کتاب های جنگ نرم مسیری رو به رشد را طی می کنند

تنوع موضوع یکی دیگر از نکات برجسته در این کتاب هاست زیرا پیش از این بیشتر مباحث فتنه در جنگ نرم مورد توجه نویسندگان قرار می گرفت، اما اکنون شاهد نگارش کتاب از تهدید های جنگ نرم و پرداخت به زوایایی مختلف آن هستیم که این اتفاق به کمیت و عمق مباحث افزوده است.
کد خبر: ۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸ - 24July 2013

کتاب های جنگ نرم مسیری رو به رشد را طی می کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، بهروز اثباتی، مسئول کار گروه جنگ نرم دومین جشنواره بین المللی کتاب سال مقاومت-جایزه ادبی شهید آوینی، از دو برابر شدن رشد کتاب های منتشر شده در حوزه جنگ نرم خبر داد و گفت: پیش از این بیشتر آثار با موضوع جنگ نرم به مباحث فتنه اختصاص داشت اما اکنون شاهد نگارش کتاب از تهدید های جنگ نرم و پرداخت به زوایایی مختلف آن هستیم که این اتفاق به کمیت و عمق مباحث افزوده است. نگارش این کتاب ها نشان از ریشه دارشدن و توجه محققان به اهمیت جنگ نرم دارد. زیرا در وضعیت کنونی حوزه نشر می بینیم این کتاب ها به خوبی منتشر می شوند و مخاطبان خود را در جامعه دارند.

اثباتی، وضعیت آثار منتشر شده در حوزه جنگ نرم را به نسبت دوره اول این جایزه ادبی مطلوب خواند و از رشد دو برابری آن خبر داد و گفت: سال گذشته نزدیک به 100 اثر شناسایی و مورد بررسی کمیته داوران قرار گرفت. اما در دومین دوره با بررسی و شناسایی آثار منتشرشده در سال های 90 و 91 توانستیم نزدیک به 350 اثر را مورد کارشناسی هیات انتخاب کتاب قرار دهیم.

وی نتیجه رشد دو برابری انتشار کتاب در حوزه جنگ نرم را ایجاد سه کار گروه دیگر عنوان کرد و افزود: ایجاد کار گروه های مطالعات فلسطین، لبنان و رژیم اشغالگر قدس، بیداری اسلامی و علوم استراتژیک در حوزه مقاومت سه گروهی هستند که به تناسب موضوع از کار گروه جنگ نرم جدا شدند.

اثباتی افزود: در حوزه مطالعات فلسطین، لبنان و رژیم اشغالگر قدس  90 عنوان کتاب مورد بررسی هیات انتخاب کتاب قرار گرفته اند در حوزه علوم استراژیک حجم کتاب ها کمتر است و در این آثار  بیشتر به بُعد استراتژیک مقاومت اسلامی در افغانستان، مسلمانان کشور روسیه و بریتانیا پرداخته شده است. تعداد کل آثار در این گروه 12 اثر بود که پس از بررسی کمیته داوران 2 اثر به مرحله دوم داوری راه یافته اند. در گروه بیداری اسلامی نیز نزدیک به 80 عنوان کتاب در حال بررسی است.

وی درباره تعداد آثاری که در گروه جنگ نرم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند گفت: در این گروه 102 عنوان اثر مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته اند. محتوای کتاب ها نسبت به گذشته از لحاظ علمی از تعمق بیشتری برخوردار است و محققان در آثار خود مباحث را بیشتر با دیدگاه آکادمیک دنبال کرده اند تا آنجا که بسیاری از این کتاب ها می تواند منبع مباحث دانشگاهی قرار بگیرد.

اثباتی ادامه داد: تنوع موضوع یکی دیگر از نکات برجسته در این کتاب هاست زیرا پیش از این بیشتر مباحث فتنه در جنگ نرم مورد توجه نویسندگان قرار می گرفت، اما اکنون شاهد نگارش کتاب از تهدید های جنگ نرم و پرداخت به زوایایی مختلف آن هستیم که این اتفاق به کمیت و عمق مباحث افزوده است. نگارش این کتاب ها نشان از ریشه دارشدن و توجه محققان به اهمیت جنگ نرم است زیرا در وضعیت کنونی حوزه نشر می بینیم این کتاب ها به خوبی منتشر می شوند و مخاطبان خود را در جامعه دارند.

وی درباره بخش ترجمه آثار گفت: در گروه ترجمه آثاری که از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه شده اند، داوری می شوند. تعداد آثار در این بخش به نسبت سال گذشته کاهش داشته است. این اتفاق برای ما حُسن محسوب می شود.  زیرا در دوره قبل شاهد بودیم که دانشگاه امام صادق(ع) در موضوع جنگ نرم بیشتر تکیه بر منابع خارجی داشت،  اما در چند سال اخیر به کتاب های تولیدی روی آورده است. البته متن های ترجمه نیز از همان سطح کیفی سابق برخوردارند و تفاوت چندانی با سال گذشته ندارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار