طرح حزب الله برای تامین امنیت "ضاحیه" و مرزهای مشترک لبنان – سوریه

پایگاه خبری لبنانی "النشره" از طرح جدید حزب الله برای تامین امنیت ضاحیه بیروت و مرزهای مشترک لبنان – سوریه طی هفته‌ای آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲ - 02February 2014

طرح  حزب الله  برای تامین امنیت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پایگاه خبری النشره اعلام کرد که حزب الله لبنان طرح جدیدی برای تامین امنیت ضاحیه بیروت و مرزهای مشترک لبنان – سوریه طی هفتهای آینده دارد و در این ارتباط نوشت: "اگر انسان نمیتواند مانع جنگ شود، پس بهتر آن است که برای مقابله با آن آماده شود". این یکی از گفتههای "آلبرت انیشتین"، دانشمند معروف فیزیک است، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری برای لبنانیها ملموس است، به ویژه پس از آنکه گروههای سلفی تکفیری تندرو تهدید کردند، عملیاتهای خود را به لبنان منتقل میکنند.

حزب الله نمیتواند، به طور کامل شبح انتحاریهایی را که به طور مستمر از جایی به جای دیگر نقل مکان میکنند، را متوقف کند، به ویژه آنکه ضاحیه جنوبی بیروت شاهد انفجارهای تروریستی بوده که اهالی این منطقه و غیر نظامیان را هدف قرار داده و با وجود تجارب و مهارتهای امنیتی حزب الله که آنها را طی جنگها و نبردهای طولانی مدتیاش با رژیم صهیونیستی کسب کرده، اما امروز خود را در برابر چالشی به نام انفجارهای انتحاری قرار دارد که مرکز ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است و همین حزب الله را واداشته تا طرح امنیتی فراگیر و جامعی را برای باز گرداندن ثبات و استقرار به این منطقه تهیه کند.

در این چارچوب پایگاه خبری النشره اطلاع یافت که حزب الله پس از چهارمین انفجاری که کوی "حاره حریک" در ضاحیه را هدف قرار دارد، اقدام به وارد کردن سیستمهای "scanners" یا همان "اسکنر" از ایران کرد و آنها را در ورودیهای ضاحیه جنوبی بیروت و مراکز ایست و بازرسی و موانع امنیتی ثابت پخش کرده است.

گفته شده هریک از این اسکنرها برای حزب الله ۵۰۰ هزار دلار هزینه در برداشته و هم اکنون حزب الله در اندیشه تهیه این دستگاههاست، چراکه این دستگاهها تنها عملیاتهای تروریستی - انفجاری را در بر نمیگیرد، بلکه ایده شناسایی خودروهای بمبگذاری شده به صورت مخفیانه و نامحسوس را حتی پیش از رسیدن آنها به این سیستمها را در بر دارد.

افزون بر آن این دستگاههای پیشرفته و مدرن، حزب الله اقدام به نصب دوربینهای کنترل و نظارت مجهز به تکنولوژی بسیار پیشرفته در منطقه ضاحیه بیروت به طور عام و کوی "حاره حریک" کرده است و این دوربینها مشابه همان دوربینهای نصب شده در داخل شهر نیویورک آمریکاست.

همچنین اطلاعات به دست آمده توسط پایگاه خبری "النشره" نشان میدهد که در ادامه اجرای این طرح حزب الله میبایست اطلاعات موجود تمام خودروهای موجود در منطقه ضاحیه بیروت و همچنین خودروهایی که به این منطقه تردد بسیاری دارند، هم جمعآوری کند، با توجه به اینکه "عمر الاطرش" در اعترافهای خود تاکید کرده است که خودروهای بمبگذاری شده بسیاری در ضاحیه وجود دارد که در آینده مناطق خاصی را در ضاحیه هدف قرار خواهد داد.

علاوه بر اینکه حزب الله میبایست آمار دقیقی از تمام منازل موجود در منطقه ضاحیه را نیز جمعآوری کند.

اما در بیرون ضاحیه بیروت نیز اوضاع بهتر از داخل آن نیست، به ویژه پس از اینکه شواهد و خبرهای امنیتی درباره سرقت خودروهایی از داخل لبنان و انتقال آنها به سوریه منتشر شده تا پس از بمبگذاری آنها توسط عناصر تروریستی برای انفجار به وسیله انتحاریها بار دیگر به ضاحیه باز گردند.

به همین منظور النشره مطلع شده است، در تلاش برای کشف و ضبط خودروهای بمبگذاری شده حزب الله نقاط کنترل و نظارت جدیدی در طول ۲۴ ساعت در شهر "عرسال" از توابع منطقه "بقاع" ایجاد کرده و به صورت فراگیر و بسیار دقیق تمام ورودیها و خروجیهای شهر "یبرود" در سوریه را تحت کنترل دارد، به ویژه پس از آنکه گروههای تکفیری مسلح در سوریه اقدام به احداث راههای نظامی جدید کوهستانی بین عرسال و یبرود کرده است، تا به این طریق مانع ورود خودروهای بمبگذاری شده و تروریستهای انتحاری به این منطقه شود.

در این میان تنها یک نکته باقی میماند که باید به آن اشاره کرد، اینکه بحران سوریه بحران سوریه با وجود برگزاری کنفرانس ژنو ۲ همچنان ادامه دارد، اگرچه طی برگزاری کنفرانس ژنو ۲ نیز بر همگان آشکار شد که هیچ یک از طرفهای سوری شرکت کننده در این کنفرانس از مواضع خود عقب ننشستند و این موجب میشود تا بحران سوریه بیش از اینها به عرصه لبنان کشیده و این بیم وجود دارد تا مبادا لبنان به سوریهای دیگر مبدل شود. حال در این شرایط باید دید که طرح حزب الله تا چه اندازه در مقابله با ورود انتحاریها و تروریستها به داخل لبنان و به ویژه ضاحیه و عملیاتهای تروریستی و انتحاری موفق عمل کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار