یادداشت؛

فرهنگ بسیجی و بسیج فرهنگ

برخی از صاحب نظران و اندیشمندان علوم اجتماعی و علوم سیاسی معتقدند، بسیج برای انقلاب بوجود می آید، یعنی توده مردم بسیج می شوند تا انقلابی را به نتیجه برسانند.
کد خبر: ۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹ - 20November 2013

فرهنگ بسیجی و بسیج فرهنگخبرگزاری دفاع مقدس- رسول شادمانی: در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، عوامل مهمی نقش آفرین بودند که می توان به جرات بعد از مکتب اسلام و راهبری پیامبرگونه ولایت فقیه، مردم را به عنوان مهم ترین مولفه در به ثمر رساندن انقلاب عظیم 1357 نشانه رفت و برگزید.

بسیج یک نهاد انقلابی است که از توده مردم و آحاد جامعه تشکیل شده است. در واقع برخی از صاحب نظران و اندیشمندان علوم اجتماعی و علوم سیاسی معتقدند، بسیج  برای انقلاب بوجود می آید، یعنی توده مردم بسیج می شوند تا انقلابی را به نتیجه برسانند.

اصولاً بر اساس چنین تفکری، پس از تغییر نظام حکومتی و سیاسی، بسیج فلسفه وجودی خود را از دست می دهد و دیگر هویت وجودی خود را در عمل مشاهده نخواهد نمود و فقط معنای بین اذهانی خواهد داشت و در واقعیت اثری نخواهد بود. اما در انقلاب اسلامی بسیج مفهومی وسیع و ژرفاتردر متن جامعه و فرهنگ حاکم داراست که نه تنها بسیج در وقوع انقلاب، ماهیتا نقش آفرین بود؛ اما بعد از انقلاب بارقه های نورو ایمان درقلب معمار کبیر انقلاب سایه افکنده بود که طی پیامی ولادت یکی از فرزندان برومند انقلاب که بسیج نام داشت به جامعه اسلامی اعلام نمود و طبیعتا بر اساس فکر بدیع معمار کبیر انقلاب حیات خود را آغاز نمود تا بتواند در گذر زمان از صاحب خود دفاع و ترویج دهنده افکار بدیع صاحب راستین خود باشد.


فرهنگ بسیجی


در جمهوری اسلامی ایران، حرکت توده ها و حضور نیروهای مردمی قبل از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در حین انقلاب، نقش مردم بسیار چشمگیر بود و بعد از آن هم به اوج خود رسید که مصداق بارز آن هشت سال دفاع مقدس می باشد. در واقع، انقلاب اسلامی، همان انقلاب مردم و ملت مسلمان بشمار می رود.

برای حفظ دستاوردهای انقلاب و ضرورت استمرار حرکت مردمی است که دستور تشکیل بسیج ، صادر و به ضرورت نیاز ادامه پیدا نمود ودر گذر زمان احساس نیاز به این قدرت متنی و باطنی و به عبارتی قدرت معنوی،  بیش از پیش نمایان شد و بر حسب ماهیت نظام و کارشکنی های بیشمار دستگاه استکبار و معارضین نظام به حیات خود ادامه داد، علی حی حال، در جمهوری اسلامی ایران سازمان بسیج، برای حفاظت و حراست از دستاوردی است که خود مردم قیام نمودند و حکومت دلخواه خود را به وجود آوردند.

چنین تفکری است که تهدیدات خارجی به کشور را تعرض به خود می داند و آن را وظیفه دولت نمی داند، بلکه وظیفه خویش می داند تا از آسیب وارده جلوگیری نماید و حمله را دفع می کند و یا امکان حمله را حتی در ذهن دشمنان غیرممکن می سازد.

