معرفی کتاب؛

«مثل آب خوردن» دستورزبان صادقانه نوشتن است

خاطره نویسی هنری است که هر چند آسان به نطر می‌رسد، اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. «مثل آب خوردن» راهنمایی برای شرح این پیچیدگی‎‌ها است که نویسنده را برای درست نوشتن راهنمایی می‌کند.
کد خبر: ۹۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸ - 28August 2016

«مثل آب خوردن» دستورزبان صادقانه نوشتن است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، خاطرهنگاری از گونههای ادبیات است که سابقهای به اندازه خود ادبیات دارد. میتوان گفت: اولین شکل روایت که به صورت شفاهی سینه به سینه نقل شده شرح همین خاطرات بوده است که موسپیدان قوم و قبیله، برای کوچکترها تعریف میکردند.

خاطرهنگاری از این جهت که مثل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و ... حوزه تخصصی محسوب نمیشود. منابع دست اولی برای محققان به شمار میرود؛ دارای اهمیت ویژهای است، به ویژه اگر این خاطرات توسط افراد معمولی و نه نویسندگان نوشته شده باشد.

این مطلب از آن جهت اهمیت دارد که افراد عادی که در بطن حادثهای چون جنگ تحمیلی حضور دارند وقایع را به دور از تکلف و دیدگاههای عقیدهای مینویسند. این مسئله سبب میشود که خاطره مستندتر باشد و تصویری درست از واقعه به نسلهای بعدی ارائه دهد.

دراین میان افرادی هستند که خاطرات زیادی از جنگ تحمیلی دارند، اما به دلیل هراس از نوشتن یا ندانستن اصول اولیه نویسندگی به سمت نگارش خاطرات نمیروند.

«حمید داوودآبادی»، نویسنده پرتلاش و موفق در زمینه خاطرهنگاری، عصاره 30 ساله تجربه در زمینه خاطرهنگاریاش را در «مثل آب خوردن» جمع آوری کرده است. این کتاب هر چند حجم کمی دارد، اما نکات کلیدی و مهم فراوانی برای کسانی که میخواهند تازه قلم به دست بگیرند ارایه می دهد.

کتاب در ده بخش به طور خلاصه روند خاطرهنگاری را توضیح داده است. چنان که پیداست هر بخش حاوی پاراگرافهایی است که به یک نکته آموزشی اشاره کرده و مستقل از پاراگرافهای بعدی وحدت موضوعی دارد.

ویژگی منحصر بفردی که کتاب را از اثری آموزشی و رسمی خارج کرده لحن شوخ و مطایبه آمیز آن است که میتوان مدعی بود بینظیر است. برای نمونه میتوان به نکات زیر اشاره کرد که این لحن شوخ طبعانه داوودآبادی در آن مشاهده میشود.

× چرا شهید نشدی؟ نخواستی، ترسیدی یا ... جان من صادقانه بنویس.

× موقع نوشتن، نزنی توی فاز فیلمنامه نویسی. انشاءالله وقتی کتابت چاپ شد، میشود از آن برای فیلم و سریال هم برداشت کرد.

× وسط خاطره نویسی نزنی به دشت کربلا، روضه خوانی و مداحی راه بیندازی. خودت را هم با یاران امام حسین(علیه السلام) مقایسه نکن؛ خودت باش.

تقریبا اکثر نکات کتاب چنین حال و هوایی دارند، اما این شوخ طبعی سبب لوث شدن مطالب کتاب نشده و میتوان آن را به عنوان یک کتاب آموزشی خاطرهنگاری به حساب آورد. موردی که در صفحات «مثل آب خوردن» به آن تاکید شده صداقت و صراحتی است که در آثار دیگر نویسنده هم دیده میشود.

همچنین باید گفت: «مثل آب خوردن» با همه کم حجم بودنش اثری مرجع است که میتوان آن را بارها خواند و یا به عنوان اثری جامع تدریس شود.

در میان همه کتابهای آموزشی که در زمینه رمان، فیلمنامه و نمایشنامه نوشته شده است، «مثل آب خوردن» اثری شاخص محسوب میشود که علاوه بر دارا بودن ویژگیهای یک کتاب آموزشی، واجد ارزشهای ادبی نیز هست. خواندن این کتاب برای همه کسانی که دست به قلم دارند به ویژه خاطرهنگاران توصیه میشود. هر چند حمید داوود آبادی معتقد است؛ «مثل آب خوردن» برای رزمندگان دفاع مقدس نوشته شده، اما در یک نگاه کلی میتواند رهنمای دیگر نویسندگان نیز باشد.

«مثل آب خوردن» نوشته حمید داوودآبادی در 64 صفحه توسط انتشارات نارگل با قیمت 40هزار ریال و در 2500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها