علیرضا قزوه:

ادبیات انقلاب ویترین هنر انقلاب است

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، ادبیات انقلاب را ویترین هنر انقلاب دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامی سینمای فاخری به جهان معرفی کرده از برکت ادبیات انقلاب است.
کد خبر: ۱۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸ - 16February 2014

ادبیات انقلاب ویترین هنر انقلاب است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزههنری در نشست خبری "ششمین جشنواره داستان انقلاب" با بیان این که هنوز در تب و تاب روزهای خوب پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، اظهار کرد: این برنامه مهم ادبی را پیشکش و تقدیم میکنیم به انقلاب بزرگ اسلامی و شخصیت بزرگ حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم خوبی که این انقلاب را نگه داشتهاند.

وی در ادامه گفت: امسال ششمین جشنواره داستان انقلاب برگزار میشود و هدف این جشنواره معرفی انقلاب اسلامی و عظمت کار مردم و حضرت امام(ره) و عظمت انقلاب به مردم ما، جهان و نسلهای آینده در بعد ادبی است. مطمئن باشید اگر ما داستان انقلاب را ننویسیم کسانی همیشه هستند که برای ما مینویسند و بد و غلط می نویسند همانطور که تاریخمان را اگر خودمان ننویسیم، کسانی که مغرض هستند تاریخ ما را واژگون و غلط معرفی میکنند.

قزوه خاطرنشان کرد: ادبیات انقلاب ویترین هنر انقلاب است، اگر انقلاب اسلامی سینمای فاخری به جهان معرفی کرده است از برکت ادبیات انقلاب است، تاثیر شعر و ادبیات انقلاب اسلامی در دیگر هنرها انکارناپذیر است و باعث رشد دیگر هنرها شده است. خیلی از داستانهایی که نوشتهاند امروز می بینیم به شکل نمایشنامه و فیلم اجرا می شود. اگر انقلاب الهی و خدایی در مملکتی بخواهد شکل بگیرد، اگر ادبیات آن را روایت نکند ممکن است از مسیر خود منحرف شود. مانند رسالت حضرت زینب(س) در کربلا که همین رسالت بر دوش نویسندگان انقلاب اسلامی است و همین رسالت را رزمندگان دفاع مقدس بر دوش کشیدند و آثار دفاع را خلق کردند.

این شاعر آیینی کشورمان عنوان کرد: اگرما حضور جدی نداشته باشیم رسانههای خارجی در کنار تحریف تاریخ و انقلاب، ادبیات انقلاب اسلامی راهم تحریف خواهند کرد و یک نمونهاش این است که ادبیات انقلاب اسلامی را انکار میکنند و یا کوچک نشان میدهند. هنوز میبینیم که سوالهای عجیب و غریبی از سوی برخی مطرح میشود مبنی بر این که آیا ادبیاتی به نام انقلاب اسلامی وجود دارد؟ مسلما وجود دارد و ایجاد سبکی به نام ادبیات انقلاب اسلامی کرده است. بعد از 35 سال داریم بازخورد این ادبیات را در جامعه میبینیم.

وی افزود: امروز راجع به ادبیات جنگ تحمیلی و دفاع مقدساروپاییها نوشتهاند، آنها میدانند که این فرهنگ و ادبیات چقدر ارزش دارد و از آن میتوانند برای فضای ادبیات خودشان استفاده کنند. در یک شهراز هندوستان دانشجوی دکتری را دیدم که رساله دکتریاش را راجع به آثار رضا امیرخانی گرفته بود.

قزوه با اشاره به این که آثار داستان انقلاب و جنگ تحمیلی در خارج از مرزها ترجمه میشود، اظهار کرد: داستان انقلاب را نویسنده متعهد و خوب انقلاب ما امیرحسین فردی پایه گذاری کرد، شاید در آن زمان تاکیدی بر لزوم نوشتن داستان انقلاب اسلامی نبود اما امیر حسین فردی با راه اندازی جشنواره داستان انقلاب این حرکت را آغاز کرد. در طی 6 دوره برگزاری این جشنواره چیزی بیش از 2 هزار داستان داریم که محصول همین 6 دوره جشنواره داستان انقلاب و تلاش های امیرحسین فردی و یاران ایشان است.

قزوه گفت: اگر به این میراث چیزی اضافه نمیکنیم نباید از آن کم کنیم، در طی سالها که آثار را رصد کردیم، در دوره ششم آثار هم از نظر کیفیت و هم کمیت رشد قابل توجهی داشته است. نویسندههای مطرحی که هر کدام چندین کتاب داشتهاند حرکت کردهاند و خوشبختانه بیشتر برگزیدگان ما جوانان تازه کار هستند. داوران نیز از روی عدل و انصاف رای دادند و چهرههای شاخص پا به میدان میگذارند و  این نشان میدهد که ادبیات انقلاب در حال زایش و رویش است.

وی تاکید کرد: بعد از شش دوره باید کم کم پا را از مرزها فراتر بگذاریم و مطمئن باشیم آن سوی مرزها افرادی هستند که دلشان با انقلاب همراه است. در سفری که اخیرا با محمد حسین جعفریان به پاکستان داشتهایم با بیش از 70 شاعر و نویسنده پاکستان در شهرهای گوناگون این کشور دیدار داشتهایم و کمتر شاعر و نویسندهای بود که درباره امام(ره) شعر نسروده باشد. در جشنواره بعدی داستان انقلاب باید فضایی ایجاد کنیم تا بتوانیم فارسی زبانان منطقه را که آنها هم آثاری درباره تاثیرات انقلاب اسلامی دارند جمعآوری کنیم. تلاش میکنیم سال آینده حتما فارسی زبانان و نویسندگان کشورهای همسایه را رصد کنیم و از آنها هم برای حضور در جشنواره دعوت به عمل بیاوریم.

مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری با اشاره به انتشار ترجمه کتاب "دا" در پاکستان گفت: آثار دفاع مقدس  و انقلاب اسلامی حوزه هنری در حال حاضر در کشورهای مختلف ترجمه و منتشر میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار