روایت سردار فتح‌الله جعفری از شهید همت

سالار سپاه محمد رسول‌الله در قلب تک تک بسیجیان جایگاهی ویژه داشت

به حاج همت ماموریت ورود به جزیره مجنون و به من ماموریت انتقال تانک به جزیره داده شد. حاج همت آن روز چهره معصومانه‌ای داشت. او رفت، آخرین دیدار بود. بیسیم قرارگاه در یک پیام کوتاه گفت: همت با حسن باقری دست داد و این رمز بعدی بود که شهدا با همت دست می‌دادند.
کد خبر: ۱۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵ - 03March 2014

سالار سپاه محمد رسول‌الله در قلب تک تک بسیجیان جایگاهی ویژه داشت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در آستانه شهادت سردار رشید اسلام محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله، سرتیپ پاسدار فتح الله جعفری یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است.

 «هفدهم اسفند سال ۶۲ برای سپاه روز غم انگیز و سختی است. کمکم این ابر تیره فضای کشورمان را گرفت. همت و جزیره مجنون در عملیات خیبر و پس آن سردار خیبر همت بود و تا ابد ماندگار شد. این روز برای همه مردم تلخ بود. برای محمد ابراهیم همت آن روز، روز رستگاری و ملاقات با خدا بود. سالار سپاه محمد رسولالله، او نه تنها در قلب تک تک بسیجیان جایگاه ویژه داشت بلکه محبوب فرماندهان جنگ بود. نام همت با خودش امید، اقتدار، راستی، اخلاص، شجاعت... بلکه همه واژههای افتخار را به همراه داشت و دارد.

سردار شهید محمد ابراهیم همت روز دوازدهم فروردین ۱۳۳۴ در شهررضا به دنیا آمد. خرداد ۱۳۵۹ مسئول روابط عمومی سپاه پاوه بود. ابتدا با ناصرکاظمی فرمانده سپاه کردستان کار کرد. بعد فرمانده سپاه پاوه شد. اولین بار او را قبل از شروع جنگ در سنندج با محمدبروجردی، ناصرکاظمی و احمد متوسلیان دیدم. پاییز سال ۱۳۶۰ حاج همت و حاج احمد متوسلیان در سفر حج پیمان وفاداری به مکتب محمد رسولالله (ص) را استحکام بخشیدند. حاج همت دست در دست احمد متوسلیان عملیات محمد رسولالله (ص) را در غرب پاوه و مریوان انجام دادند. او درمحور پاوه ماموریت پاکسازی شهر نوسود، ارتفاعات کل هرات، سرنی، شوشمی و تعدادی از روستاهای منطقه و ورود به شهر طویله را بر عهده داشت. این کار را به خوبی انجام داد.

آخرین روزهای دی ماه با احمدمتوسلیان و محمود شهبازی به گلف آمدند. حسن باقری آنها را توجیه کردند. احمد متوسلیان و همت از غرب با ۱۰ فرمانده تیپ آمدند و تیپ محمد رسولالله (ص) را تشکیل دادند. تیپ را تشکیل دادند که بیش از یک لشگر کارآیی داشت. همت دوکوهه پایگاه بسیجیان کرد و مهر پاکی و صداقت را برآن زد. او از ساختمانهای خرابه دوکوهه مکانی مقدس بوجود آورد. در عملیات فتحالمبین شرکت کرد. محور شاوریه و هنوز آفتاب صبحگاه روز دوم فروردین ۱۳۶۱ بر آن نتابیده بود که دریادلان بسیجی را بر آن مسلط کرد.

از آنجا به دشت عباس و تا برقازه تاخت و نام همت در بیسیمها پیچید. ۱۲ گردان با ۱۲ فرمانده شجاع، همت، متوسلیان و شهبازی، چقدر سریع در خوزستان مسلط شدند.

در طرح مانور هر سه با حسن باقری به بحث مینشینند و همت در قد و قامت یک فرمانده بزرگ ظهور میکند. محمود شهبازی به شهادت رسید و احمد متوسلیان در شلمچه زخمی شد. حالا دیگر محسن وزوایی و حسین قجهای هم نیستند. او در مرحله سوم چهارم فتح خرمشهر در نقش فرماندهی تیپ ۲۷ محمد رسولالله (ص) باید خرمشهر را دور بزند و عقبه دشمن را در خین ببندد. ده هزار نیروی دشمن در خرمشهر است و این کار بزرگی است. حسن باقری این اطمینان را به همت دارد که وظیفه خطیر دور زدن و محاصره را به بدهد. این ده هزار نفر باید سالم بمانند تا اسیر شوند.

همت شجاعانه خود را به خین و اروند رساند.

از حاشیه اروند گفت: همت حسن!

حسن بگوشم! برادران به آب رسیدند!

این پیام مهمی بود. بیتالمقدس و آزادی خرمشهر را نمیتوان بدون نام همت ذکر کرد. محمد ابراهیم در عملیات مسلم بن عقیل فرمانده قرارگاه ظفر بود. او باید در نقش فرمانده قرارگاه با لشگرهای محمدرسولالله (ص)، عاشورا، امام رضا و ۲۰ رمضان در سومار وارد شود و پس آزادی ارتفاعات مهم مرزی واروالین، کهنه ریگ، سلمان کشته بر شهر مهم مندلی تسلط پیدا کند و سومار را از دید و تیر دشمن بردارد. این عملیات را با موفقیت انجام داد. سنگینترین ضد حملهها را پاسخ داد.

این فرمانده خط شکن در نقش سپاه ۱۱ قدر و لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص) سختترین مواضع دفاعی دشمن را درمنطقه فکه نوردید و نیروهایش در عمق مواضع دشمن نفوذ کردند. سردار شهید محمد ابراهیم همت در عملیات خیبر در طلائیه بود. افتخار همراهی او را داشتم. سخت محور عملیاتی که باید از طلائیه وارد عمل شود. کمینهای دشمن را آزاد کرد و نیروهایش در سنگرها دشمن مستقر شدند.

در تلاش بود تا وارد طلائیه شود. به قرارگاه فرماندهی را فرا خوانده شدیم. وقتی رسیدیم آقامحسن و آقا رشید در سنگر قرارگاه بودند. به حاج همت ماموریت ورود به جزیره مجنون دادند. او بدون بحث و گفتگو پذیرفت. به منهم ماموریت انتقال تانک به جزیره داده شد. حاج همت آن روز چهره معصومانهای داشت. او رفت، آخرین دیدار بود. او رفت. بیسیم قرارگاه در۱۷ اسفند ۱۳۶۲ در یک پیام کوتاه گفت: همت با حسن باقری دست داد و این رمزی بعدی بود که شهدا با همت دست میدادند.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار