در نشست خبری جشنواره هنر مقاومت عنوان شد؛

صادقی: پیشنهاد تاسیس موزه «هنر انقلاب» را به رییس‌جمهور داده‌ایم/ طباطبایی: هنرمندان جهان منطق ما در مقاومت را پذیرفتند

دبیرکل چهارمین جشنواره هنر مقاومت گفت: درخواست پیگیری تاسیس «موزه هنر انقلاب و دفاع مقدس» را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس‌جمهور محترم داده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ - 02October 2016
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی «هنر مقاومت» صبح امروز با حضور «حبیب‌الله صادقی»، دبیر کل این جشنواره، «سید مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر اجرایی جشنواره و «محمد حبيبی» مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در سالن اسوه برگزار شد.

صادقی در ابتدای این نشست با اشاره به جنایات آل سعود در جهان اسلام اظهار داشت: آل‌سعود همان طور که صدام در معرض قضاوت تاریخ قرار گرفت روزی باید در دادگاه تاریخ محاکمه شود. حکومت آل‌سعود، رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی روزی در معرض قضاوت تاریخ قرار خواهند گرفت.

وی رسالت هنرمندان را مبارزه با استکبار جهانی دانست و گفت: در تقسیم بندی تاریخی هنر به سه دسته «هنرگویا»، «هنر رئالیسم» و «هنر رئالیسم اجتماعی» تقسیم شده است. هنری که انقلاب اسلامی دارد رئالیسم و جادوی هنری است که رمز و ایجاز دارد. آثاری که هنرمندان معاصر خلق کرده‌اند به لحاظ هنری قابل اعتنا هستند. یقین داریم کیفیت هنری و تاکتیکی آثار جشنواره مقاومت قابلیت ارائه برای قضاوت در بین فرهنگ بین‌الملل به عنوان آثار و اندوخته هنرمندان جهان اسلام را دارند.

دبیر کل چهارمین جشنواره هنر مقاومت تصریح کرد: واحد ارتباطات جشنواره در هفته اخیر با انبوهی از آثار هنرمندان جوان داخلی و خارجی روبرو بود. امروز سه دوره باشکوه از این جشنواره سپری شده است و استقبال از دوره چهارم به قدری زیاد بوده که ما می‌خواستیم ستاد شادی برای جشنواره راه‌اندازی کنیم. ما تا زمانی که احساس کنیم ارسال آثار به جشنواره زیاد است، زمان را تمدید می‌کنیم.

صادقی خاطرنشان کرد: امروز حضور اندیشه و تفکر مرموز عربستان سعودی امکان وحدت جهان اسلام را برهم زده است . عربستان حوزه تمدنی فاخر جهان اسلام که داشته‌های سرزمینی، زمین‌های حاصل خیز، دشت‌های بزرگ و منابع غنی زیر زمینی را شامل می‌شود را به پارکینگ اقتصاد غرب تبدیل کرده است. آل‌سعود امروز خسارت زیادی را به بشریت زده است.

وی ادامه داد: اگر ما به عنوان روشنفکران بخواهیم پرونده جنایات آل‌سعود را برای جهانیان بخوانیم باید هزاران برگ از این دفتر را ورق بزنیم.

دبیر کل چهارمین جشنواره هنر مقاومت با اشاره به فعالیت هنرمندان مستقل آمریکایی پس از واقعه 11 سپتامبر گفت: فضایی که هنرمندان آمریکایی در بین دو برج‌ دوقلو به وجود آوردند فضای هنری خوبی بود. هنرمندان آمریکایی در پاسخ به جنایاتی که دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی علیه مردم آن کشور انجام می‌دهند فعالیت‌های خوبی انجام دادند.

وی در ادامه با طرح سوالی افزود: ما امروز چقدر به یادمان‌های شهدا توجه می‌کنیم؟ ما در مولفه‌های بین‌المللی به جهت کیفیت آثار و روایت‌های زیادی که داریم باید آن‌ها را هنرمندانه مطرح کنیم.

صادقی درباره نمایش آثار این جشنواره گفت: وظیفه ما در جشنواره فقط داوری و چاپ آثار است. مدیران عالی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و رئیس جمهور محترم باید به فکر رفع خلا موزه انقلاب و دفاع مقدس باشند. باغ موزه با فضای کوچک و محدود نمی‌تواند این آثار را به نمایش بگذارد. ما درخواست پیگیری موزه انقلاب و دفاع مقدس را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور دادیم که ایشان به آقای جهانگیری ارجاع دادند و امیدواریم به زودی در صحن علنی مجلس تصویب شود.

شجاعی طباطبایی در ادامه این نشست اظهار داشت: در این جشنواره در دو بخش «کارتون و کاریکاتور» فراخوان داشتیم. بخش کارتون شامل موضوعات «جنگ‌نرم»، «آل‌سعود و داعش»، «یمن»، «تروریسم» و «انتفاضه سوم»، بخش کاریکاتور چهره شامل موضوعات «ملک سلمان»، «اوباما»، «نتانیاهو» و «ابوبکر بغدادی» و این چهره‌ها به عنوان کسانی که جهان را دچار هرج و مرج کرده‌اند مورد توجه بود.

وی افزود: هر جا مظلومی مورد ظلم قرار می‌گیرد و ظالمی حقی را پایمال می‌کند فضای هنری انتظار دارند ما وارد کار شویم. بخش ویژه این جشنواره درباره«گروهک منافقین» و «خزب توده» است که شامل سه جایزه اصلی و دو جایزه ویژه خواهد بود. تعامل و ارتباط هنرمندان جهان با جشنواره مقاومت از طریق سایت مقاومت به طور جدی دنبال می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: داوری آثار مرحله اول صورت گرفته است و از بین آثار رسیده تعداد 810 اثر به مرحله نهایی رسیده است. چهارشنبه این هفته تصمیم درباره این آثار به جمع بندی نهایی می‌رسد و نفرات اصلی مشخص می‌شوند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: در بین این آثار کارهایی درباره «فاجعه منا»، «استکبار ستیزی» و «داعش و آل‌سعود» به دبیرخانه رسیده است؛ تعداد زیاد آثار و استقبال بی نظیر کار قضاوت و داوری را برای ما سخت می‌کند.

وی همچنین گفت: وقتی مباحثی مثل مقاومت در سطح هنرمندان دنیا مطرح می‌شود هنرمندان دنیا منطق ما را می‌پذیرند. هنرمندان کشورهای مطرح دنیا به واسطه پذیرفتن منطق ما درباره مقاومت در برابر جریان سلطه همیشه آثاری خوبی را برای ما ارسال کرده‌اند و ما در این راستا از همه امکانات فضای مجازی استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار