در گفت و گو با همایون اسعدیان :

گزارشی از مراحل ساخت فیلم دا

قصه فیلمنامه با ورود خانم حسینی به خرمشهر شروع می شود و دوران کودکی او را به تصویر می کشد سپس به تدریج وارد ماجرای جنگ می شویم
کد خبر: ۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹ - 28May 2013

گزارشی از مراحل ساخت فیلم دا

همایون اسعدیان کارگردان فیلم تحسین شده "طلا و مس" در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار شد که در مورد " کتاب دا" یک سریال کار شود و وظیفه نگارش فیلم نامه آن برعهده من گذاشته شد . با صحبت هایی که با تهیه کننده سریال آقای منوچهر محمدی و مسئولان حوزه هنری انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم  که " کتاب دا " را مبنایی قرار دهیم برای به تصویر کشیدن آن چیزی که در طول سی و چهار روز مقاومت مردم خرمشهر اتفاق افتاده و از دیگر منابع و خاطرات هم تا جایی که می توانیم استفاده کنیم .

وی افزود : با بررسی هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که اگر بخواهیم به طور صد در صد به کتاب وفادار بمانیم و از چهارچوب آن خارج نشویم، خیلی از اتفاقات و رویدادهای سی و چهار روز مقاومت را از دست می دهیم، بنابراین روش ما در نگارش فیلمنامه به این شکل خواهد بود که ضمن وفادار ماندن به اصل " کتاب دا " از کتاب های دیگر و خاطرات دیگری که در این زمینه به نگارش درآمده هم استفاده کنیم تا مقاومت مردم در خرمشهر را به شکلی جامع و درست به تصویر بکشیم. به عنوان مثال، در مدت پنج روز اول حمله عراق به خرمشهر خانم زهرا حسینی به طول کامل درغسالخانه خرمشهر بوده و از آنجا بیرون نیامده درحالی که در نقاط دیگر شهراتفاقاتی  در حال روی دادن بوده است.

اسعدیان در ادامه افزود: قاعدتا اگر ما بخواهیم به کتاب وفادار باشیم، مجبوریم که این پنج روز را همراه خانم حسینی در غسالخانه بمانیم و از آنجا بیرون نرویم، اما نیت ما این است که نگاهی جامع تر به آن روزهای خرمشهرداشته باشیم .  

کارگردان بوسیدن روی ماه تصریح کرد: قصه فیلمنامه ما همانند " کتاب دا " با ورود خانم حسینی به خرمشهر شروع می شود و دوران کودکی اورا به تصویر می کشد و همراه با نشان دادن دوران کودکی خانم حسینی شکل گیری خانواده او را نمایش می دهد، سپس به تدریج وارد ماجرای جنگ می شویم و از چگونگی از هم پاشیدگی این خانواده روایت می کنیم. 

نظر شما
پربیننده ها