وظیفه بسیج، در درجه نخست، شناخت صحیح و درست اعتقادات مکتب علوی و در درجه دوم شناساندن این مکتب نورانی به آحاد ملت و تجهیز نمودن آن به اسلحه دین و دانش در پرتو اندیشه های ناب اسلامی در کنار تبلیغ اندیشه های غنی ائمه اطهار و در نهایت، نهادینه کردن فرهنگ بسیجی در جامعه، از ضروریات جامعه امروز که متاسفانه درزمانی به سر می بریم که تحت شدیدترین حملات بر پیکره عظیم اندیشه اسلامی - ایرانی قرار داریم که گذر از این بحران و پیچ تاریخی حساس و مهم به بیان مقام عظمای ولایت، نیازمند نقش فعال بسیجیان جان برکف و عاشق ولایت هستیم. لذا این فرهنگ، زمانی نهادینه می شود که همه کارهای مسئولین و اقشار مردم رنگ و بوی بسیجی و شهادت به خود بگیرد.


در دوران دفاع مقدس، بسیجیان ما از سرتا سر کشور، از کار و زندگی و استراحت و آغوش گرم خانواده و زن و بچه و همسر و فرزند و عزیزانشان، چشم پوشیدند وبه سمت بیابان های گرم خوزستان و یا قله های یخ زده  پربرف غرب و شمال غرب کشور می رفتند و تابستان و زمستان را در آنجا می گذراندند.

آنها این کار را برای دفاع از اسلام و کشور و شرف و استقلال و آزادی و حاکمیت دین خدا می نمودند و می دانستند که اگر نظام اسلامی در مرزها شکست بخورد، در مرکز هم شکست خواهد خورد و اگر از لحاظ نظامی شکست بخورد، از لحاظ سیاسی هم شکست خواهد خورد. آنها با اقدام خود، امامشان را تنها نگذاشتند. این،  مفهوم بسیجی و فرهنگ بسیجی است؛ این مفهوم همیشه خواهد بود. 

چرا که فرهنگ بسیجی فرهنگ معنویت، شجاعت، غیرت، جوانمردی، استقلال، آزادی و تسلط بر هوای نفس و اسیر خواسته ها ی آنی نشدن و در نهایت یکتا محوری و الزام به رعایت دستورات خداوندی و نهی از آنچه خداوند می فرماید می باشد.

در واقع بسیج احترام به آرمان ها و ارزش ها و هدف ها را در اولویت قرار می دهد و خواسته های به حق زندگی را در پرتو نگاه به آرمان ها و ارزش ها پاسخ می دهد.


بسیج فرهنگ


بسیج مظهر عشق و فداکاری، مظهر عقلانیت، مظهر امنیت چه در بعد نظامی و چه در بعد غیر نظامی، مظهر اراده جمعی، مظهر تقوا و پرهیزکاری، مظهرهوشیاری در برابرنفسانیات شیطانی، مظهراخلاص و بندگی، مظهرمعنویت، مظهرولایت مداری و... است. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای فرهنگی غنی اسلامی - ایرانی و و مفتخر به فرهنگ ناب شیعی است که مظهراسلام راستین است و بس.


 فرهنگ مجموعه ای از پندار ها،گفتارها و کردار ها است که طی زمان در جامعه شکل گرفته باشد، عموم اعضای جامعه آنها را باور داشته و بصورت عادت آنها را به منصه ظهور رسانند . به عبارت دیگر، فرهنگ را می توان مجموعه یا نظامی از ارزش ها، احساسات، رویکرد ها رسم و رسوم وعادات و ... دانست که منتقل کننده میراث تاریخی نسلی به نسل دیگر است. 

در واقع بسیج فرهنگ این فرصت را دراختیار ما می گذارد تا اندیشه های ناب انقلاب ما را به گوش جهانیان برسانیم و ابراز وجود کنیم، اگر در بسیج فرهنگ به مانند بسیج مردمی، اتحاد و همدلی بین اقشار مردم و فرهنگ های گوناگون ایجاد ننماییم به ناچار محکوم به شکست خواهیم بود و اگر در این مسئولیت خطیر و مهم، موفق عمل نماییم می بایست منتظر چیدن میوه های موفقیت باشیم و حرکت به سمت کمال را به سرعت طی نماییم و پرچم سر بلندی و افتخار را بر قلل رفیع جهان به اهتزاز در آوریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار