عباس میرزایی در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس عنوان کرد

کتاب"نبردهای پیروز" خاطرات رزمندگان لشکر 41 ثارالله را مرور می‌کند

کتاب "نبردهای پیروز" از سری کتاب‌هایی است که در جهت تدوین تاریخ جنگ استان کرمان به نگارش درآمده و به علاوه چگونگی تشکیل لشکر ۴۱ ثارالله، عملکرد آن در عملیات‌ها و خطوط پدافندی جنگ را مورد بررسی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲ - 30January 2014

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به مناسبت انتشار کتاب "نبردهای پیروز" به سراغ "عباس میرزایی" نویسنده این کتاب رفتیم و پیرامون کتب منتشر شده و انگیزه او در خصوص فعالیت در حوزه فرهنگ دفاع مقدس را جویا شدیم.
 
"عباس میرزایی" به عنوان فعالترین نویسنده دفاع مقدس استان کرمان شناخته میشود و از او تاکنون ۲۲ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.
 
در سال ۸۶ کتاب "مردان سحر" پیرامون خاطرات "بهرام سعیدی" در کشور صاحب مقام شد و همین طور دو سال متوالی عنوان نویسنده برتر دفاع مقدس استان را کسب کرد.
 
اولین کتابی که زمینه تاریخ جنگ استان به چاپ رسانده "نبرد کرخه کور" میباشد و در حال حاضر دومین کتاب تاریخ جنگ استان کرمان به نام "نبردهای پیروز" پیرامون دو عملیات طریق القدس و ثامن الائمه به چاپ رسیده است.
 
با این نویسنده دفاع مقدس که خود به مدت۳۶ ماه در جبهه حضور داشته است به گفتوگو نشستیم:
 
گردآوری مطالب را از چه زمانی آغاز کردید؟
 
از پاییز سال ۱۳۸۶ کار نگارش این کتاب را در حالی آغاز کردیم که فقط ۸ صفحه مطلب در مورد آن داشتیم. البته همین مطالب محدود نیز دارای نواقص زیادی بود.
 
نحوه پژوهش و جمع آوری مطالب به چه صورت بوده است؟
 
در مرحله اول کار مصاحبه با ۱۵۸رزمنده که در عملیات ثامن الائمه شرکت داشتند آغاز شد. این کار چهار ماه طول کشید و در مرحله دوم نیز با ۱۷۰ رزمنده عملیات طریق القدس در مدت سه ماه مصاحبه انجام گرفت.
 
بلافاصله پس از پایان مصاحبهها کار فیش برداری و پیاده کردن مصاحبهها در جهت تدوین کتاب "نبردهای پیرو" شروع و در سال ۸۹ کتاب جهت چاپ تحویل انتشارات سوره مهر داده شد.
 
خصوصیت بارز این کتاب نسبت به کتابهای مشابه چیست؟
 
این کتاب از سری کتابهایی است که در جهت تدوین تاریخ جنگ استان به نگارش درآمده و در خصوص چگونگی تشکیل لشکر ۴۱ ثارالله، عملکرد آن در عملیاتها و خطوط پدافندی که حضور داشته را مورد بررسی قرار داده و لحظه به لحظه آن را روایت میکند.
 
نقطه قوت این کتاب از آن جهت است که سعی شده نه تنها با فرماندهان عملیاتها بلکه با عوامل دیگر از جمله تک تیرانداز، راننده، آرپی جی زن، امدادگر و هر رزمندهای که به نوعی در این عملیاتها حضور داشته مصاحبه و عملیات به روایت آنها به رشته تحریر درآمده است.
 
آیا کتابهایی دیگری با این موضوع تا به حال چاپ شده است؟
 
قبل از انتشار این کتاب، لشکر۲۷ محمدرسول الله (ص) دو عملیات خود را به صورت کتاب درآورده و لشکر۴۱ ثارالله دومین لشکری است که این کار را انجام داده است و لازم به ذکر است. ادبیات این کتاب به گونهای است که افراد با سلایق مختلفی توانند با آن ارتباط بر قرار کنند چرا که صورت سلیس و روان و داستان گونه است و برای همهٔ سنین میتواند جذاب باشد.
 
درباره کتاب بیشتر توضیح دهید؟
 
این کتاب بررسی عملکرد رزمندگان کرمانی در دو عملیات طریق القدس و ثامن الائمه که توسط ارتش و سپاه انجام شد، میباشد.
 
از شهریور۱۳۶۰ که تیپ ثارالله شکل گرفت با نگاه قرارگاهی به عملیات رزمندگان پرداخته شده و از لحظهای که افراد آموزش میبینند و در ادامه چگونگی اعزام افراد به منطقه و اینکه در منطقه چه کارهایی انجام میدهند ودر نهایت اعزام به خطوط مقدم که تا بهمن ۶۰ راشامل میشود.
 
به جز مصاحبه از افراد از چه اسناد دیگری استفاده کردهاید؟
 
وقایع ومطالب نوشته شده با سند، مدرک و شواهد موجود همراه میباشد، به عنوان مثال در برخی موارد برای اینکه مطمئن شویم که روایت انجام گرفته درست است، مطلب مورد نظر را از زبان ۱۰ راوی مورد بررسی قرار دادهایم و این یعنی بعضی مطالب ممکن است بیش از ده راوی داشته باشد.
 
همچنین از نوارهای ضبط شده بیسیم و برخی اسناد موجود در مرکز اسناد اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کرمان نیز استفاده شده است.
 
کتاب "نبردهای پیروز" چندمین کتابی است که به چاپ رساندهاید و آیا کتاب دیگری در دست چاپ دارید؟
 
این کتاب بیست ودومین کتابی است که به چاپ رساندهام. کتاب "مسجد تا اطلاع ثانوی تعطیل است" انشاالله در دهه فجر رونمایی میشود و در حال حاضر کتاب عملیات والفجر ۴ جمع آوری شده و دو جلد از این کتابها آماده چاپ است.
 
در این کتابها سعی شده به جزئیات پرداخته شود و عملکرد لحظه به لحظه یگانها مورد بررسی قرار گیرد.
 
البته طرح کلی تاریخ نامه دفاع مقدس کرمان که توسط سرهنگ "محمد مهدی ابوالحسنی" مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کرمان پیشنهاد داده شده است شامل ۱۵۰ جلد کتاب است که نگارش ۲۵ جلد کتاب از این عملیاتها به عهده من گذاشته شده است.
 
نقش حاج "قاسم سلیمانی" در تدوین این کتاب را توضیح دهید؟
 
این کار با نظارت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمان به نگارش درآمده و البته مطالب قبل از چاپ توسط سردار قاسم سلیمانی مطالعه و جایی را که لازم میدید نظرات و پیشنهادات خود را ارائه میکرد و مقدمهای را برآن نگاشتهاند و در اینجا لازم است تاکید کنم حضور مدیر کل حفظ آثار نشر ارزشهای دفاع مقدس استان در تدوین این کتاب بسیار موثر بود و حمایتهای مادی و معنویش به من دل گرمی خاصی میداد.
 
چه راهکارهایی برای آشنایی نسل جوان با ادبیات دفاع مقدس و جنگ و کتابخوانی پیشنهاد میکنید؟
 
آنچه را که در ۸ سال دفاع مقدس اتفاق افتاد باید به نسلی که درآن زمان حضور نداشته و درک نکرده، منتقل شود و جوانان باید با مفاهیم ارزشی و فرهنگ ایثار وشهادت جامعه آشنا شوند، به خصوص بایستی همگان با تاریخ استان کرمان در دوران دفاع مقدس و شهدای شاخص این استان آشنا شوند.
 
نقش مسئولان فرهنگی را در این رابطه چطور ارزیابی میکنید؟
 
من نویسندهام و مسئول امور فرهنگی نیستم، اما ناشران و مسئولان فرهنگی استان باید چاره سازی کنند. متاسفانه مسئولان فرهنگی درگیر مسائل خودشان هستند و اقدامی جهت معرفی کتب استانی نمیکنند و یا حداقل من اطلاع ندارم که اقدامی انجام داده باشند و به همین دلیل کتابهای استان از نظر بازار موفقیت چندانی نداشتهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار