با حضور آیت الله حائری شیرازی

کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای» رونمایی شد

آیت الله حائری شیرازی در مراسم رونمایی از کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای در انتشارات سروش گفت: بشر امروز تعادل وحشت دارد نه تمدن و تمدن اسمی بیش نیست و تمدن بدون تدین توحش است.
کد خبر: ۱۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶ - 26February 2014

کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم رونمایی از کتاب "اجتهاد نو آوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای" با حضورآیت الله حائری شیرازی در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار شد.

آیت الله حائری شیرازی به عنوان سخنران این مراسم اظهار کرد: بشر امروز به محض اینکه دین را از حکومت بیرون کشید باب جهنم دنیا را به روی خود باز کرد، شرق و غرب عالم دو بازوی جهان هستند اما به روی شقیقه یکدیگر اسلحه گرفتند. جهنم همین است بنابراین بشر امروز در جهنم زندگی می کند اما اندیشه سیاسی رهبری این نیست و ایشان مساله معنویت را به عنوان رکن تمدن می دانند اگر معنویت از زندگی برداریم وارد توحش می شویم و من خطاب به غربی ها می گویم که به کجا رسیده اید که این چنین پز می دهید.

این استاد اخلاق حوزه و دانشگاه افزود: هرچه فساد در جامعه ای اوج بگیرد صلاح نیز در مقابل او اوج می گیرد و اندیشه رهبری این است که چون فساد به اوج خود رسیده است انسان هایی در این دوره حاضر خواهند شد که صلاح را به اوج می رساند و با این اندیشه است که هنر و ابزارهای دنیای امروز در دستان مومنان برضد کفار استفاده می شود.

آیت الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان خاطره ای از رهبر معظم انقلاب گفت: یک بار یکی از دوستان می خواست سالروز تولد رهبر انقلاب را جشن بگیرد این ماجرا به گوش ایشان رسید و به شدت مخالفت کردند. چون هر فردی اخلاق، برنامه و اندیشه سیاسی خاص به خود دارد و این کار با خط قرمزهایی که اندیشه سیاسی رهبری داشتند، در تضاد بود. یک بار هم در شیراز روحانیون در مسجد وکیل جلسه ای با حضور رهبر معظم انقلاب داشتند. قرار بود من که میزبان ایشان بودم قبل از ایشان صحبت کنم و وقتی سخنرانی ام تمام شد نوبت ایشان شد که روش معمول رهبری این است که مطالب صحبت شان را از قبل آماده می کنند اما در آن نشست به خاطر محبتی که داشتند، صحبت های من را پی گرفتند و اندیشه سیاسی خود را در آن صحبت ها بروز دادند.

وی افزود: بحثی که در آن برنامه داشتیم درباره امنیت بود. امنیت دو رکن دارد یعنی وقتی دو انسان نسبت به هم خاطر جمع هستند و از یکدیگر در امان هستند به دلیل جمع شدن دو رکن است که اعتماد متقابل و امنیت حاصل آن است. جهان تشنه امنیت است با امنیت است که اقتصاد معنا می یابد. چون که با امنیت، سلامت، رشد و حیات معنا می یابد. بنابر این اگر بخواهم جایگاه امنیت را در حیات انسانی نسبت به اقتصاد، سیاست، رشد و تکامل بیان کنم باید بگویم این مجموعه با یک عدد جبری قابل مقایسه است، عدد در حساب ساده رقم مطلق است اما عدد جبری را می توان به علاوه و منها کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:قدرت عدد است، اقتصاد، رشد، دانش و تکنولوژی هم عدد هستند اما امنیت علامت است اگر علامت امنیت منفی باشد تمام ترقیات تنزل پیدا می کند، همه اقتدارها به معنی ضعف می شود همه سلامتها بیماری می شود و همه ثروتها هم نیز تبدیل به فقر می شود.

آیت الله حائری افزود:ادیان برای نجات انسان از دو جهنم و رسیدنش به دو بهشت آمده اند همانطور که در قرآن نیز داریم "ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه". آن کس که امروز را بهشت نکند آخرت را چه می کند؟ تا دنیا بهشت نشود بهشت آخرت از آن متولد نخواهد شد.

وی با نقل خاطره دیگری از مقام معظم رهبری، ادامه داد: در سال ۶۸وقتی در مدرسه حقانی کار می کردم می خواستم به امام خمینی(ره) نامه ای بنویسم و استعفا بدهم تا به کارهای فرهنگی برسم به ذهنم رسید تا نامه را به رئیس جمهور وقت بدهم که کار صورت جدی تری به خود بگیرد نامه را به ایشان دادم اما نگفتم محتوای نام چیست و ایشان هم از باب رفقات نامه را به دفتر برد. بعد از آن از ایشان پرسیدم اگر دوره ریاست جمهوری شما تمام شود به چه کاری مشغول می شوید و ایشان در پاسخ گفتند: اگر امام نهی ام نکند به حوزه می روم و آخوندی می کنم اما اگر امام بگوید به بخش عقیدتی، سیاسی یکی از ژاندرمری های روستاهای سیستان و بلوچستان بروم، تعلل نخواهم کرد این است که رهبری یک فرد موحد می شود.

آیت الله حائری شیرازی افزود: در دوره غیبت کبری فقیه جامع الشرایط نافذ الحکم است بنابر این وقتی ماموریت و حکمی می دهد باید این حکم اجرا شود اینکه آیت الله خامنه ای راضی می شود بعد از ریاست جمهوری کاری را بکند که رهبر می گوید سند اخلاص ایشان در ریاست جمهوری است. اگر بپرسید دلیل اینکه رهبرانقلاب، ریاست جمهوری را برای خدمت به مردم می خواست چیست؟ می گویم برای اینکه در انجام وظیفه اش تردید نکرد. وی ریاست را برای خدمت به مردم می خواست نه برای عزتش و برای همین است که حتی حاضر است به ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان هم برود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی فرد موحد باشد و مشرک نباشد می توان گفت دنیایش بهشت است. وقتی می خواهند به جای امام خمینی(ره) کسی را منصوب کنند، چکار می کنند و چگونه گزینش می کنند؟ این مسئولیت بسیار سنگین است. اگر مسئولیت به شاخه های درخت تشبیه کنیم این درخت ریشه عمیقی می خواهد تا بتواند شاخه ها را نگه دارد و در مقابل طوفان ها بایستد. حال این اندیشه رهبری را می بینید که طی این سال ها در مقابل چه طوفان هایی ایستاده است.

این استاد اخلاق ادامه داد: دانش باید خود بازداری داشته باشد در غیر این صورت امنیت نداشته و خطرناک می شود. همین که دو بمب اتمی در هیرشیما و ناکازاکی منفجر شد شوروی اصطلاحا سر خود را تراشید و چین نیز آینده خود را دید و هر طوری که بود سلاح هسته ای درست کردند و تعادل وحشت را در دنیا به وجود آوردند.

آیت الله حائری شیرازی در پایان سخنانش گفت: کفر آخرین روزهای خود را می گذارند و روز روشن در پشت این شب تاریک پنهان نمی شود. ما نیز داریم آثار این روز روشن را می بینیم. بدانید که قرار است از دل همین امکانات و اینترنت و ماهواره ها، بهترین پاکان بیرون بیایند پس چرا از اینترنت می ترسید و تزلزل دارید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار