به گزارش دفاع پرس از قم، آیتالله عبدالله جوادیآملی در جلسه اخلاق هفتگی خود با محکومیت نقش آل سعود در فاجعه منا، اظهار داشت: جریان مهم در تولیت کعبه آن است که توجه داشته باشیم جریان کعبه نظیر تخت جمشید و اهرام مصر نیست که جزء میراث فرهنگی یا تاریخی یک قوم خاص باشد، بلکه این بیت از روز ازل، عتیق و آزاد از ملکیت بوده و از سلطه هر سلطنتی آزاد است و الی یوم القیامه مِلک اَحدی نخواهد شد.
آیتالله جوادیآملی با اشاره به دستور قرآن کریم درخصوص زعامت کعبه تصریح کرد: طبق دستور قرآن کریم، کلید، تولیت، نظارت و سرپرستی کعبه باید در دست انسانهای پاک، رستگار و متقی باشد که بنابر این فرموده، آل سعود نه مالک این سرزمین است و نه شایستگی سرپرستی آن را دارد بلکه آن را غصب کرده است.
وی عنوان کرد: آل سعود حق ندارد بگوید اگر میخواهید به زیارت بیت عتیق بیایید، باید طبق نظر و مقررات خاص ما بیایید؛ محروم کردن مسلمان از حج به بهانههای مختلف مصداق «صد عن سبیل الله» است.
این مرجع تقلید حج شهدای عمره را مقبول و آنها را «حاجی» دانست و بیان کرد: شهدای فاجعه منا احرام بستند و وارد آن سرزمین شدند! محدوده حرم این ویژگی خاص را دارد که هنگامی که حاجی محرم شد و وارد آن سرزمین شد حتی اگر بقیه اعمال خود را انجام نداده باشد «حاجی» است بنا بر این به بازماندگان او تکلیف نیست که برای او حج بهجا آورند.
آیتالله جوادی آملی خطاب به ملتها و دولتهای اسلامی گفت: وقتی صدها نفر بر اثر سوء مدیریت آل سعود به شهادت میرسند این نشانه بیکفایتی آل سعود در اداره مراسم حج است؛ دولتها و ملتهای اسلامی باید حمیت دینی خود را نشان دهند و مکه، حج و عمره را که اکنون در اسارت هستند از اسارت آل سعود آزاد کنند.
وی در فراز دیگری از سخنان خود به عظمت روز عرفه اشاره و خاطرنشان کرد: اساس روز عرفه دعا کردن است تا آنجا که با همه فضیلت روزه در این روز توصیه شده اگر روزه مانع دعا کردن فرد میشود تقدم با دعا است.
مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: بیشتر مشکلات با دعا حل میشود و هیچ دعایی موثرتر از دعایی که از دل شکسته بر میخیزد نیست. هرگز فکر نکنید که دعا بیاثر است بلکه در مراحل مختلف یک کار، دعا موجب گشایش و اتخاذ بهترین انتخاب برای به ثمر رسیدن کار به نحو احسن است.
آیتالله جوادی آملی به مفهوم عید در فرهنگ دین اشاره و بیان کرد: در فرهنگ دین عید از آن نظر عید است که انسان به بهترین عمل دینی خود موفق شده است، روزی که بنده قرب به قرب الهی پیدا کند عید حقیقی اوست؛ مانند عید فطر که انسان به یک ماه روزه داری و بندگی توفیق یافته و یا عید قربان که بعد از اتمام بخش وسیعی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه است و از این رو است که این اعیاد نماز مخصوص دارد.
انتهای پیام/