پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

آیین‌های سنتی، گنجینه‌های ارزشمند تمدنی هستند که فرهنگ ملل برپایه آنها قوام و بقا می‌یابد و نسل به نسل و سینه به سینه، منتقل می‌شوند تا نشان هویتی ملت‌ها گردند. به ویژه آنجا که به یمن هنر نمایش،‌قدرت خودنمایی می‌یابند
کد خبر: ۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹ - 15September 2013

پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی جنتی – وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی – به شانزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی سنتی پیام داد. در متن این پیام، خطاب به هنرمندان و مسئولان این حوزه آمده است: نمایشهای آیینی هر ملتی، برخاسته از روح دین، فرهنگ و اسطورههای دیرینهی آن ملت است و از این منظر؛ نمایشهای سنتی، وجوه ارزشی فراوانی را در برمیگیرند به ویژه آنجا که پای حمایت و صیانت از میراث مشترک جهانی و بخش تجدیدناپذیر این میراث به میان میآید. 

آیینهای سنتی، گنجینههای ارزشمند تمدنی هستند که فرهنگ ملل برپایه آنها قوام و بقا مییابد و نسل به نسل و سینه به سینه، منتقل میشوند تا نشان هویتی ملتها گردند. به ویژه آنجا که به یمن هنر نمایش، قدرت خودنمایی مییابند. از این رو، اقوام انسانی، آیینهای سنتی خود را بیش از واقعیتهای موجود، پاس داشته و برای تفسیر تبیین و انتشار مؤلفههای آن میکوشند.  

جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، برهان موجودیت و رونق خود را در معرفی و بازنمایی گسترهی طیف لطیف و متنوع آیینهای ریشهمند این سرزمین مییابد. از این رو، انتظار میرود هرساله با کوششی مؤثر و بهنگام، شایستهتر از دورههای پیشین و در اندازهی بلندای قامت تمدن این خاک پرگهر، برگزار شود و صد البته، توجه به این گونهی نمایشی – با تمام اصالتها و صمیمیتهایش – محدود به ایام فراخوان تا برگزاری جشنواره، نشود و پژوهشهای دقیق، هدفمند و مستمر، زوایای پنهان و بکر این عرصهی مردمی را روشنتر کرده، در هیأت و کسوت روایتهای مؤثر و زیبای نمایشی، ارائه دهد. 

توفیق و تجربهی مثبت برگزاری "شانزدهمین جشنوارهی بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی"، در گرو آن است که بتواند به سهم فرصت و بضاعت ، تئاتر ایران را به هویت اصیل و حقیقی خود، نزدیک کند و با نوآوری و تکیه بر  تجارب گذشتگان، سیاستهای کلان نانوشته و دغدغههای صاحبنظران و دلسوزان اندیشمند این عرصه را پوشش دهد. و این، انتظاری است که با اهتمام و ابتکار برگزارکنندگان این جشنواره و دیگر علاقهمندان هنر نمایش، دور از دسترس نیست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار