علی نصیریان:

نمایشهای آیینی سنتی برآمده از فرهنگ عامه مردم ایران است

شعر و موسیقی، که با نمایش های آیینی ما پیوند دارد، نشانه ذوق مردم است. مردم شعر را خیلی دوست دارند. وقتی آن را با آواز می‌خوانند، برایشان جذاب است. اصلاً بخشی از گوشه‌های موسیقی ایرانی، از تعزیه آمده است.
کد خبر: ۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱ - 22September 2013

نمایشهای آیینی سنتی  برآمده از فرهنگ عامه مردم ایران است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی نصیریان در مراسم اختتامیه جشنواره آیینی سنتی گفت: از محاسن و خصوصیتهای نمایشهای عامیانه این است که خودجوش اند؛ یعنی خود به خود بروز و ظهور می کنند. این نمایشها برای مردم بوده و خود مردم آن ها را به وجود آورده و ساختهاند.

وی افزود: نمایش های آیینی و سنتی برآمده از فرهنگ عامه مردم ایران است. صد سالی می شود که ما با تئاتر دنیا آشنا شدیم وبلافاصله پس از آشنایی با این دنیا  به سوی تئاتر دراما رفتیم، نمایشهای آیینی سنتی ما بیشتر روایت بوده ودر ساختار خود به دنبال نمایش و شخصیتپردازی نبوده است.

وی ادامه داد: آن چیزی که در دراما اتفاق می افتد در نمایش های آیینی و سنتی دیده نمی شود. ما دراما را از غرب گرفتیم و این کار با "آخوندزاده" شروع شد. خوب هم پیشرفت کرد و خیلی اتفاقات در تئاتر ما افتاد؛ هم در تئاتر ایرانی،هم فرنگی و هم نمایش تجربی و آوانگارد ما.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان پیش کسوت تئاتر افزود: ما در سالهای گذشته، تک نمایشهای بسیار خوب، چه تجربی چه تئاتر ایرانی و چه در حوزه ترجمه داشتیم، ولی جریانی که بتواند تداوم پیدا کند، به وجود نیامد. حفظ و حراست از نمایشهای عامیانه مردم، خواست خود مردم بوده، به ویژه به این دلیل که با آواز، موسیقی و شعر همراه بوده است.

 نصیریان خاطرنشان کرد: شعر و موسیقی، که با نمایش های آیینی ما پیوند دارد، نشانه ذوق مردم است. مردم شعر را خیلی دوست دارند. وقتی آن را با آواز میخوانند، برایشان جذاب است. اصلاً بخشی از گوشههای موسیقی ایرانی، از تعزیه آمده است. البته قبول دارم که زمانی ما دستههای سیاهبازی و تعزیههای درجه یک داشتیم، اما زمانه عوض شد و اقتضائات دیگری پیش آمده است.

نظر شما
پربیننده ها