی و عشایر در دوم خرداد سالجاری با فرمان «حیدر العبادی آغاز» و پس از حدود یک ماه درگیری، شهر استراتژیک فلوجه با موفقیت به آغوش کشور عراق بازگشت.

در این هنگام تمام نگاهها به موصل دوخته شده بود تا با آزادی این منطقه، جشن مردم عراق برای نجات کامل از شر سایه شوم تروریسم تکفیری در عراق کامل شود. داعش که سخت از شکستهای اخیر خود عصبانی و دستپاچه شدهبود، این بار به اجرای انفجارهای شدید انتحاری در عراق روی آورد که خونینترین حوادث تروریستی از زمان اشغال عراق در سال 2003 را در پایتخت رقم زد.

این اقدام موجب شد تا حیدر العبادی در بیانیهای خواستار تعجیل در اجرای عملیات موصل شود. هرچند که عملیات در نقاط متعددی همچون «الشرقاط» در شمال استان صلاحالدین، «القیاره» در جنوب موصل و نیز «الخالدیه» در شمال استان الانبار کلید خورده بود و در امتداد بزرگراه بغداد-موصل رو به پیشرفت بود.

اتفاق مهم دیگر در این زمان، الحاق رسمی «الحشد الشعبی» به عنوان نیروهای بسیج مردمی عراق به جمع نیروهای مسلح عراق بود که طی بیانیهای توسط حیدر العبادی ابلاغ شد و به همه شایعات پیرامون حضور این نیروی تاثیرگذار در عملیات موصل پایان داد.

«کریم النوری»، سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق در این باره اظهار داشت: تجربه ثابت کرده که حضور بسیج مردمی در کنار نیروهای امنیتی است که نبردها را یکسره میکند، بنابراین نباید این فرصت را از دست داده و با حذف بسیج مردمی به داعش خدمت کنیم چون حذف بسیج مردمی عمر داعش و تلفات نیروهای عراقی را بیشتر میکند و ما مخالف این قضیه هستیم.

نمایندگان پارلمان عراق نیز ضمن اعلام حمایت از مشارکت بسیج مردمی در آزادسازی موصل و محکومیت تعرض به این نهاد نیروهای داوطلب مردمی از سوی سیاستمداران داعشی گفت: بسیج مردمی جانفشانیهای زیادی برای نجات جان غیرنظامیان در فلوجه و دیگر مناطق عراق نشان دادند.

همچنین هادی العامری دبیرکل سازمان بدر عراق و از فرماندهان بارز الحشدالشعبی تاکید کرد: در حال رایزنی با فرماندهی عملیات مشترک و فرمانده کل نیروهای مسلح (حیدرالعبادی) هستیم تا قبل از آغاز عملیات آزادسازی موصل، عملیات دیگری را آغاز کنیم.

نیروی هوایی عراق سهشنبه هفته گذشته توانست بزرگراه و چهارراه «الحضر» در منطقه «القیاره» واقع در جنوب شهر موصل، را از وجود تروریستها پاکسازی کنند.

همچنین مرکز اطلاع رسانی ارتش عراق با صدور بیانیهای در این ارتباط اعلام کرد که نیروی هوایی عراق در حمله به دادگاه شرع داعش، و کارگاه ساخت بستههای انفجاری واقع در شهر موصل، این دو مرکز وابسته به تروریستها را با خاک یکسان کردهاست.

نیروهای کرد هم علاوه بر پاکسازی شهر سنجار در شمال استان عراق، خط دفاعی مستحکمی در مقابل تروریستها در استانهای «دهوک» و «اربیل» ایجاده کردهاند.

فرمانده نیروهای ویژه عراقی هم اخباری از جو حاکم بر مردم موصل ارائه دادهاست؛ مردمی که 2 سال اخیر را تحت حاکمیت داعش گذراندهاند.

ژنرال الکنعانی گفت: ارتش عراق اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان میدهد بخشی از جمعیت داخل موصل که این روزها شمارشان به یک میلیون نفر میرسد، آماده طغیان علیه داعش شدهاند و نیروهای مسلح عراق هم قصد دارند که در عملیات آزادسازی موصل با این نیروهای مردمی داخل شهر، هماهنگی بعمل آورند.

داعش در موصل چهار مرکز رسانهای دارد که محل پخش تولیدات ویدیویی این گروه است. در این مراکز صفحات بزرگ تلویزیونی قرار داده شدهاست و مردم، اعم از جوانان و نوجوانان با تجمع در برابر این صفحات تلویزیونی، آخرین تولیدات ویدئویی و تبلیغی داعش را تماشا میکنند ضمن اینکه همین تصاویر از طریق دیویدی نیز به رایگان میان مردم توزیع میشود.

به نظر میرسد، با الحاق رسمی نیروهای مردمی به ارتش عراق و عزم جدی دولت برای فتح آخرین پایگاه داعش در عراق، امسال را بتوان سال آزادی کامل عراق از دست تروریسم تکفیری به حساب آورد. بیتردید، کلید موفقیت در این عملیات بزرگ و مهم، اتحاد شیعه و سنی و هماهنگی ارتش عراق با نیروهای پیشمرگه کرد به منظور تنگتر کردن حلقه محاصره به دور موصل است. هرچند که سایه نامطلوب مداخلات خارجی برای برهم زدن توازن قوا در شمال عراق، هنوز بر سر تحولات عراق سنگینی میکند. کارشناسان معتقدند آمریکا با کمکهای سیاسی و نظامی به دولت «مسعود بارزانی» که دستاوردهای آنی و کوتاه مدت برای او به همراه دارد به دنبال رسیدن به دستاوردهای بزرگی برای خویش از جمله پیشگیری از توسعه نفوذ محور مقاومت در منطقه است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها