قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی منتشر کرد

گزارش نخستین سال هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی

هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادیِ قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی در سه حوزه ارتقای بینش جهادگران به عنوان سفیران کار و تلاش، افزایش مهارت‌های جهادگران و شبکه‌سازی و انسجام بین جهادگران فعالیت داشته است.
کد خبر: ۱۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰ - 02February 2014

گزارش نخستین سال هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی اقدام به انتشار نخستین گزارش فعالیتهای هسته توانمندسازی حرکتهای جهادیِ این قرارگاه کرده است.

گروههای جهادی در چند سال گذشته رشد چشمگیری به لحاظ کمی و کیفی داشتهاند. این رشد گروههای جهادی و رسانهای شدن حرکتهای جهادی، رسالت بزرگی را بر دوش آنان نهاده است و آنها را به سوی ماموریتهایی جدید سوق میدهد.

لذا شاهدیم حرکتهای جهادی به سوی حضور فعال و مستمر در مناطق محروم روی آورده و تلاش میکنند ماموریتهای جدیدی علاوه بر فعالیتهای گذشته به عهده گرفته تا بتوانند نقش موثرتری در حل مشکلات مناطق محروم ایفا کنند.

هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی، مجموعهای از پیشکسوتان جهادی است که تلاش دارد با مشورت و هماندیشی با فعالین جهادی، نخبگان دانشگاهی، مسئولین و متخصصین، راهبردها و راهکارهای حل مشکلات مناطق محروم را فراهم کرده و با در اختیار قرار دادن محتوای مورد نیاز و ایجاد ارتباط تشکیلاتی بین توانمندیهای فعالین جهادی، مسیر حرکت گروههای جهادی را هموار کند.

هسته اصلی این مجموعه متعلق به قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی است و در تعامل با سازمان بسیج سازندگی و دیگر مجموعههای مرتبط، خدمات و محصولات خود را در اختیار تمامی گروههای جهادی سراسر کشور قرار میدهد.

به نظر میرسد توانمندیهای حرکتهای جهادی با توجه به سه حوزه ارتقاء بینش و نگرش جهادگران به عنوان سفیران کار و تلاش، افزایش مهارتهای جهادگران در حوزههای عمومی و تخصصی جهادی و نیز شبکهسازی و انسجام بین جهادگران اتفاق میافتد. هسته توانمند سازی با عنایت به این موارد برنامهها و فعالیتهای خود را تنظیم کرده است.

این هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی در حوزه مطالعاتی اقدام به انتشار جزوات نگرشساز، بستههای ترویجی و بستههای آموزشی کرده است که در ادامه جزئیات هر بخش آمده است.

*جزوات نگرشساز

یکی از نیازهای اساسی جهادگران داشتن یک منبع محتوایی مختصر، مفید و جذاب در حوزههای مختلف مرتبط با حرکتهای جهادی است.

این مجموعه میتواند در شکلگیری بینش و نگرش جهادگران مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) و گفتمان انقلاب اسلامی موثر باشد.

بدین منظور بخشی به عنوان جزوات نگرشساز در مجموعه در نظر گرفته شده است. این جزوات که غالبا گفتارهایی راهگشا از امام (ره) و مقام معظم رهبری یا گفتارهایی ویژه از اساتید جبهه انقلاب هستند و میتواند در برنامه مطالعاتی جهادگران قرار بگیرد و از طرف دیگر یک مجموعهی محتوایی قابل استفاده در مناطق محروم باشد.

از جمله این جزوات نگرشساز می توان به 1- اقتصاد مقاومتی در کلام رهبری و در نگاه صاحبنظران (سعید جلیلی، مسعود درخشان و مهدی غضنفری)، 2-ارتباط صنعت و دانشگاه (تبیین و بررسی ضرورتها، مشکلات و محدودیتها و راهکارهای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه)، 3-فرهنگ و اقتصاد (گفتاری از عادل پیغامی پیرامون ارتباط فرهنگ و اقتصاد)، 4-عرفان جهادی (سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین قاسمیان در جمع جهادگران)، 5-اقتصاد مقاومتی از نزدیک (گفتاری از سردار نقدی در مورد اقتصاد مقاومتی و نقش بسیجیان در تبیین آن) و 6-اقتصاد مردمی اشاره کرد.

*بستههای ترویجی

مخاطب بستههای ترویجی، اهالی مناطق محروم هستند. این بستهها در موضوعات مختلف طراحی شده و در اختیار گروههای جهادی قرار میگیرد. جهاد گران با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و ... منطقه میتوانند بسته را بومیسازی کرده و به شیوههای مختلف ترویج کنند.

از جمله بستههای ترویجی میتوان به 1-کسب و کار مومنانه و 2-احکام کسب و کار اشاره کرد.

*بستههای آموزشی

از محصولات این بسته ها میتوان به  1- بسته های پژوهشی (راهبرد علمی مشکلات مناطق کمبرخوردار)، پیوستها 1-فرم شناسایی و ارزیابی مناطق محروم و 2-بسته اشتغالزایی (حرکت به سوی خدمات مولد در مناطق محروم)، پیوستها 1-نحوه تدوین طرح کسب و کار، 2-فرم تدوین طرح کسب و کار، 3-دستهبندی و زیرساخت مشاغل و 4-اقتصاد سنجی اشاره کرد.

برای اینکه جهادگران بتوانند در رفع مشکلات مناطق محروم بیش از گذشته موثر واقع شوند نیازمند یادگیری مهارتهای مختلفاند. بستههای آموزشی، انباشتی از تجربیات فعالین جهادی و صاحبنظران است که تلاش دارد با در اختیار قرار دادن مطالب مختصر و مفید و در عین حال کاربردی به شیوههای جذاب این نیاز را مرتفع کند.

این بستهها معمولا با پیوستهایی همراه می شود که محتوای آموزشی را کاربردی و قابل اجرا میکند. بستههای آموزشی دائما با همکاری جهادگران و یا استفاده از تجربیات شکل گرفته به روز خواهد شد.

این هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی در حوزه کتب تألیفی نیز کتاب سفیران کار و تلاش (راهنمای جامع و کاربردی ورود حرکتهای جهادی به حل علمی مشکلات مناطق محروم)، مبارزه غریبانه (گزیدهای از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین مفهوم جهاد) و  بستههای کسبوکار را منتشر کرده است.

همچنین هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی در خصوص پشتیبانی عملیاتی با همکاری مرکز بینالمللی فردایی بهتر، یاری به قربانیان تروریسم و سرما، پخش آثار برگزیده جشنواره مردمی عمار در مناطق کم برخوردار با همکاری گروههای جهادی، پشتیبانی کارآفرینی روستایی، پشتیبانی پژوهشهای جهادی را برگزار کرده است.

در کنار بستههای آموزشی که در اختیار جهادگران قرار میگیرد شرکت در همایشها، برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، حضور در برخی از هجرتها و نیز مشاوره حضوری به جهادگران در برنامههای هسته توانمندسازی قرار دارد.

در عرصه اشتغالزایی خدماتی چون انجام مطالعات امکان سنجیFS تدوین طرح کسب و کارBP مشاوره و آموزش کارآفرینی، تدوین و در اختیار قرار دادن بانک طرح و ایده پشتیبانی از تولیدات روستایی (فروشگاه مجازی) در برنامههای هسته توانمند سازی قرار دارد.

در عرصه پژوهشی نیز برگزاری نشستهای دانشجویی، تعریف موضوعات پژوهشی متناسب با رشتههای تحصیلی و در نهایت هدایت و جهتدهی پروژهها و پایاننامههای دانشجویی با محوریت مشکلات مناطق محروم، از جمله خدمات پژوهشی به گروههای جهادی میباشد.

 همچنین به منظور ترویج و حمایت از کار پژوهشی بین جهادگران بخشی در سایت جهادگران به نام اتاق پژوهش طراحی شده است. این اتاق محلی است برای کسانی که میخواهند مشکلات مناطق محروم را به طور علمی در دانشگاه و سایر مراکز پژوهشی بررسی کرده و راهکار ارائه دهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار