الوقت تحلیل کرد؛

بزرگترین پروژه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

کابینه رژیم صهونیستی اخیرا در تصمیمی، بزرگترین پروژه شهرک‌سازی در کرانه باختری برای تقسیم آن به چهار منطقه مجزا را کلید زده‌؛ که تنها راه برخورد با این تصمیم طرح تسلیح کرانه باختری و سازماندهی گروه‌های مقاومت است.
کد خبر: ۹۹۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ - 04September 2016

بزرگترین پروژه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، برای رژیم صهیونیستی از آغاز تاسیس تا کنون، سیاستهای شهرکسازی در سرتاسر فلسطین اشغالی بسیار با اهمیت بوده و به همین علت هیچگاه از اجرای آن کوتاه نیامدهاست؛ به نحوی که این رژیم تمامی قطعنامهها و پیمانهای بینالمللی و اخلاقی بهویژه قطعنامههای 471، 465، 446 شورای امنیت را که بر لزوم برچیدن شهرکهای صهیونیستی تاکید دارد،نقض کردهاست. همچنانکه درصد اهمیت شهرکسازی در کرانه باختری بسیار بالاتر رفته و از ارکان اهداف راهبردی رژیم صهیونیستی محسوب میشود. بر خلاف نوار غزه که منطقهای دور افتادهاست و اطراف آن را عمدتاَ رژیم صهیونیستی در اختیار دارد، منطقه کرانه باختری رود اردن از نظر جغرافیایی به مناطق حساس وصل است و موقعیتی ژئواستراتژیک دارد؛ که در ذیل به علل آن اشاره میشود:

مهمترین مکانهای مقدس فلسطین ازجمله مسجدالاقصی، مسجدالخلیل و قبةالصخره در کرانه باختری و قدس شرقی قرار دارند. کرانه باختری به 2 منطقه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی مرتبط است. کرانه باختری از شمال با منطقه امنیتی تأسیسات اتمی دیمونا مرتبط است و همچنین منطقه سیاسی- اقتصادی حیفا و تلآویو در جنوب و شرق کرانه باختری قرار دارند. اشراف و دسترسی منطقه کرانه باختری به اراضی اشغالی1948 از سه طرف میسر است.

اگر کرانه باختری را از اراضی 1948 جدا سازیم، شمال سرزمینهای اشغالی از سمت ساحلی و تلآویو به شدت باریک میشود و رفته رفته در جنوب کمی عمق استراتژیک پیدا میکند. این مسئله برای رژیم صهیونیستی که اصلاَ عمق استراتژیک ندارد از نظر ژئوپلتیکی عیبی راهبردی محسوب میشود؛ زیرا از مرز کرانه باختری تا دریای مدیترانه در بعضی از نقاط فاصله سرزمینی رژیم صهیونیستی حدود 13 کیلومتر است؛ که برای رژیم صهیونیستی ضعفی عمده و بزرگ به شمار میرود.

کرانه باختری بیش از 5/2 میلیون نفر شهروند فلسطینی دارد که این پتانسیل جمعیتی برای رژیم اشغالگر قدس کابوس محسوب میشود و از همین رو برای این رژیم بسیار اهمیت دارد که با احداث شهرکها در قلب کرانه باختری میان این پتانسیل جمعیتی شکاف ایجاد کند.

با در نظر گرفتن این دلایل، کابینه رژیم صهونیستی اخیرا در طی تصمیمی، بزرگترین پروژه شهرکسازی در کرانه باختری برای تقسیم آن به چهار منطقه مجزا را کلید زدهاست. طرح جدید صهیونیستها قرار است از شهرک «آرائیل» که بزرگترین شهرک در غرب نابلس و شمال کرانه باختری است، آغاز شده و در نهایت به منطقه «اغوار» برسد. همچنین قرار است که شهرکهای شیلو، عیلیه، رحالیم و شفوت راحیل در این پروژه بزرگ با مصادره هزاران هکتار اراضی دیگر از کرانه باختری توسعه داده شوند.

لازم به ذکر است این طرح که تحقق آن در دکترین امنیت ملی رژیم صهیونیستی از اهمیت بالایی برخوردار است، توسط «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ فعلی رژیم صهیونیستی از سال 2004 و در زمانی که «یاسر عرفات» در قید حیات بوده مطرح شده و براساس آن شهرهای جنین، نابلس، رامالله و طولکرم بهطور کامل از هم جدا خواهند شد. نکته دیگری که در زمینه طرح جدید شهرکسازی در کرانه باختری حائز اهمیت است جلوگیری از طرح تسلیح کرانه باختری است؛ که توسط مقام معظم رهبری در هفدهمین روز جنگ غزه مورخ 1393/1/5 در دیدار با دانشجویان اعلام شد. ایشان در این رابطه فرمودند: «ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقهمند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند.»

در این رابطه برخی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین از جامعه بینالمللی، اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر آمریکا و روسیه خواستهاند در راستای توقف این پروژه به رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند. غافل از آنکه رژیمی که برای اجرای یک پروژه 12 سال صبر کردهاست، به راحتی از آن نمیگذرد و تنها راه برخورد با این سیاست، طرح تسلیح کرانه باختری و سازماندهی گروههای مقاومت است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها