گزارش/

سه پیشنهاد برای تحقق «دستورِ استراتژیک فرمانده»/ نیروی هوایی در اولویت برای «افزایش توان تهاجمی»

فرمانده کل قوا، شب گذشته دستوری مهم مبنی بر افزایش توان تهاجمی کشور، صادر کردند. به‌نظر می‌رسد که برای تحقق این فرمان، سه اولویت اصلی پیشِ روی مسئولان وجود دارد.
کد خبر: ۹۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ - 01September 2016

سه پیشنهاد برای تحقق «دستورِ استراتژیک فرمانده»/ نیروی هوایی در اولویت برای «افزایش توان تهاجمی»

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، حضرت آیتالله خامنهای فرمانده معظم کل قوا روز گذشته بازدیدی مفصل از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح داشتند. در این نمایشگاه دستاوردهای این وزارتخانه در حوزههای مختلفی همچون هوافضا، زرهی، دریایی، هوایی و... به نمایش در آمده و "فرمانده" برای بازدید از این دستاوردها بیش از 2 ساعت وقت گذاشتند.

در این نمایشگاه همچنین فناوریهای پیشرفته، بومی و دانشبنیان که محصول تلاش، ابتکار و دانش محققان و متخصصان داخلی بود نیز به نمایش گذاشته شده و وزارت دفاع گزارشی درخصوص بخش راداری سامانهی پدافند و تولید داخلِ «باور 373» نیز به رهبر انقلاب ارائه کردند؛ این سامانه قابلیتهای بالاتری نسبت به مشابه خارجی دارد.

** منظور از مشابه خارجی سامانه موشکی بربلند باور 373، همان سامانه موشکی اس 300 تولید کشور روسیه است

دستاوردهایی وزارت دفاع در زمینه طراحی و ساخت انواع سامانهها و تجهیزات پیشرفته «موشکی»، «راداری»، «دریایی»، «اپتیکی»، «زرهی»، «پهپاد»، «مراکز ارتباطاتی»، «انواع سونارهای پیشرفته شناورهای سطحی»، سامانههای راداری در انواع «مراقبت، کنترل شکاری و کنترل آتش الکترواپتیکی»، «سیستم عامل بومی نیروهای مسلح»، «رایانه امن و ضدبدافزار ملی»، «افزایش دقت و نقطهزنی موشکهای بالستیک»، «ارتباطات برد بلند و دیجیتال امن»، «پیشرفتهای ماهوارهای»، «تجهیزات جنگ الکترونیک پیشرفته» و «موشکهای دوشپرتاب»، از جمله مواردی بود که درباره آنها به فرمانده معظم کل قوا گزارش داده شد و ایشان حضورا از این دستاوردها بازدید کردند.

پس از این بازدید 2 ساعته، حضرت آیتالله خامنهای در جمع وزیر، معاونین و متخصصان وزارت دفاع به سخنرانی پرداخته و در خلال سخنانشان نکتهای بسیار مهم به مسئولان وزارت دفاع گفتند، نکتهای که احتمالا یک "دستور نظامی" بود.

فرمانده معظم کل قوا در این دیدار فرمودند: "برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد." (لینک)

این جمله برای اولین بار است که توسط رهبر انقلاب به کار برده میشود و ایشان تاکنون مشابه این جمله را شاید بهکارنبرده بودند.

** جملات مشابه رهبر انقلاب

1- ما در مقابل تهدید، تهدید میکنیم. هر کسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیلهاش خطور کند، باید خود را آمادهی دریافت سیلیهای محکم و مشتهای پولادین کند (90/8/19 ) لینک

2- چرا غلط زیادی میکنند؟ میگوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حملهی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط میکنید؛ ثانیاً من در زمان رئیسجمهور قبلی آمریکا -  آنوقت هم تهدید میکردند - گفتم دوران بزنودررو تمام شده است. اینجور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. اینجور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد (94/2/16)لینک

حالا رهبر معظم انقلاب با این جمله، یک "استراتژی جدید" را وارد چرخه دفاعی کشور کردهاند که شامل افزایش توان تهاجمی نیروهای مسلح برای تامین امنیت کشور و ملت میشود. برای تحقق این دستور فرماندهی معظم کل قوا، بهنظر میرسد که 3 حوزه جزو الزامات اصلی برای محقق شدن این فرمان بسیار مهم است.

1- افزایش توان هوایی کشور

- نیروی هوایی امروزه در همهی کشورهای جهان جزو اولویتها و اولین راهبردهای تهاجمی به شمار میرود و کشورها مختلف از جمله در غرب، سرمایهگذاری ویژهای روی این بخش کرده و شاید بتوان گفت که یکی از اصلیترین حوزههایی که همواره مورد توجه نیروهای مسلح در سایر کشورها قرار میگیرد، حوزه هوایی به خصوص تولید و یا خرید جنگندههای پیشرفته است.

در کشور ما، از سالیان دراز با توجه به استراتژی بسیار مناسبی که برای پاسخ به حملات احتمالی به کشور با توجه به تجربیات جنگی تحمیلی وجود داشت، "تقویت بنیه موشکی" به درستی مورد توجه قرار گرفته و تا امروز، دستاوردها بسیار خوبی در این حوزه دست یافتهایم که موجبات حیرت بسیاری از کارشناسان نظامی و رسانههای جهان شده است.

اما با استراتژی جدیدی که از روز گذشته وارد ادبیات نظامی ایران شد، یعنی افزایش توان تهاجمی و با توجه به داشتههای کشور در حوزه موشک و توان بسیار بالای نیروی هوافضای سپاه در این حوزه، اصلیترین حوزه پس از موشکی، بهنظر میرسد که اولین حوزه برای افزایش توان تهاجمی، افزایش چشمگیر توان هوایی کشور باشد.

