حجت الاسلام زائری:

بسیاری از کشورها علاقه‌مند به مطالعه تجربه حکومت دینی ایران هستند

مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه گفت: بسیاری از کشورها علاقمند هستند که تجربه حکومت دینی ایران را به شکل جدی مطالعه کنند.
کد خبر: ۱۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴ - 26February 2014

بسیاری از کشورها علاقه‌مند به مطالعه تجربه حکومت دینی ایران هستند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم رونمایی از کتاب "اجتهاد و نو آوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای" در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه در این مراسم به نمایندگی از رئیس موسسه معارف الحکمیه لبنان،اظهار داشت: معهد معارف الحکمیه لبنان در حوزه معارف فقهی یک مرکز معتبر شیعی شناخته شده در لبنان و کشورهای عربی است که از سوی مجامع علمی و دانشگاهی هم بسیار مورد اهتمام است. بخشی از فعالیت های این مرکز مربوط به مسائل آموزشی و آکادمیک است و بخشی از فعالیتها تحت عنوان کتب متنوع منتشر و عرضه می شود است البته ماهنامه المهجد و سایت  "شروق" به طور منظم و پیوسته فعالیت های این موسسه را بیان می کند.

زائری در ادامه با اشاره به اینکه همایشی در سال ۱۳۹۰با عنوان "اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیت الله خامنه ای" در لبنان برگزار شد، اضافه کرد: در سال ۱۳۸۹معهدالحکمیه لبنان تصمیم بر اجرای کنفرانسی برای بررسی دیدگاه رهبر انقلاب گرفت تا اینکه بعد از بررسی و تحقیق این همایش در خرداد ماه سال ۹۰در لبنان برگزار شد. در این گردهمایی از طیف های مختلف سیاسی و گروه های مذهبی متنوع مقالاتی را ارائه کردند که در نوع خود جالب بود که از جمله می توان به مفتی اهل سنت استرالیا، شیخ تاج الدین هلالی و همچنین مشاور امنیتی و سیاسی اتحادیه اروپا در این همایش حضور داشتند و فضای متفاوت و متنوعی به وجود آمد.

وی با اشاره به نام این همایش، گفت:یکی از حساسیت هایی که برای من نسبت به این مراسم وجود داشت، این بود که نام برنامه با عنوان رهبر ایران برگزار نشود تا فضای بین المللی ضمن تمرکز بر نام رهبر انقلاب مراسم را حساسیت زا نکند. من بیشتر در نظر داشتم که یک عنوان کلی برای این همایش انتخاب شود اما شیخ شفیع جرادی که مدیریت معهدالحکمیه را بر عهده دارند به بطور قاطع از این عنوان حمایت کرد. وقتی همایش برگزار شد رئیس جمهور لبنان در ساعات اولیه پیام خاص خود را بیان کرد و ما دیدیم که از همه گروه های مذهبی و بسیاری از شخصیت ها با طیف های مختلف سیاسی حضور یافتند و بازتاب رسانه ای هم داشت.

زائری در ادامه گفت: بسیاری از کشورها علاقمند هستند که تجربه حکومت دینی ایران را به شکل جدی مطالعه کنند. معهد معارف الحکمیه لبنان در حال پژوهش بر اندیشه سیاسی و تجربه های جمهوری اسلامی با توجه به دونکته است؛ یکی پژوهش با تاکید بر ظرفیت نخبگان عرب و دیگر اینکه بعد از حوادث منطقه و بیداری اسلامی در کشورهای عربی یک خلاء تئوریک وجود دارد و از این رو کشورهای عربی به شدت عرضه تجربه جمهوری اسلامی و رهبری ایران به صورت علمی و آکادمیک را خواستار هستند.

وی در پایان سخنانش، گفت: معهد معارف الحکمیه لبنان که تلاش دارد از یک طرف اندیشه سیاسی شیعی را عرضه کند و از سوی دیگر زمینه را برای گفتگوی فکری در جهان عرب را ایجاد کند، قصد دارد همایشی با عنوان مردم سالاری دینی از دیدگاه رهبری را برگزار کند که امیدواریم با همفکری نخبگان ایران و نخبگان جهان اسلام این همایش هر چه باشکوهتر برگزار شود.

مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: زمانی که موسسه معارف الحکمه در لبنان همایش اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای را برگزار کرده بود و با توجه به سخنان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره مظلومیت رهبر معظم انقلاب، من نیز سرمقاله ای با عنوان دلایل یک مظلومیت نوشتم اما از این موضوع که مقالات این همایش در قالب یک کتاب چاپ شده است بی اطلاع بودم و کتاب "اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای" توسط آقای دکتر مرندی که یکی از شرکت کنندگان در این مراسم بود و مقاله ای هم ارائه کرده بود به دست ما رسید و پیشنهاد ترجمه و چاپ این کتاب ارزشمند به سروش داده شد.

مهدی فضائلی، افزود: گاهی یک پیشنهاد و سوال معمولی می تواند مبدا یک اتفاق مهم باشد. در طول تاریخ نیز به نمونه های زیادی برخورد کردیم که با یک سوال ساده از پیامبر و ائمه اطهار(ع) بابی از معرفت برای مردم باز شده است که به طور مثال می توان به سوال فردی به نام "همام" از امام علی (ع) اشاره کرد در باب صفات متقین اشاره کرد که منجر شد خطبه معروف "همام" ایراد شود و بابی از فضائل و معرفت باز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:این همایش در سال ۹۰در لبنان به مناسبت سالگرد آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) برگزار شد و طبیعتا باید ترجمه آن زودتر از این صورت می گرفت . اما گردآوری این کتاب ابتدا مدتی در لبنان طول کشید و زمانی که کتاب در دستور کار ما قرار گرفت در حین ترجمه متاسفانه دکتر نقره یکی از مترجمان اثر به رحمت ایزدی پیوست و تاخیری هم در ترجمه این اثر پیش آمد اما در نهایت این کتاب ظی فصل جاری آماده و منتشر شد و امروز توفیق یافتیم آن را رونمایی کنیم.

در پایان این مراسم کتاب "اجتهاد و نوآوری فکری آیتالله خامنهای" که با هدف آشنایی با اندیشههای متفکران مسلمان و غیرمسلمان درباره اندیشه ها و ابعاد گوناگون نظریات مقام معظم رهبری است و ترجمه فارسی مقالات برگزیده و ارایه شده در همایش "اجتهاد و نوآوری از منظر آیتالله خامنهای" در بیروت است با حضور آیت الله حائری شیرازی رونمایی شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار