محمود بهرازنیا همراه با شاهزاده در سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

محمود بهرازنیا، مستندساز نام‌آشنای ایرانی ساکن آلمان، با آخرین ساخته‌اش «شاهزاده» در بخش سینمای سعادت بین الملل جشنواره فیلم فجر حضور خواهد یافت.
کد خبر: ۱۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹ - 06February 2014

محمود بهرازنیا همراه با شاهزاده در سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمود بهرازنیا، مستندساز نامآشنای ایرانی ساکن آلمان، با آخرین ساختهاش «شاهزاده» در بخش سینمای سعادت بین الملل جشنواره فیلم فجر حضور خواهد یافت.

«شاهزاده» زندگی جوانی افغانی به نام جلیل نظری را به تصویر میکشد. این فیلم که اولین اکران بین المللی خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه می کند موضوع جوان افغانی است که،«شاهزاده»  نام دارد. این فیلم ادامه مستند پیشین بهرازنیا با نام «راه بهشت» است.

بهرازنیا در سال ۲۰۰۱ مستندی به نام راه بهشت ساخت که در جشنواره فیلم فجر همان سالها به نمایش درآمد. داستان «راه بهشت»، درباره جلیل نظری نوجوان ۱۷ ساله افغان بود که از ترس طالبان به ایران پناهنده شد. او تصادفاً برای بازی در فیلم «جمعه» (ساختة حسن یکتاپناه) انتخاب شد. جمعه پس از به نمایش در آمدن در جشنواره کن برنده دوربین طلایی سال ۲۰۰۰ شد. پس از آن هم برگزارکنندگان جشنواره فیلم هامبورگ از جلیل نظری بازیگر پناهنده فیلم جمعه برای حضور در این رویداد هنری دعوت کردند. جلیل که از قوانین پناهندگی اطلاع درستی نداشت، نمیدانست که با خروج از کشوری که به آن پناهنده شده است، دیگر نمیتواند به کشور اول بازگردد. به این ترتیب، اندکی پس از پایان جشنواره هامبورگ و در کمال ناباوری، او را به یک اردوگاه پناهندگان در بانداسلند ساشن بردند.

محمود بهرازنیا در مستند پیشین خود؛ راه بهشت، با محور قراردادن این موقعیت و از طریق روایت داستان جلیل نظری، سراب مهاجرت بهویژه در آلمان را بررسی کرده بود. اینک در «شاهزاده» او داستان جلیل را پی میگیرد. مهاجری که در حال حاضر تابعیت آلمانی دریافت کرده است و در هامبورگ زندگی و در یک پیتزافروشی کار میکند. در سال ۲۰۱۰ جلیل پس از سیزده سال به افغانستان رفت و ازدواج کرد. بهرازنیا همراه با روایت ماجرا، به این موضوع میپردازد که جلیل نظری این روزها دغدغه آینده را دارد و اینکه...
تماشاگران سیودومین جشنواره فیلم فجر، فیلم شاهزاده،آخرین ساختة بهرازنیا را در بخش سینمای سعادت جشنواره به تماشا خواهند نشست.

محمود بهرازنیا باید متولد تهران است او در کشور آلمان و در رشته مهندسی پتروشیمی تحصیل کرده است. پس از فارغالتحصیلی در ۱۹۸۰ مدت دو سال در حرفهای مرتبط با رشته تحصیلیاش فعالیت کرد اما در ۱۹۹۰ در رشته فیلمسازی از آلمان فارغ التحصیل شد. وی در ۱۹۹۹ در دانشکده روزنامهنگاری به تدریس فتو ـ ژورنالیسم (عکاسی خبری) پرداخت و از همان سال شروع به ساختن فیلمهای مستند برای بسیاری از شبکههای تلویزیونی آلمان کرد. بهرازنیا علاوه بر ساخت مستندهای متعدد، دو مستند نیز درباره تهمینه میلانی و ویم وندرس ساخته است.

وی همچنین در فیلمهای «جمعه» به کارگردانی حسن یکتاپناه در سال ۲۰۰۰ ، «باران» ساخته مجید مجیدی سال ۲۰۰۱، «بید مجنون» به کارگردانی مجید مجیدی سال ۲۰۰۷ و «چمدان» ساخته مانی حقیقی سال ۲۰۱۰ نقش آفرینی کرده است.

نظر شما
پربیننده ها