جمهوری اسلامی ایران هماکنون توان نسبتا خوبی در حوزه هوایی داشته و با در اختیار داشتن جنگندههای متعددی از جمله اف 14، میگ 29، سوخو 24، سوخو22، اف 4، اف 5، صاعقه و . . . . و همچنین بالگردهای قابلی همچون کبرا، نیروی هوایی و هوانیروز قابل قبولی در اختیار دارد اما این توان برای تحقق دستور رهبر انقلاب برای افزایش توان تهاجمی، کافی نیست.

از این رو به نظر میرسد که ساخت و تولید انبوه یک جنگنده بومی و خرید تعداد بالای جنگنده خارجی با تمام پشتیبانیهای پس از خرید، میتواند توان کشور را برای محقق شدن این فرمان مهم، به شدت افزایش دهد، چیزی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان بازوی کارشناسی مجلس در قالب یک پیشنهاد، آن را به مجلس ارائه کرده است.

البته ناگفته نماند که جمهوری اسلامی ایران حتما به تولید یک هواپیمای سنگین بمبافکن نیز نیاز جدی دارد، چیزی که در دستور کار ساخت نیز قرار دارد.

{در همین زمینه بخوانید:: کلید حل مشکلات نهاجا در برنامه ششم/ خرید جنگنده الزامی میشود؟ کلیک کنید}

2- افزایش توان دریایی

یکی از مهمترین دستور کارهای نیروی مسلح در سالیان گذشته، افزایش توان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران بوده است تا جایی که فرمانده معظم کل قوا، دستور حضور در آبهای بینالمللی را صادر کرده و ناوهای نداجا نیز از آن زمان تاکنون سفرهای متعددی به نقاط مختلف دنیا داشتهاند.

اما با این وجود، توان تهاجمی ناوهای نداجا نیازمند افزایش و بهروز رسانی است چه اینکه تاکنون نیز چنین بوده و نداجا در آخرین مورد، ناوگان خود را بهروز کرده و افزایش داده است و همچنین توان کروزی خود را با دریافت کروزهای قدیر، به برد 300 کیلومتر رسانده است. (لینک)

اما این توان باید در حوز زیرسطحیها، هوادریا، هاورکرافتها و . . . نیز گسترش یابد، چرا که یکی از اصلیترین حوزههای تهدید، حوزه دریاست و حتما باید سرمایهگذاری بیشتری در این حوزه بهمنظور تحقق فرمان فرمانده برای "افزایش توان تهاجمی" صورت بگیرد.

شاید اولویت اول در افزایش توان دریایی کشور برای تولید قدرت تهاجمی، داشتن شناورها و زیرسطحیهای مطمئنی است که بتوانند از خودشان دفاع خوبی کنند. میتوان در این حوزه، اولویت بعدی دریایی کشور را افزودن توان پرتاب کروزهای برد بلند، افزودن توان شلیک موشک بالستیک، افزایش توان اژدری و . . . توسط شناورها و زیرسطحیها قرار داد.

3- افزایش توان زرهی و زمینی

انسان روی خشکی زندگی میکند و هر کس که قصد حمله و یا تهاجم به کشور دیگری را داشته باشد، حتما باید روی زمین، نیروها و تجهیزات موثری داشته باشد. یکی از تهدیدات کشور، تهدید روی زمین است و این میطلبد که کشور توان دفاعی و تهاجمی قابل ملاحظهای در این حوزه داشته باشد.

هماکنون، نیروهایی مسلح کشورمان در قالب 3 نیروی بسیج، ارتش و سپاه، استعداد بسیار قابلی در حوزه زمینی داشته و از تجهیزات قابل قبولی در این حوزه برخوردارند اما توان کشور در تهاجم و دفاع در حوزه زمینی، "نیازمند توجه بسیار بیشتری است."

البته وزارت دفاع با تولید ادوات زرهی مختلفی به خصوص تانک پیشرفته کرار به عنوان محصولی کاملا ایرانی که میتواند توان کشور را در حوزه زرهی و تهاجمی بسیار افزایش دهد، گام بلندی در این زمینه برداشته است که حتما باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته و این حوزه (تولید ادوات زرهی داخلی) در اولویت قرار گیرد.

البته این کافی نیست و حتما باید توان زرهی و غیر زرهی کشور (اعم از سلاحها و تجهیزات انفرادی، خودروهای تاکتیکی، توپخانه و . . .) در حوزه نیروهای زمینی نیز افزایش قابل ملاحظهای یابد تا نتیجتاً شاهد افزایش توان تهاجمی کشور، باشیم.

** نتیجه:

دستور جدید رهبر انقلاب در جمع وزیر، مسئولان و متخصصا وزارت دفاع بیان شده و این به معنای آن است که حتما وزارت دفاع اولین مخاطب این دستور است و باید گامهای بلندی در این حوزه بردارد.

اگر همانند آنچه که فرمانده معظم کل قوا درباره اولویتدار بودن پدافندی هوایی فرموده و این جمله باعث ایجاد تحول در حوزه پدافند هوایی کشور شد، به دستور رهبری انقلاب مبنی بر اینکه "باید توان و قدرت تهاجمی را افزایش داد تا قدرتهای زورگو، احساس تهدید کنند" یا این جمله که ""برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد"، نیز توجه جدی شود، حتما در آینده نه چندان دور، شاهد تقویت بنیه تهاجمی کشور خواهیم بود، چیزی که نتیجهاش این خواهد بود که کشورهای زورگو اعم از ارتجاع عرب و جبهه استکبار، هرگز فکر تهاجم به کشورمان را این بار نهبخاطر توان دفاعی ایران اسلامی، بلکه به خاطر توان تهاجمی کشور و از بیم "پاسخ تهاجمی"، نخواهند کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها