وحید جلیلی:

مساله اساسی سینمای انقلاب، سازمان دهی سینما است

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار گفت: ما هر چقدر انقلابی‌تر باشیم در معیار‌ها سینما بیشتر رشد خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵ - 24February 2014

مساله اساسی سینمای انقلاب، سازمان دهی سینما است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیین اختتامیه سومین «هماندیشی سینمای انقلاب اسلامی» شب گذشته در مجموعه ورزشی شهدای انقلاب واقع در سرچشمه تهران با حضور برخی چهرههای هنری و فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از صحبتهای روح الله رجبی، وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار طی سخنانی عنوان کرد: امروز و در سال ۹۲ و در حالی که در اوج یک جنگ جهانی نرم هستیم آیا مسئله ما فقط این است که سینمای دینی داریم یا خیر؟ من معتقدم مسئله اصلی ما در سینما سازمان دادن تولید است که اگر این حل بشود بحث تکنیک هم ارتقا پیدا میکند. امروز مسئله سینمای انقلاب نه فرم است نه مباحث نظری، مسئله اساسی امروز، سازمان دهی سینما است.

وحید جلیلی عنوان کرد: ما در معارف چیزی به نام امر به معروف و نهی از منکر داریم، اگر جلوی امر به معروف و نهی از منکر را بگیریم امورات مملکت دست یک مشت آدم قالتاق و شارلاتان میافتد. اگر من سؤال نکنم که در حوزه هنری طی چهار سال گذشته چه گذشته است و بودجه آن صرف چه شده است بیتقوا هستم! اگر من نپرسم که در چهار سال گذشته در روایت فتح چه گذشته تقوا ندارم! باید مدیران کشور را به تقوا پیشه کردن و باج ندادن تشویق کنیم ۴۰ سال است مردم این ملت تحت وحشیانهترین هجوم دشمن هستند آن وقت سازمان تبلیغات اسلامی فیلم «طبقه حساس» وقتی هم به این کار آنها اعتراض میکنیم به ما میگویند شما مخملباف هستید، درباره تولید این فیلم آقای خاموشی و مؤمنی شریف باید جواب بدهند.

وی افزود: وقتی همه میخواهند بر سر سفره دولت بنشینند و فیلمهایشان را با بودجه دولتی بسازند همین میشود. نیروی انتظامی که در آن زمان مینیبوس یگان ویژه میگذاشت برای دفاع از حجاب حالا پول میدهد و خانه پدری میسازد! مجلات هم این کار نیروی انتظامی را تایید میکنند و خانه پدری را بهترین فیلم سال معرفی میکند و ما هم خیلی راحت نشستهایم.

جلیلی مطرح کرد: چگونه میشود در اوج جنگ نرم بودجه ساخت فیلمها به سمت فیلمهایی مثل «۵۰ قدم آخر» یا برخی دیگر از فیلمها میرود باید ببینیم اولویتهای کجا هستند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار تصریح کرد: الان ما ۵۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر دیدیم، اکثر آدمهایی که در این پنجاه فیلم به تصویر کشیده شدند مفلوک بودند، میلیاردرهای مفلوک، روحانی مفلوک، زن و مرد مفلوک وخلاصه همه مفلوک هستند. چرا کسی سؤال نمیکند که «شیار۱۴۳» چگونه ساخته شد، شیاری که برای حضور در جشنواره هم مشکل داشت و نمیخواستند آن را در جشنواره راه بدهند.

وی خطاب به مسئولین بنیاد روایت فتح گفت: آقایان روایت فتح باید جواب بدهند که چرا از «خانهای کنار ابرها» حمایت نکردند و وقتی از این فیلم حمایت نمیکنند بودجههایشان را به چه تهیهکنندههایی و برای ساخت چه فیلمهایی میدهند.

جلیلی ادامه داد: بدترین حالت در جنگ نرم این است که به ما بگویند حرف خود را در لایه هشتم فیلم خود پنهان کنید. ما به یک سینمای صریح نیاز داریم که طرح مسئله کنند، ما هر چقدر که انقلابیتر باشیم در معیارها سینما بیشتررشد خواهیم کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار