کریمی در پاسخ به سوال خبرنگاران:

هنگام ساخت فیلم بخشنامه "سینمای امید" صادر نشده بود

مجری طرح فیلم "بیگانه" گفت: هنگامی که ما ساخت این فیلم را استارت زدیم هنوز دولت تدبیر و امید نیامده بود و بخشنامه‌ای به نام بخشنامه سینمای امید وجود نداشت.
کد خبر: ۱۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷ - 02February 2014

هنگام ساخت فیلم بخشنامه

به گزارش خبرگزاری دفاعمقدس، نشست نقد و بررسی فیلم "بیگانه" ساخته بهرام توکلی با اجرا و نقد مهرزاد به فضایی ناامید کننده فیلم پرداخت.

در این نشست مهرزاد دانش، کار توکلی را متفاوت از دیگر کارهای وی دانست و گفت: در این کار فاصله بین ذهنی و عینی کمتر شده وداستان سرراست تر ارائه شده است.

بهرام توکلی نیز در سخنانی با انتقاد از برگزار نشدن جلسات نقد برای فیلم اولی ها، گفت: این کار با نگاهی به نمایشنامه "اتوبوس هوس" ساخته شده؛ من اقتباسی اولیه از این نمایشنامه داشتم که در طول ساخت تغییر کرد و البته نمی توان گفت این اثر اقتباسی است بلکه یک برداشت آزاد است.

وی افزود: نمایشنامه های ویلیامز ظاهر ساده ای دارد اما لایه های عمیق دارد و لذت کشف آن انسان را ترغیب می کند که به آن نزدیک شود و من در این کار سعی کردم از میان چند خط فرعی نمایشنامه «اتوبوس هوس» یک خط فرعی را انتخاب و آن را دنبال کنم و "بیگانه" یکی از ابعاد پنهان شده این نمایشنامه است.

توکلی در پاسخ به سوالی که آیا خواستید این فیلم در ادامه "اینجا بدون من" باشد؛ تصریح کرد: من نخواستم در این فیلم به "اینجا بدون من" نزدیک شوم.

سعید ملکان تهیه کننده فیلم "بیگانه" نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه این فیلم سلیقه ماست و در عین حال تجربه می کنیم، درباره سرمایه گذاری در این فیلم توسط افرادی که این روزها پرونده آنها باز است، گفت: پول بابک زنجانی به چنین فیلم هایی نمی رسد و کسانی که در این باره کنجکاو هستند می توانند پاسخ خود را در دادگاه زنجانی بگیرند.

وی افزود: آنچه می توانم بگویم این است که قاطعانه عرض کنم که چنین انسان هایی در این فیلم شریک نبودند و خدا کسانی که چنین شایعه هایی پراکنده اند را شفا دهد.

بنابر این گزارش ناامید و یاس آلود بودن فیلم "بیگانه" ازمهمترین سوالات خبرنگاران از توکلی بود که مهرزاد دانش به حمایت از فیلم برخاست و گفت: اینکه بگویند توکلی به طبقات پایین جامعه نگاه تلخ و یاس آلود دارد درست نیست و نباید با نگاه تعمیم گرانه به این فیلم ها نگریست.

توکلی نیز در دفاع از خود، گفت: شخصیت های این فیلم ناامید نیستند بلکه درگیری های جدی خود را دارند و چون خیلی شاد نیستند دلیلی بر ناامیدی آنها نیست.

وی با بیان اینکه نباید با الفاظ شخصیت ها را تقسیم کرد، افزود: سعی من این بود که نشود در فیلم تکلیف شخصیت ها را تعیین کرد و آنها را کنار گذاشت و قرار نیست تکلیفمان را با آنها تمام کنیم بلکه انسان ترکیبی از امید و یاس و همه این دغدغه هاست و خب در برخی جاها یکی از اینها پررنگ تر است.

در همین حال مجید کریمی مجری طرح فیلم "بیگانه" پاسخ خود به این انتقادات را اینگونه بیان کرد: هنگامی که ما ساخت این فیلم را استارت زدیم هنوز دولت تدبیر و امید نیامده بود و بخشنامه ای به نام بخشنامه سینمای امید وجود نداشت.

نکته مورد توجه دیگراین جلسه از طرف خبرنگاران "بی مخاطب" بودن فیلم "بیگانه" بود که این بار نیز مهرزاد دانش در حمایت از فیلم گفت: نباید انتظار داشت هر فیلمی برای همه اقشار ساخته شود.

البته سعید ملکان نیز گفت: فیلم برای مخاطب است و برای ما این امر اهمیت دارد و امیدواریم بتوانیم مخاطب لازم را برای این فیلم بیابیم.

داشتن داشتن و نداشتن داستان نیز نکته دیگری بود که از توکلی درباره آن پرسیده شد که وی گفت: کار ما سینمای داستانی است؛ مگر می شود که به داستان فکر نکنیم اما داستان ها متفاوت است و این بحث ها که می شود که استان کمی داشت یا داستانگو نیست امر خوبی نیست.

وی همچنین در پاسخ به اینکه فیلمش در چه ژانری قرار دارد، گفت: ژانر در سینمای ایران به صورت مدرسه ای وجود ندارد و ژانرها اگر در ایران ترجمه شود هویت خود را از دست می دهند لذا فیلم خود را در زیر شاخه سینمای اجتماعی ایران می دانم.

مهناز افشار نیز در این نشست به سوالی درباره نقش خود پاسخ داد که گفت: آقای توکلی در سینمایش زنگی کردن را یاد می دهد و توکلی حرفش در حین ساخت این فیلم آن بود که زندگی کنید و آن بحران گذشته و حال "سپیده" و لحظات بین بازیگران همه اتفاقاتی بود که کارگرانی توکلی رقم زد.

امیر جعفری هم درباره نقشش گفت: هدایت بازی با آقای توکلی بود و سعی کردم صفر و آکبند فقط مجری دستورات کارگردان باشم و تحلیلی از شخصیتی که بازی کردم ندارم.

حامد ثابت آهنگساز این فیلم نیز، گفت: موسیقی این فیلم را با شناختی که از سلایق توکلی دارم ساختم و موسیقی "بیگانه" نوعی موسیقی پلی بک است که با گفت وگو به آن رسیدیم.

مهدی سعدی تدوینگر این فیلم نیز در پاسخ به دو سوال که فیلم را دارای ریتمی تند در ۲۰ دقیقه ابتدایی و ریتمی کند در ادامه می دانستند، تاکید کرد: اینگونه نیست بلکه فیلم در ۲۰ دقیقه اول برای شناختن فضا و خانه ریتمی کند دارد و در ادامه ریتمی تند پیدا می کند.

نظر شما
پربیننده ها