شهره آغداشلو و سلما هایک در پروژه‌ای ضد ایرانی

تولید فیلم سپتامبر‌های شیراز به تهیه کنندگی جرارد باتلر و کارگردانی آن وین بلر توسط هالیوود

فیلم «سپتامبرهای شیراز» بر اساس رمانی به همین نام که به قلم دالیا سافر به چاپ رسیده است ساخته خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱ - 09February 2014

تولید فیلم سپتامبر‌های شیراز به تهیه کنندگی جرارد باتلر و کارگردانی آن وین بلر توسط هالیوود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین با نمایش یکی از بیاخلاقترین فیلمهای تاریخ سینما به کارگردانی «لارنس فون تریه» فیلمساز دانمارکی از پنجشنبه شب هفته گذشته افتتاح شد، امسال نیز مانند سالهای گذشته نمایش فیلمهای ضد ایرانی در این جشنواره ادامه دارد و در راستای این برنامه فیلم ضد ایرانی «دختری تنها در شب به سوی خانه میرود» در جشنواره برلین امسال به نمایش در خواهد آمد.

کمپانی میلنیوم دیروز در حاشیه جشنواره برلین اعلام کرد که تولید فیلم «سپتامبرهای شیراز» را به تهیه کنندگی جرارد باتلر (بازیگر فیلم ۳۰۰) است و کارگردان آن وین بلر. یکی از بازیگران فیلم سلما هایک بازیگر مکزیکی و بازیگر دیگر آن شهره آغداشلو است که چندی پیش برای بازی در فیلم ضد ایرانی «خانهای از شن و مه» نامزد اسکار ۲۰۰۳ شده بود. سلما هایک قرار است در این فیلم نقش همسر مرد تاجر و مادر خانواده بازی کند و آغداشلو نقش خدمتکاری را بازی خواهد کرد که پسرش زمانی برای مرد زندانی کار میکرده است. فیلمبرداری این فیلم قرار است ماه آوریل شروع شود.

بر پایه این گزارش، فیلم «سپتامبرهای شیراز» بر اساس رمانی به همین نام که به قلم دالیا سافر به چاپ رسیده است ساخته خواهد شد. این رمان که به زبان انگلیسی نوشته شده است زندگی یک خانواده یهودی در شیراز را روایت میکند که در دوران شاه و انقلاب اسلامی اتفاقاتی برای این خانواده میافتد، نویسنده که خود نیز تابعیتی ایرانی آمریکایی دارد زندگی این خانواده یهودی را از ایران تا نیویورک دنبال میکند.

خانواده سافر در سال ۱۹۸۲ و در حالی که او ۱۰ ساله بود، از ایران مهاجرت کرد. پدر او در یک روز از سپتامبر (شهریور) سال ۱۹۸۱ در دفترش در تهران دستگیر شد و نویسنده در همه کتابش ادعا میکند که تنها جرم وی یهودی بودنش بوده است، این در حالی است که نیروهای امنیتی او را جاسوس اسراییل دانسته و او را به همین جرم دستگیر کردهاند. این همه بهانه ایست تا نویسنده این کتاب به روزهای خوشی که در زمان شاه داشتهاند نقب بزند و ثروتمند بودن خانوادهاش را بهانهای برای قرار گرفتن در این حالت بد و نامیمون بنامد.
این کتاب در سال ۲۰۰۹ جایزه سامی روهر که هر سال به ادبیات یهودی تعلق میگیرد را از آن خود کرده و پس از آن به فهرست اولیه جایزه ایمپک دوبلین و جایزه اورنج نیز راه یافت و برنده جایزه قلم رابرت بینگام شد. این کتاب نامزد جایزه کتاب ملی یهودی سال ۲۰۰۷ نیز شده است و از سوی نیویورک تایمز به عنوان قابل توجهترین کتاب سال به خوانندگان معرفی شد.

 «سپتامبرهای شیراز» پس از حضور در مجامع ادبی و جشنوارههای متعدد نقدهای مثبت متعددی را از رسانههای غربی دریافت کرد و وال استریت ژورنال نقدی با عنوان «داستان ترور در ایران» بر آن نوشت و نیویورک تایمز آن را «از دست رفته در تهران» خواند. این کتاب ۳۶۸ صفحهای به زبان انگلیسی نوشته شده و هارپر ناشر آن است.

داستان این کتاب درباره اسحاق امین فروشنده سنگهای قیمتی است که پس از انقلاب و به اشتباه و به اتهام جاسوسی دستگیر میشود. ناپدید شدن او نگرانی خانوادهاش را به دنبال دارد و آنها را در وضعیت جدیدی از ترس و نگرانی و سردرگمی قرار میدهد. اسحاق در زندان در خطر مرگ است و شکنجه میشود و همسر و فرزندان او با درک واقعیت درمی یابند که باید به زودی سفری را برای رهایی از این وضعیت در پیش بگیرند. «اسحاق» دختری به نام شیرین و پسری به نام پرویز دارد. او از جمله جواهرفروشانی بوده که همسر شاه ایران نیز مشتری او بوده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار