نشانداران فتح/2

سرداری که بعد از شهادت «نشان فتح» گرفت

سردار شهید صمد اسودی، از فرماندهان لشکر 25 کربلا، مفتخر به دریافت نشان درجه سه «فتح» از دست مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی شد.
کد خبر: ۱۰۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ - 26September 2016
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان گلستان، نشان فتح به عنوان نماد عملیات های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان عملیات های فتح‌المبین و بیت المقدس انتخاب شده است و دیگر نشان ها نیز به نیروهای موثر در خدمات رزمی، فعالیت های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، مبتکران در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالان هنری اعطا می شود.
 
سرداری که بعد از شهادت نشان فتح گرفت 

از زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفته اند، ایشان بنا به مناسبت های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی رتبه و رزمندگان جان بر‌کف نیروهای مسلح کرده اند که اولین آن، روز 5 مهر سال 1368 بوده است.

در آن روز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می‌شد، 54 نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در سال 1361 ایفاء کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند. نشان فتح از سه برگ درخت نخل، گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

سرداری که بعد از شهادت نشان فتح گرفت 

در تاریخ 1369/3/3 دو نفر از سرداران و فرماندهان لشکر 25 کربلا که در این دو عملیات حضور داشتند مفتخر به دریافت نشان درجه سه فتح از دست مبارک مقام معظم رهبری گردیدند، که یکی از آن ها سردار شهید صمد اسودی فرمانده گردان امام حسین (ع) از لشکر 25 کربلا بود. لذا زندگینامه پربارش را در سطور زیر مرور می کنیم:

دوران کودکی و نوجوانی

صمد اسودی فرزند اسدالله در دومین روز اسفند 1339 در شهر گنبد به دنیا آمد. قرآن را از شش سالگی نزد ملاحاج صالح فرا گرفت و تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاهش ادامه داد. سال سوم دبیرستان، تصمیم گرفت وارد ارتش شاهنشاهی شود، اما با مخالفت جدی خانواده اش روبرو شد و به شغل مکانیکی روی آورد و استاد کار این فن شد. بیستم شهریور سال 1358 به خدمت سربازی فرا خوانده شد و در پادگان چهل دختر شاهرود مشغول خدمت شد. در پادگان بود که از طریق رادیو شنید، ضد انقلاب در شهر گنبد آشوب کرده است، بلافاصله مرخصی گرفت و به گنبد آمد و در این درگیری‌ها سه بار مجروح شد.

سرداری که بعد از شهادت نشان فتح گرفت 

عضویت در سپاه و فرماندهی گردان امام حسین(ع)

صمد اسودی اول دیماه سال 1360 به عضویت رسمی سپاه پاسداران در آمد و همانند چریکی ورزیده هر جا که نیاز به مقابله با دشمن احساس می شد سلاح به دوش حضور می‌یافت. در خرداد ماه 1361 به جبهه اعزام و فرماندهی گردان امام حسین(ع) تیپ کربلا را عهده دار شد. در مهر ماه همین سال به پشت جبهه بازگشت و ازدواج کرد. پس از ازدواج که با یک مراسم بسیار ساده برگزار شد، بار دیگر در اواخر دی ماه 1361 به جبهه رفت و تا اواخر تیر ماه 1362 در جبهه ماند و فرماندهی گردان امام حسین را عهده دار شد.

قابلیت‌های نظامی و چریکی

یکی از نیروهای گردانش می‌گوید:در تیراندازی آنقدر تسلط و اعتماد به نفس داشت که وقتی نیروهای گردان را به خط می‌کرد و فرمان از جلو نظام می‌داد، می‌گفت: آنقدر باید مرتب و در یک خط مستقیم بایستید که فقط سر اولین نفر شما را ببینم و اگر با کلت تیری شلیک کردم از بغل گوش همه رد شود و عملاً نیز چنین می‌کرد.

قادر بود سوار بر موتور سیکلت با سرعت ۵۰ تا ۶۰کیلومتر گلوله آرپی جی را در قبضه جا گذاری و شلیک کند و هدف مورد نظر را منهدم نماید. از این صحنه فیلمبرداری شده و در فیلم سینمایی «شب شکن» استفاده شده است. می‌گفت: من قادرم مسلسل را در حال حرکت موتور خشاب گذاری و تیراندازی کنم و هدف مورد نظر را بزنم.

سرداری که بعد از شهادت نشان فتح گرفت 

آمادگی برای عملیات بدر و... شهادت

پس از پایان مأموریت، به پشت جبهه برگشت و مجدداً در مورخ 24 شهریور 1362 به جبهه‌های غرب اعزام گردید و نزدیک به هفت ماه در غرب فرمانده عملیات سپاه مریوان بود. از آنجا به اهواز رفت تا به جبهه‌های جنوب برود. در این اعزام همسرش را نیز به اهواز برد و در پایگاه شهید بهشتی ساکن شد.

صمد اسودی که برای عملیات بدر آماده می‌شد، در ساعت 8 و 30 دقیقه صبح شنبه 18 اسفند 1363 در پادگان شهید بیگلو به شهادت رسید. همسرش می‌گوید: «پس از شهادت، در عالم رویا به من گفت که من همنشین حضرت ابوالفضل(ع) هستم و نگران من نباش.»

این اشعار را یکی از دوستان صمد در وصف او سروده است:

سلامم بر شهیدان خداجو

به قرب حق رسیدند از تکاپو

سلامم بر صمد سردار جبهه

همان مرد عمل غمخوار جبهه

به فامیل اسود و نامش صمد بود

دلیران وطن را او مدد بود

سخن می‌گفت و با دل آشنا بود

به افراد بسیجی هم‌نوا بود

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار