به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، چهارمین نشست تخصصی میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی با عنوان «فعالیتها و زنجیرههای اقتصادی مزیتدار» روز چهارشنبه دهم شهریورماه در مرکز پژوهش و سنجش افکار با سخنرانی علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
وی اظهار داشت: رسانه میتواند به دور از شعار زدگی و با ایجاد گفتمان صحیح اقتصاد مقاومتی اذهان آحاد مردم را با ادبیات درست و علمی آشنا سازد و در زمینه اقتصاد مقاومتی که آینده کشور به آن بستگی دارد، کاری ماندگار انجام دهد.
آقا محمدی با بیان اینکه باید فرهنگ کار و تلاش و در نتیجه تفاوتهای ناشی از ابتکار و خلاقیت را در جامعه بپذیریم، افزود: کسی که تلاشی ندارد و از توانمندی و دانشی برخوردار نیست، نمیتواند توقع بالایی داشته باشد.
عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از شأنیت ابزار و وسیله برای تحقق چشمانداز کشور برخوردار است، افزود: در بسیاری از مواردِ مطرح در افق چشمانداز، به جایگاه اول در منطقه رسیدهایم، ولی متأسفانه در موضوع اقتصاد آنچه باید محقق میشد، هنوز اتفاق نیفتاده است.
آقامحمدی با بیان اینکه جنگ امروز جنگ اقتصاد است و دشمن در همین صحنه طراحی میکند، گفت: دشمنان هر کاری برای عقب نگه داشتن ایران انجام میدهند و انتظاری غیر از این هم از دشمن نیست و لذا همه مردم و مسئولان باید برای رسیدن به اهداف اقتصادی که امروز نوعی عبادت و جهاد محسوب میشود، سخت کار کنند و تلاش مضاعف داشته باشند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه باید به ظرفیتهای درونی و مزیتهای کشور توجه داشته باشیم و از لبخند دشمن توقع دوستی نیست، افزود: فشار دشمن در تحریمهای ظالمانه و کاهش قیمت نفت نشان داد که ظرفیت اقتصادی و مزیتهای خدادادی کشور ما بالاست که از این فرصتهای درونی باید برای رسیدن به رشد همه جنبه اقتصادی در همه طبقات استفاده و بهره برداری کرد.
آقامحمدی گفت: تولید ناخالص ملی هر چقدر بالا برود، نرخ رشد اشتغال کشور افزایش مییابد و این به برخورداری آحاد جامعه از فرهنگ صحیح بستگی دارد.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی و ثبات در بلندمدت مهمترین عامل قدرت کشور است و فقط اقتصاد مقاومتی میتواند کشور را در مقابله با توطئههای منطقهای و جهانی، توانمند و قدرتمند نگه دارد، افزود: دشمنان منطقهای و بینالمللی متوجه ناموفق ماندن برنامههای خود در منطقه شدهاند و عربستان و حامیان آن تغییرات منطقهای را میفهمند، از این رو با راهانداختن بحران اقتصادی و جنگ میخواهند مشکلات داخلی خود را که باعث کسری بودجه زیادی شده است، جبران کنند و به خارج از عربستان انتقال دهند.
وی با بیان اینکه در منطقه تغییر توازن به وجود آمده است و باید همه هوشمندانه قدرت اقتصادی و مالی کشور را افزایش دهند، افزود: متأسفانه برخی در داخل کشور از اهمیت راهبردی ایران در منطقه و جهان غافل هستند و بیشتر توجه و برنامههایشان را متوجه بیرون از کشور کردهاند.
این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیتهای داخلی کشور و نیاز به برنامهریزی برای بهرهبرداری بهینه از آنها گفت: باید جبهه اقدام و عمل خود را تقویت کنیم؛ چرا که ایران، کشور قدرتمندی است و جهانیان به این قدرت و توان آن توجه دارند و واقف هستند.
وی با بیان اینکه نباید تصور کرد کار و اقتصاد بعد از برجام آسانتر و راحت میشود، افزود: بیتردید کار بعد از برجام سختتر و عمیقتر خواهد بود؛ چراکه اگر تا به حال لب ساحل شنا میکردیم، از این پس باید در عمق دریای متلاطم شنا کنیم و این نیاز به هوشمندی و توانایی مضاعف دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دین و فرهنگ اسلامی تلاش و کارِ بیشتر، از دستورات بزرگان و ائمه ماست، افزود: بزرگترین جهاد امروز کمک به اقتصاد مقاومتی است و رسانهها باید این امر مهم را به صورت جامع و درست به گفتمانی غالب در جامعه تبدیل کنند؛ همان طور که در جنگ تحمیلی این کار را انجام دادند.
آقامحمدی با بیان اینکه افراد ریسکپذیر و سرداران اقتصاد را باید تشویق و حمایت کرد، افزود: سرمایه بزرگ کشور مردم و تحصیلکردههای ما هستند و باید با میدان دادن به آنها، زمینه رشد در اقتصاد برای همه مردم فراهم شود.
وی با بیان اینکه با شعار و حرف، امید ایجاد نمیشود و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید، از جمله زمینههای رشد اقتصادی جامعه است، گفت: باید مزیتهای داخلی اقتصاد را دقیق بشناسیم و تقویت کنیم و با فعالیتهای صحیح اقتصادی و ایجاد زنجیرههای متصل به هم، ارزش افزوده تولیدات را بالا ببریم.
وی مشکل اقتصاد ایران حتی تولید را خدمات دانست و با بیان اینکه آموزش و دانش را باید افزایش داد، افزود: در خیلی از کارها ما مزیت اختصاصی داریم که باید آن را ارتقا دهیم و در برخی کارها نیز به مشارکت نیازمندیم که باید از سرمایه دیگران استفاده کرد.
عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: جوانههای اقتصاد مقاومتی در جامعه نمایان است، بنابراین باید با بسیج عمومی و خلاقیت، نرخ رشد را که به آحاد جامعه برمیگردد، افزایش 8 درصدی داد.
آقامحمدی با بیان اینکه هدایت و جهتدهی رسانهای در بازار مصرف میتواند اقتصاد ایران را اصلاح کند، افزود: باید زنجیرههای در خدمتِ توزیع و تولید را در همه جا شکل بدهیم تا هم هزینهها کمتر و هم مصرف بهتر صورت بگیرد و این نیاز به هماهنگی در بخشهای مختلف تولید و توزیع دارد که نمونههای موفق آن هم در جامعه موجود است.
منبع:فارس