محمدرضا سنگری در مراسم پاسداشت شاعر انقلاب

اشعار دفاع مقدسی اسرافیلی با عاشورا گره خورده است

محمدرضا سنگری محقق و نویسنده در مراسم پاسداشت حسین اسرافیلی گفت: اشعار دفاع مقدسی اسرافیلی با عاشورا گره خورده و حجم اشعار وی در این حوزه بی شمار است.
کد خبر: ۲۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸ - 02June 2014

اشعار دفاع مقدسی اسرافیلی با عاشورا گره خورده است

دکتر محمدرضا سنگری در مراسم پاسداشت حسین اسرافیلی شاعر انقلاب که با حضور جمعی از هنرمندان در سازمان اوج برگزار شد، بیان کرد: آشنایی من با نام و چهره اسرافیلی به سالهای ۶۱ و ۶۲ بازمیگردد که جمعی از دوستان شاعر همچون قیصر امین پور، دکتر سید حسن حسینی و سلمان هراتی به جبهه میآمدند و من همان موقع با استاد اسرافیلی آشنا شدم.

وی با تاکید بر اینکه از ویژگیهای برجسته شعر اسرافیلی  اشعار وی در قالب چهارپاره است افزود: در آن زمان قسمت شد تا چند شعر در قالب چهارپاره بنویسم. اتفاقی این اشعار به دست اسرافیلی رسید، نقد و نظرهای ایشان عمق دقت نظر و ژرفنگری را نشان میداد.

 سنگری بابیان اینکه متانت، وقار و نقشی که اسرافیلی در تربیت نسل جوان در حوزه شعر آیینی و عاشورایی داشت قسمتی از منشور وجودی وی است، گفت: از مجموع ۱۲۶ قطعه شعر ایشان که در دفتری موجود است ۳۰  قطعه از این سرودهها عاشورایی است بنابراین یک ضلع وجودی اسرافیلی عاشورایی و عاشورایی اندیشی است. چنانچه در دیگر اشعار نیز غیرمستقیم به واقعه عاشورا اشارهکرده است.

این محقق حوزه شعر و ادبیات با اشاره به اینکه حتی شعر دفاع مقدس اسرافیلی با عاشورا گرهخورده است تصریح کرد: اسرافیلی شاعر دفاع مقدس است و حجم سرودههای دفاع مقدس بیشماری دارد وی در پایان به بعد حماسی شعر اسرافیلی اشاره و عنوان کرد:  تلفیق سوگ، حماسه و عرفان در اشعار وی پیدا است. اگر بخواهیم از کسی سخن بگوییم که به بعد حماسی عاشورا توجه خاصی داشته میتوان به اسرافیلی اشاره کرد.

وی در پایان توصیه کرد: اگر به  زبان روایی و قدرت تصویرگری در اشعار اسرافیلی بیشتر توجه شود اشعار ایشان میتواند بر تارک شعر حماسه بدرخشد.

نظر شما
پربیننده ها