شرفی خبوشان خبر داد؛

دریافت مجوز چاپ کتاب "عاشقی به سبک ونگوک" پس از دو سال

نویسنده کتاب "عاشقی به سبک ونگوک" از دریافت مجوز انتشار این کتاب پس از وقفه‌ای دو ساله خبر داد.
کد خبر: ۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷ - 18November 2013

دریافت مجوز چاپ کتاب

محمدرضا شرفی خبوشان شاعر و نویسنده، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس، از دریافت مجوز تازهترین اثر خود خبر داد و اظهار داشت: "عاشقی به سبک ونگوک" کتابی است که جنبه تاریخی داشته و در فصلهای مختلف کتاب به دورههای مختلف تاریخی اشاره شده است.

وی با بیان اینکه نگارش کتاب را دو سال پیش به پایان رسانده، تصریح کرد: عاشقی به سبک ونگوک چرخه تاریخی مشروطه تا انقلاب اسلامی را با استفاده از شخصیتهای مختلفی که جایگاههای اجتماعی و شغلی گوناگونی دارند، بیان میکند.

این نویسنده با اشاره به اینکه کتاب در 4 فصل تنظیم شده، اذعان کرد: عاشقی به سبک ونگوک در دو زاویه دید اول شخص و سوم شخص روایت می شود.

شرفی خبوشان، نام اول شخص این کتاب را "البرز" عنوان کرد و ادامه داد: البرز نقاشی متعلق به دوره نقاشان دهه 40-50 با نگاه آوانگارد، جدید و آشنا به هنر معاصر نقاشی است که در جریان بعضی از اتفاقات تاریخی قرار می گیرد.

این نویسنده، با بیان اینکه البرز با نگاه خاصی به جریان، قصه خود را روایت میکند، اظهار داشت: اما در فصل پایانی با زاویه دید سوم شخص به عقب برمیگردیم و با دوران گذشته و پیشینه این شخصیت کتاب نیز آشنا میشویم.

او علت انتخاب عنوان کتاب را علایق شخصی البرز دانست که نقاشی هنرمند است و با نگاهی نقاشانه و هنرمندانه وقایع و رویدادهای تاریخی را بیان میکند.

شرفی خبوشان، با بیان اینکه علاقهمندیاش به موضوع، او را به نوشتن کتاب "عاشقی به سبک ونگوک"  ترغیب کرده، خاطرنشان کرد: موضوع کتاب، مطلبی بود که روی آن سالها کار کرده و بسیار به آن علاقهمند بودم. حتی در بعضی از قسمتها به اتفاقات، ارجاعات تاریخی داده میشود. برای مثال اجبار فروش دختران در قوچان و در زمان مشروطه که در مجلس اول هم مطرح شد.

نویسنده کتاب عاشقی به سبک ونگوک به انتخاب نام البرز اشاره کرد و گفت: علت انتخاب این نام را باید در اسطورههای تاریخی جستجو کرد. زمانی که جوانان نجات یافته از دست ضحاک به کوههای "البرز کوه" (دماوند) پناه میبرند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود، بر علیه ضحاک قیام میکنند. در این جا خود کوه جنبه اسطورهای داشته و نام البرز هم شاید بتواند به تعمیق این اسطوره کمک کند.

شرفی خبوشان با انتقاد از 2 سال تاخیر در دادن مجوز کتاب گفت: حدود دو سال پیش کتاب عاشقی به سبک ونگوک را به ارشاد سپردم که با وقفهای طولانی مدت روبرو شد.

وی علت این توقف را آشنا نبودن با فضای داستان و رمان عنوان کرد و ادامه داد: کلمات و دیالوگهایی که در کتاب استفاده میشد گفتوگوی اشخاص رمان بود نه نوشتار نویسنده رمان و فضای رمان ایجاب می کرد که نوشتار چنین باشد. همچنین رمانی که موضوع آن انقلاب و حوادث مشروطه و تاریخ سرزمین است چرا باید دو سال در صف مجوز ارشاد بماند.

شایان ذکر است؛ "عاشقی به سبک ونگوک" به زودی از سوی انتشارات شهرستان ادب روانه بازار کتاب خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها