افشای وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایالات متحده

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا ، که به عنوان "قاضی حقوق بشر در جهان" مطرح می باشد، در حالی مواضعی در مورد وضعیت حقوق بشر در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه ارائه داده است که با دقتی ویژه از افشای مشکلات خود در خصوص حقوق بشر اجتناب کرده و اقدام به پنهان کاری نموده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹ - 15March 2014

افشای وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایالات متحده

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از موسسه مطالعات امریکا، دفتر اطلاعات شورای دولتی جمهوری خلق چین گزارشی با عنوان "وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ " منتشر کرد که وضعیت اسفناک حقوق بشر در این کشور را نشان می دهد.

پیش گفتار
 
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا ، که به عنوان "قاضی حقوق بشر در جهان" مطرح می باشد، در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است بار دیگر حملات خودسرانه و اظهارات غیر مسئولانه ای در مورد وضعیت حقوق بشر در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه ارائه داده است. این گزارش با عنوان "وضعیت کشورها در خصوص حقوق بشر در سال ۲۰۱۳" مطرح می باشد. این در حالی است که ایالات متحده با دقتی ویژه از افشای مشکلات خود در خصوص حقوق بشر اجتناب کرده و اقدام به پنهان کاری نموده است. در واقع، هنوز هم مشکلاتی جدی در زمینه ی حقوق بشر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ وجود دارد، مشکلاتی که حتی در بسیاری از زمینه ها رو به وخامت است.
 
- در سال ۲۰۱۳ ، ۱۳۷ نفر در ۳۰ کشتار جمعی در آمریکا جان خود را از دست دادند، کشتارهایی که هر کدام مرگ چهار تن یا بیشتر را موجب شده است. برای مثال تیراندازی وحشیانه ای در مقر فرماندهی سیستم های دریای نیروی دریایی در واشنگتن دی سی جان ۱۲ نفر را گرفت.
 
- ایالات متحده در طرحی به نام پریسم (PRISM) دخالت داشت که از طریق آن جاسوسی هایی گسترده و طولانی مدت، هم در داخل و هم خارج از کشور انجام می داد. این برنامه نمونه ای است از نقض آشکار قوانین بین الملل که به طور جدی به حقوق بشر تعدی می کند.
 
- استفاده از سلول های انفرادی در ایالات متحده امری است شایع. حدود ۸۰،۰۰۰ زندانی در ایالات متحده در سلول های انفرادی نگهداری می شوند. بعضی از این زندانیان حتی بیش از ۴۰ سال در این سلول ها محبوس بوده اند.
 
- ایالات متحده هنوز هم در وضعیت وخیمی از لحاظ اشتغال قرار دارد، و نرخ بیکاری در این کشور همچنان بالا است. نرخ بیکاری برای خانواده های کم درآمد به بیش از ۲۱ درصد رسیده است. جمعیت بی خانمان در ایالات متحده رو به افزایش است و تورم در فاصله ی زمانی ۲۰۱۱-۲۰۱۳ به ۱۶ درصد صعود کرده است.
 
- تعداد کودکان کار در بخش کشاورزی در ایالات متحده بالا است. این کوکان از لحاظ جسمی و روانی به طور جدی دچار آسیب شده اند.
 
- حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایالات متحده به کشورهایی چون پاکستان و یمن باعث به بار آمدن تلفات سنگین غیر نظامی شده است. از سال ۲۰۰۴ تا کنون، ۳۷۶ حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در پاکستان رخ داده است که باعث مرگ و میر ۹۲۶ غیر نظامی شده است.
 
- ایالات متحده کشوری است که برخی از کنوانسیون های مرکزی سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر را تایید نکرده و در آن سهیم نبوده است، از جمله می توان به میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، حقوق اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد.
 
۱. زندگی و امنیت فردی

ایالات متحده گرفتار تعداد زیادی از جرایم خشونت آمیز در سال ۲۰۱۳ شده است، جرایمی که با وقوع مکرر پرونده های جنایی مربوط به سلاح گرم ارتباط دارند. زندگی شهروندان آمریکا و امنیت فردی آن ها از سوی محیطی که دائماً در حال خطرناک شدن برای بشر است تهدید می شود.
 
تعداد جرایم خشونت آمیز به شدت افزایش یافته است. با توجه به گزارش "کرایم یونیفورم"، که توسط دفتر تحقیقات فدرال ( FBI ) در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، ۱،۲۱۴،۴۶۴ جرایم خشونت آمیز در سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، که از این مقدار، ۱۴۸۲۷ مورد مربوط به قتل عمد و ۸۴۳۷۶ مورد مربوط به تجاوز به عنف، ۳۵۴۵۲۲ مورد مربوط به سرقت و ۷۶۰۷۳۹ مورد مربوط به حملات وحشیانه می باشد. بنا به آمار منتشر شده از سوی دفتر دادگستری در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳، نرخ قربانیان خشونت از ۲۲.۶ درصد در هر ۱۰۰۰ نفر در گروه سنی ۱۲ سال و بیشتر در سال ۲۰۱۱ به ۲۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.
 
در تاریخ ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳، بمب گذاری های برادران دوقلو منجر به رخداد انفجار در ماراتن بوستون شد، و در این حادثه ۳ تن کشته و ۲۶۴ نفر مجروح شدند. در میان کشته شدگان کودکی ۸ ساله قرار داشت. مقامات ایالات متحده این بمب گذاری را حمله ی تروریستی نامیدند.
 
واشنگتن پست در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۴ گزارش داد که رابرت اسپنسر ۲۱ ساله که با شلیک یک تفنگ ساچمه ای در یکی از خیابان های جنوب غربی واشنگتن کشته شد، هشتادمین قربانی قتل در این منطقه در سال ۲۰۱۳ می باشد. این منطقه در سال ۲۰۱۳ ، ۱۰۳ مورد قتل به خود دیده است که حقیقتاً در مقایسه با سال ۲۰۱۲ (۸۸ مورد قتل) با افزایش شدیدی مواجه بوده است.
 
شهروندان آمریکایی در مقایسه با دیگر جهانیان بیشترین میزان سلاح های شخصی را در اختیار دارند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اف بی آی در سال ۲۰۱۳، نرخ بررسی سوء پیشینه ی متقاضیان سلاح در آمریکا در سال ۲۰۱۳ به ۲۱۰۹۳۲۷۳ مورد افزایش یافت، و رکورد سال ۲۰۱۲ را که ۱۹۵۹۲۳۰۳ مورد بود شکست. از سال ۲۰۱۳، حدود ۳۰۰ میلیون اسلحه در ایالات متحده وجود داشه است. به طور متوسط، بیش از ۱۰۰،۰۰۰ آمریکایی هر ساله به ضرب گلوله کشته می شود و ۳۰۰۰۰ مورد مرگ و میر در رابطه با کاربرد سلاح ثبت شده است. قربانیان یا با جرایم مربوط به اسلحه کشته می شوند و یا اقدام به خودکشی می کنند و یا در نتیجه ی قتل عمد جان خود را از دست می دهند. دولت ایالات متحده در اتخاذ اقدامات موثر برای کنترل سلاح با شکست مواجه شده است.
 
پس از تیراندازی های دسته جمعی در کلرادو و مدرسه ابتدایی سندی هوک در سال ۲۰۱۲ ، فراخوان هایی جدی برای کنترل سختگیرانه تر سلاح گرم در ایالات متحده به وجود آمد. در تاریخ ۱۷ آوریل، یک لایحه دو حزبی حمایت از بررسی گسترده تر سوء پیشینه ی خریداران سلاح گرم در مجلس سنا با شکست مواجه شد.
 
پیش از این، طرح هایی در جهت ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی و اسلحه هایی با ظرفیت خشاب بالا از لایحه کنترل سلاح حذف شده بود. در همان زمان، برخی ایالت ها شروع به سست تر کردن قوانین مربوط به سلاح کردند. در تاریخ ۵ ژانویه ، ایلینوی به آخرین ایالت در آمریکا تبدیل شد که اجازه داد شهروندان به طور پنهان سلاح گرم با خود حمل کنند. هر فردی که در آمریکا کارت شناسایی حمل سلاح داشته باشد، بجز مکان های "ورود با سلاح ممنوع"، مانند مدارس، پارک ها و رستوران ها، مجاز به حمل سلاح می باشد.
 
خشونت مسلحانه در ایالات متحده امری است شایع. ۱۱۰۰۰ آمریکایی همه ساله با خشونت های مسلحانه کشته می شوند. با توجه به گزارش "یونیفورم کرایم" که در سال ۲۰۱۳ توسط FBI منتشر شد، اطلاعات جمع آوری شده در خصوص انواع سلاح های مورد استفاده در جرایم خشونت آمیز نشان می دهد در ۶۹.۳ درصد از قتل ها ، ۴۱ درصد از سرقت ها، و ۲۱.۸ درصد از حملات وحشیانه سلاح گرم مورد استفاده قرار گرفته اند. همه ساله خشونت مسلحانه جدی در ایالات متحده رخ می دهد. در ۲۱ اکتبر، ۲۰۱۳، اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده گفت: میانگین تعداد حوادث تیراندازی دسته جمعی در سال های اخیر سه برابر شده است. بر اساس آمار وزارت دادگستری در خصوص تیراندازی های دسته جمعی ، در بازه ی زمانی ۲۰۰۹-۲۰۱۲، ۴۰۴ نفر مورد اصابت گلوله واقع شدند که از این میزان ۲۰۷ نفر کشته شدند. بدون در نظر گرفتن مرگ خود قاتل) در ۳۰ کشتار در سال ۲۰۱۳ جان خود را از دست دادند.
 
در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳، آرون الکسیس، پیمانکار خصوصی و کهنه سرباز ارتش آمریکا، ساکن تگزاس، وارد مقر فرماندهی سیستم های دریای نیروی دریایی در واشنگتن دی سی شده و اقدام به تیراندازی نمود که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن چندین تن دیگر شد. در این حادثه یک شاهد عینی بیان کرد که فرد مسلح از راهروی طبقه چهارم شروع به تیراندازی به سمت افرادی که در کافی شاپ ساختمان در طبقه ی اول قرار داشتند نموده است. آرون الکسیس پس از چند دقیقه تیراندازی به ضرب گلوله کشته شد.

۲. حقوق مدنی و سیاسی

دولت آمریکا این اختیار را به خود داد که بر شهروندانش نظارت کند و آن را "به صلاح و منفعت آن ها" اعلام کند، چیزی که جهان را شوکه کرد. شکنجه در زندان های ایالات متحده باعث بروز نگرانی هایی شده است. انتخابات و نظام های تفکیک قوا و تقسیم قدرت دچار طاعون سوء عمل و ناکارآمدی شده اند و بدین طریق به منافع مدنی خدشه وارد کرده اند.
 
دولت آمریکا اقدام به کسب اطلاعات گسترده و نامحدودی از شهروندان خود می کند. ادوارد اسنودن، از کارکنان سابق سیا (CIA) ، پرده از برنامه ای به اسم پریسم PRISM برداشت که توسط آژانس امنیت ملی (NSA) اجرا شده بود. بر اساس این برنامه، سازمان اطلاعات ایالات متحده، براساس طلاعات ارائه شده از سوی ۹ شرکت اینترنتی، از جمله مایکروسافت، گوگل ، اپل ، فیس بوک و یاهو، و دیگر ارائه دهندگان مخابراتی بزرگ، تماس های خصوصی شهروندان و فعالیت های اجتماعی آن ها را با جسارت تمام ردیابی کرده است.
 
وب سایت واشنگتن پست افشا کرد که در تاریخ ۷ ژوئن سال ۲۰۱۳، NSA  و دفتر تحقیقات فدرال (FBI) به طور مستقیم از سرور مرکزی برخی از شرکت های اینترنتی سوء استفاده کرده، و با دسترسی بر داده های کاربران و استخراج ایمیل، محتوای چت، داده های صوتی و ویدئویی، اسناد و عکس ها، بر سوژه ها و مخاطبین خاص خود نظارت تمام و کمال داشتند. بر اساس اسناد دولتی افشا شده از سوی نیویورک تایمز در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳، NSA، از نوامبر ۲۰۱۰ در حال سوء استفاده از مجموعه های بزرگ از داده های شهروندان آمریکایی بوده تا بتواند همکاران، مکان در زمان های خاص، همسفران، و سایر اطلاعات شخصی آن ها شناسایی کنند. این برنامه امنیتی که شماره تلفن و ایمیل شهروندان را در یک "زنجیره تماسی" مرتبط می کند، داده های مربوط به حریم خصوصی شمار زیادی از شهروندان را در اختیار دولت قرار داد. وب سایت گاردین ، که یک روزنامه بریتانیایی است، در ۶ ژوئن سال ۲۰۱۳ افشا کرد که NSA  از یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ارتباطات از راه دور در ایالات متحده، به نام شرکت خدمات شبکه های کسب و کار "وریزون" خواسته تا کلیه ی ابرداده های تلفنی خود در سیستمش را، از جمله شماره های تلفن، محل و مدت زمان تماس را در اختیار این سازمان قرار دهد. وب سایت آلمانی اشپیگل آنلاین در ۷ سپتامبر، ۲۰۱۳ اعلام کرد که اسناد داخلی NSA نشان می دهند که سازمان اطلاعات ایالات متحده قابلیت بهره برداری از داده های کاربران را از طریق گوشی های آی فون و دستگاه هایی که از سیستم عامل اندروید و بلک بری استفاده می کنند دارد، سیستم هایی که پیشتر تصور می شد بیشترین میزان امنیت را دارا هستند. NSA موفق به کرک برنامه ها و دسترسی به داده های کاربران در سیستم عامل ۳ تلفن هوشمند اصلی شده است که عبارتند از فهرست های تماس، SMS، و اطلاعات مربوط به محل و لوکیشنی که کاربر در آن حضور داشته شده است. NSA قادر به نفوذ به کامپیوتری است که یک فرد استفاده می کند تا به آی فون آن ها متصل شده و برنامه های اسکریپتی که قادر به دسترسی بیشتر به حداقل ۳۸ قسمت و بخش در آی فون هستند را فعال کند.

سایت Journal.ie در تاریخ ۱۴ ژوئن، ۲۰۱۳ گزارش داد که ۹ گروه بزرگ بین المللی آزادی های مدنی بیانیه های مشترکی را منتشر کردند با این عنوان که برنامه نظارت مخفی دولت فدرال ایالات متحده ، با نام پریسم PRISM ، نقض آشکار کنوانسیون های بین المللی در مورد حقوق بشر است. در این بیانیه مشترک آمده است: "چنین نظارت گسترده و فراگیر دولت دو مورد از اساسی ترین حقوق بشر را نقض می کند: حق حریم خصوصی و آزادی بیان".
 
ماموران فدرال مبارزه با مواد مخدر و دیگر کارکنان در ایالات متحده، در همکاری با سازمان مخابرات آمریکا، نه تنها می تواند به کلیه سوابق تلفن مشتریان، بلکه به تمام تماس های تلفنی از طریق مبدل های تلفنی شرکت دسترسی یابد.  وب سایت لس آنجلس تایمز،  در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ گزارش داد که FBI مدت هاست که از هواپیمای بدون سرنشین در تحقیقات داخلی استفاده کرده و نظارت های مخفی بر مردم اعمال می نماید. این وب سایت همچنین گزارش داد که دادستان های فدرال آمریکا به طور مخفیانه به اطلاعات مربوط به تماس های تلفنی بیش از ۲۰ خط تلفن متعلق به خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نگاران آن در یک بازه ی زمانی دو ماهه در اوایل سال ۲۰۱۲ دست یافته اند.
 
با زندانیان در زندان ها به طور غیر انسانی برخورد می شود. استفاده از سلول های انفرادی امری است رایج. بر اساس گزارش های خبری، در زندان های ایالات متحده، زندانیان در سلول های انفرادی تنگ با تهویه ضعیف و چراغ های طبیعی و جدا از دیگر زندانیان نگهداری می شوند، شرایطی که عوارض چبران ناپذیری بر سلامت جسمی و روانی زندانیان دارد. حدواً ۸۰،۰۰۰ زندانی ایالات متحده در سلول انفرادی به سر می برند، که نزدیک به ۱۲۰۰۰ تن از آن ها در کالیفرنیا هستند. در زندان خلیج پلیکان در کالیفرنیا بیش از ۴۰۰ زندانی دهه هاست که در انزوا به سر می برند. در بسیاری از موارد، زندانیان تا ۲۳ ساعت در روز در سلول هایی به اندازه ی ۳.۵ در ۲.۵ متر نگهداری می شوند. بعضی از آنها بیش از ۴۰ سال است که در سلول های انفرادی حبس شده اند. در سیستم زندان های ایالت نیویورک، روزانه حدود ۳۸۰۰ زندانی در سلول های انفرادی محبوس می شوند. زندانی مرحوم ۴۹ ساله ای به نام ویلیام بلیک به مدت ۲۶ سال در یک سلول انفرادی که فقط یک تخت آهنی داخلش بود، حبس شده بود. در سال ۲۰۱۳، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه خووان مندز بارها از دولت ایالات متحده خواست از سلول های انفرادی استفاده نکند . وی بیان کرد که سلول انفرادی حتی در کوتاه مدت می تواند به عنوان یک عامل شکنجه محسوب شود. در زندان های ایالتی کالیفرنیا، ۳۰،۰۰۰ زندانی در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۱۳ در اعتراض به استفاده از سلول های انفرادی دست به اعتصاب غذا زدند. این اعتصاب غذا دو ماه به طول انجامید.
 
در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ سایت بریتیش دیلی میل، عکس های عکاس نیویورک اسکات هوستون را که شرایط زندگی و کاری زندانیان در زندان ایالتی آریزونا را به تصویر کشیده بود منتشر کرد. در این تصاویر زندانیان در حین کار و غذا خوردن به همدیگر دستنبند زده شده اند. در واقع ۵ نفر با فاصله ی ۹ فوت از هم به هم دستنبند زده شده اند و در حال کار یا غذا خوردن هستند. هوستون عنوام کرد که وی با دیدن این صحنه یاد روزهای برده داری که به ۲۰۰ سال پیش بر می گردد افتاد.
 
انتخابات بازی برد برای تعداد محدودی شده است. مطالعات نشان می دهد که نفوذ آمریکایی ها در سیاست متناسب با ثروت آن هاست. حدود ۷۰ درصد از جمعیت، که ثروت و درآمد پایین تری دارند، عملا هیچ نفوذی در سیاست ندارند. آنها کاملاً محروم هستند. اساسا فقط ۰.۰۰۱ درصد از آن ها آنچه را که می خواهند به دست می آورند، یا به عبارت دیگر تاثیر کارامدی بر سیاست دارند. اشتیاق شهروندان ایالات متحده برای شرکت در انتخابات روز به روز کمتر می شود. فقط ۲۳.۳ درصد از رای دهندگان ثبت نام کننده در انتخابات شهرداری لس آنجلس در مه ۲۰۱۳ شرکت کردند و برنده این رقابت تنها ۲۲۲،۳۰۰ رای برد- یعنی فقط ۱۲.۴ درصد از آرای رای دهندگان ثبت نام کننده .
 
نظام های تفکیک قوا و تقسیم قدرت تبدیل به موانعی در راه اقدامات شده اند. در ۱ اکتبر سال ۲۰۱۳، دولت فدرال ایالات متحده بعد از این که کنگره در تصویب لایحه بودجه به دلیل عدم توافق بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در خصوص طرح "حفاظت از بیمار و قانون مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه" با شکست مواجه شد، تعطیل شد (به جز موارد مربوط به انجام وظایف اصلی خود). فرانسیس فوکویاما ، پژوهشگر ارشد مرکز دموکراسی، توسعه و حاکمیت قانون در دانشگاه استنفورد در مقاله ای که در ۴ اکتبر سال ۲۰۱۳ در وب سایت واشنگتن پست منتشر شد نوشت: سیستم آمریکایی تفکیک قوا و تقسیم قدرت ("کنترل و موازنه") را به عنوان وتوکراسی (واژه ای است در برابر دموکراسی، که یک نظام ناکارآمد حکومتی است که به موجب آن هیچ نهادی نمی تواند قدرت کافی برای تصمیم گیری داشته باشد) تعبیر کرد. "این نظام به طیف گسترده ای از بازیگران سیاسی که نمایندگی مواضع اقلیت را بر عهده دارند قدرت می بخشد تا اقدامات اکثریت را مسدود کرده و از انجام هر کاری توسط دولت جلوگیری به عمل آورند". تعطیلی دولت آمریکا نتیجه بسیاری از موارد مربوط به همین نظام های باطل تفکیک قوا و تقسیم قدرت است. براساس نتایج یک نظر سنجی جدید، "آمریکایی ها با دیدی عمیقاً منفی از دولت خود وارد سال ۲۰۱۴ شده اند، و امیدواری کمی نسبت به حل و فصل بزرگترین مشکلات کشور از سوی دولت دارند". با توجه به نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات روابط عمومی AP- NORC، نیمی از پاسخ دهندگان عنوان کرده اند که سیستم آمریکایی دموکراسی یا نیازمند "تغییرات گسترده" هست یا اصلاحات اساسی.
 
رئیس جمهور آمریکا، در نطق سالانه ی خود در ژانویه ۲۰۱۴، از نظام دموکراتیک آمریکا انتقاد کرده و آن را پر از مجادله و بحث دانست. "هنگامی که این بحث ها ما را از انجام حتی ابتدایی ترین اقدامات دموکراسی باز می دارد- هنگامی که تفاوت های ما دولت را تعطیل می کند و یا ایمان و اعتبار ایالات متحده را مورد تهدید قرار می دهد - پس یک جای کار ما به عنوان مردم آمریکا می لنگد".
 
۳. حقوق اقتصادی و اجتماعی

با وجود این که اقتصاد رو به بهبود است، اما حقوق اقتصادی و اجتماعی شهروندان ایالات متحده هنوز با چالش روبروست.

نرخ بیکاری در ایالات متحده بالا می باشد. در سال مالی ۲۰۱۳ نرخ اشتغال برای افرادی با گروه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال در ۳۵ ایالت نسبت به سال ۲۰۰۷ کمتر بود. در سال ۲۰۰۷، نزدیک به ۸۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر در ایالات متحده که در گروه سنی ۲۵-۵۴ ساله جای داشتند دارای شغل بودند. در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن ۲۰۱۳ ، تنها حدود ۷۶ تن از هر ۱۰۰ نفر در این گروه سنی مشغول به کار بودند.
 
با توجه به گزارش CNBC در تاریخ ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳، متوسط طول بیکاری برای کارگران آمریکا در سال ۲۰۱۲ ، به ۳۹.۵ هفته رسید، که بالاترین سطح از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بود. نرخ بیکاری برای خانواده های کم درآمد به ۲۱ درصد رسید، که تقریبا مطابق با نرخ بیکاری برای کلیه ی کارگران در طول رکود بزرگ در دهه ی ۱۹۳۰ می باشد. نرخ بیکاری کلی برای کهنه سربازان امریکایی در در اکتبر ۲۰۱۳، ۶.۹ درصد بود. مجموعاً ۲۴۶.۰۰۰ کهنه سرباز پس از حادثه ی ۱۱ سپتامبر به دنبال شغل می گردند. با توجه به نظق سالانه ی ۲۰۱۴، "حتی در قلب بهبود، بسیاری از آمریکایی ها بیش از پیش در حال کار کردن هستند تا فقط زندگی خود را پیش برند ... و بسیاری دیگر همچنان اصلاً شغل ندارند".
 
شکاف ثروت در آمریکا در حال گسترش است. آمار منتشز شده از سوی اداره آمار ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۱۳ نشان داد در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۷ میلیون نفر آمریکایی در فقر زندگی می کردند، و نرخ فقر به ۱۵ درصد رسیده بود. این داده ها همچنین نشان داد حدود ۶.۴ میلیون نفر در گروه سنی ۶۵ سال و مسن تر فقیر بودند. تحقیقات جدید با استفاده از داده های سرویس درآمد داخلی ایالات متحده (IRS) از سال ۲۰۱۲ تا مسیر بازگشت به سال ۱۹۱۳ نشان داد که شکاف کنونی میان ثروتمندان و فقیران امریکا وسیع ترین شکاف در تاریخ جهان است. سهم ثروتمندترین های ۱ درصدی آمریکا از درآمد خانوار در سال ۲۰۱۲ رکورد ۱۹.۳ درصد را داشت. ۱۰ درصد از خانوارهای ثروتمند ایالات متحده ۵۰.۴ درصد از کل درآمد را در سال ۲۰۱۲ در اختیار داشتند که بالاترین رقمی است که از سال ۱۹۱۷ تا کنون دیده شده است.

در بازه ی زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در ایالات متحده، درآمد ۱ درصدی ها تا ۳۱.۴ درصد بهبود یافت که به منزله ی ۹۵ درصد از سود کلی است که در ایالات متحده به رسمیت شناخته شده است، در حالی که ۹۹ درصدی ها (فقیران) مجبور به اقناع خود با رشد ۰.۴ درصدی در درآمد خود شدند. در نطق سالانه ۲۰۱۴ عنوان شد که حداقل حقوق و دستمزد در ایالات متحده به سختی تکان خورده، و بدین طریق نابرابری ها عمیق تر شده است.
اتحادیه های کارگری شاهد اهرم های فرسایشی هستند. با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط PEW در تاریخ ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳، مشخص شد که در سال ۲۰۱۲ ، اتحادیه ها ۴۰۰.۰۰۰ عضو خود را از دست دادند و ایالت هایی مانند ایندیانا و ویسکانسین حقوق سازمانی کارمندان دولت و برخی دیگر را ضایع کردند. رهبران اتحادیه های کارگری، بزرگترین پتانسیل رشد را در بخش خصوصی می بینند، با این حال، بر اساس داده های دفتر اطلاعات آمار نیروی کار، تنها ۶.۶ درصد از کارگران بخش خصوصی به اتحادیه ها تعلق دارند. در ۱۸ ژوئیه سال ۲۰۱۳، شهر دیترویت اعلام ورشکستگی نمود، و به بزرگترین مورد ورشکستگی شهری در تاریخ ایالات متحده تبدیل شد. با وجود اعتراضات اتحادیه های کارگری از جمله فدراسیون ایالتی آمریکا، کارمندان بخشی و شهری، کارگران متحد صنعت اتومبیل سازی آمریکا و نیز انجمن بازنشستگان محلی، قاضی محلی مرتبط به امور ورشکستگی ایالات متحده حکم داد که دیترویت واجد شرایط لازم برای حفاظت از ورشکستگی است . نمایندگان اتحادیه ها و بازنشستگان استدلال کردند که این تصمیم درخواست اتحادیه ها را نادیده گرفت. شهروندان محلی به خیابان ریخته و خشمگینانه اعتراض کردند.
 
شرایط کار و دستمزد در حال کاهش است. در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۳، انفجاری مرگبار در یک کارخانه کود شیمیایی در تگزاس باعث مرگ ۱۴ نفر ، و زخمی شدن ۲۰۰ نفر گردید و نگرانی هایی در خصوص انتشار گاز سمی بر جای گذاشت. گزارش شد که اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای، که مدت ها بود با کمبود بودجه روبرو بود، از سال ۱۹۸۵ تاکنون این کارخانه را مورد بازرسی قرار نداده بود.
 
 در گزارشی با عنوان "شرایط کارگران مزرعه شبیه به برده داری مدرن است" که در ۱ فوریه ۲۰۱۳ توسط هافینگتون پست ارائه شد، به نقل قول از یک کارگر مهاجر عنوان کرد: نرخ کارمزدی (مزد برحسب میزان کار) در بیش از ۳۰ سال گذشته تغییر نکرده است. این گزارش همچنین اعلام کرد روزانه یک کارگر مزرعه در حین کار می میرد و صدها نفر مجروح می شوند، این در حالی است که مقامات مربوطه موفق به اعمال نظارت موثر و اجرای قانون با توجه به شرایط کار برای کارگران کشاورز نشده اند. "یو اس آ تودی" در ۵ دسامبر ۲۰۱۳ گزارش داد که کارگران فست فود تعطیلی یک روزه ای را در رستوران های فست فود در ۱۰۰ شهر برنامه ریزی کردند و ادعا نمودند که نمی توانند با حداقل دستمزد ۷.۲۵ دلار در هر ساعت، یا حدود ۱۵،۰۰۰ دلار در سال زنده بمانند. نام این کمپین "جنگ برای ۱۵"- یعنی تلاش برای تصویب حداقل دستمزد ۱۵ دلار در هر ساعت نام گرفت.
 
جمعیت بی خانمان در حال رشد است. به گزارش لس آنجلس تایمز در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳: جمعیت بی خانمان در ایالات متحده در بازه ی زمانی ۲۰۱۱-۲۰۱۳ با رشد ۱۶ درصدی همراه بوده است. جمعیت بی خانمان در بخش لس آنجلس از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۳، ۱۵% افزایش یافت و به ۵۷،۷۳۷ نفر رسید. با توجه به داده های منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۳ از سوی ائتلاف آمریکا برای بی خانمان ها، تعداد بی خانمان های پناهگاهی نیویورک از سال ۲۰۰۲ تا کنون بیش از ۷۱ درصد افزایش یافته است، و هر شب بیش از ۶۰،۰۰۰ نفر، از جمله بیش از ۲۲۰۰۰ کودک، بی خانمانی را تجربه می کنند.
 
امنیت اجتماعی در ایالات متحده حیرت آور است. اداره آمار ایالات متحده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ گزارشی را منتشر کرد با این مضمون که در سال ۲۰۱۲ ، جمعاً ۱۵.۴ درصد، یا ۴۸ میلیون نفر، در ایالات متحده بیمه نداشتند. سهم افرادی که برای بیمه درمانی بر دولت تکیه کرده بودند، در مقایسه با سال گذشته (۳۲.۲ درصد) به ۳۲.۶ درصد رسید. مردم براساس این که آیا تحت پوشش بیمه هستند یا خیر، نسبت به سال ۲۰۱۱ هزینه بیشتری بابت مراقبت های بهداشتی در سال ۲۰۱۲ پرداخت نمودند . با توجه به اطلاعات بودجه فدرال ایالات متحده برای، برخی از برنامه های مهم، از جمله بسیاری از برنامه های آموزشی K-۱۲ ، برنامه ی کمکی برای پرداخت قبض های انرژی افراد کم درآمد، برنامه ویژه تغذیه تکمیلی برای زنان، نوزادان و کودکان ، بودجه برای اداره ی برنامه بیمه بیکاری، برنامه های تغذیه کودکان و غیره، با شروع اول اکتبر یا پس از آن با تعطیلی دولت فدرال در سال ۲۰۱۳ متاثر شدند.

وقتی که بودجه در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳ برای برنامه ای که طی رکود اقتصادی برای تکمیل مزایای اضطراری فدرال برای افراد بیکار و تلاش برای تجدید مزایایی که در مجلس سنای ایالات متحده مسدود شده به اتمام رسید، حدود ۱.۳ میلیون آمریکایی بیکار که این مزایا را دریافت می کردند (به طور متوسط حدود ۳۰۰ دلار در هفته) به شدت متاثر شدند.

۴. تبعیض نژادی

تبعیض نژادی به طور نظاممندی در جامعه آمریکا وجود دارد. وضعیت حقوق بشر اقلیت های قومی تیره و تار است.

تبعیض نژادی در زمینه اجرای قانون و عدالت رایج است. بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، دست کم ۱۳۶ فرد غیر مسلح آفریقایی آمریکایی تبار توسط پلیس یا نیروهای امنیتی در آن سال کشته شدند.
یک جوان سیاه پوست غیر مسلح به نام جاناتان فرل ۲۴ ساله پس از تصادف با اتومبیل کمک خواست، اما چندین بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و توسط پلیس کشته شد ( نیویورک دیلی نیوز، ۱۶سپتامبر ۲۰۱۳). بانوی سیاهپوستی به نام دیگلس ۲۵ ساله، به دلیل جریمه ی پرداخت نشده دستبند زده شد و به طرز وحشیانه ای توسط دو پلیس سفید پوست مورد ضرب و شتم قرار گرفت. متوقف کردن افراد با اهداف نژاد پرستانه و غرض ورزانه و بازجویی از آن ها، در اغلب موارد در خیابان ها رخ می دهد. قاضی منطقه ای ایالات متحده اعلام کرد حداقل ۲۰۰،۰۰۰ مورد توقف توسط پلیس نیویورک بدون سوء ظن معقول رخ داده است. آخرین گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا نشان داد با وجود این که استفاده از ماری جوانا برای هر دو نژاد سیاه و سفید آمریکایی به یک میزان جرم محسوب می شد، اما احتمال دستگیری سیاه پوستان به دلیل در اختیار داشتن ماری جوانا چهار بار بیشتر از سفید پوستان بود. یکی از دلایل اصلی این است که تعصب نژادی به طور فراگیری در زمینه عدالت گستری وجود دارد. با این که اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد که استفاده از مواد مخدر در بین زنان سفید پوست حدوداً مشابه با همین نرخ در بین زنان اقلیت است، اما با این وجود دو سوم از زنانی که به دلایل مربوط به مواد مخدر در زندان های ایالتی نگهداری می شوند اسپانیایی تبار یا سیاه پوست هستند.
 
در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳، پس از این که جورج زیمرمن سفید پوست، که نوجوان سیاهپوست فلوریدایی به نام ترایون مارتین را با سلاح خود به قتل رسانده بود تبرئه شد، در چندین شهر در ایالات متحده تظاهرات هایی در اعتراض به این حکم رخ داد.  جسی جکسون ، رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده گفت: "نظام حقوقی آمریکا بار دیگر در برابر عدالت شکست خورد.
 
در ۳ سپتامبر سال ۲۰۱۳، "گروهی از کارشناسان مردم آفریقایی تبار" با شورای حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تجدید نظر مشترکی در خصوص اشکال کنونی نژادپرستی تسلیم دادگاه کرده و از دولت آمریکا درخواست نمود در اسرع وقت در خصوص پرونده مارتین بررسی های مجدد به عمل آورده و قوانینی را که ممکن است به تبعیض نژادی علیه آفریقایی آمریکایی تباران منجر شود را مورد تجدید نظر قرار دهد.
تبعیض نژادی در مکان های عمومی نیز شایع است. لس آنجلس تایمز در تاریخ ۲ دسامبر سال ۲۰۱۳ گزارش داد تبعیض نژادی و جنسیتی در محل کار اداره آتش نشانی لس آنجلس بیداد می کند. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، پرداختی های مربوط به پرونده های تبعیض و آزار و اذیت در این اداره هزینه ای بالغ بر ۱۷ میلیون دلار در بر داشته است. نیویورک دیلی نیوز در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۳ گزارش داد ستاره سیاه پوست راب براون که در میسی برای مادرش ساعتی با ارزش ۱۳۵۰ دلار خرید پس از برخورد نژادپرستانه ی صاحب فروشگاه مشکوک به استفاده از یک کارت اعتباری جعلی شد. پلیس به وی دستبند زده و او را به مدت یک ساعت بازداشت کرد. با توجه به گزارش  huffingtonpost.com در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳، دانشجوی سیاه پوستی به نام ترایون کریستیین کمربندی به ارزش ۳۵۰ دلار در مرکز خرید بارنیز گرفت، اما کارمند فروش آن جا ادعا کرد این معامله جعلی است و به پلیس زنگ زد. با وجود نشان دادن رسید کمربند و شناسنامه خود به پلیس، به وی دستبند زده و به یک حوزه محلی بردند. وکیل کریستیین گفت "تنها جرم او این بود که یک مرد جوان سیاه پوست بود".
 
برخی از رسانه های جریان اصلی، سازمان های اجتماعی و سیاستمداران نظرات نژادپرستانه ای دارند. در ۱۶ اکتبر، ۲۰۱۳، "شرکت ضبط و پخش آمریکایی جیمی کیمل" قطعه ای بر روی آنتن آورد که در آن می گفت: "همه را در چین بکشید" و بدین طریق باعث ترویج نفرت نژادی شد. این اتفاق باعث تحریک ناآرامی ها و تظاهرات از سوی آمریکایی های آسیایی تبار به ویژه چینی ها شد.انجمن خانواده های آمریکایی، یکی از گروه های مذهبی راست گرای پیشروست که ادعا کرد "رای دهندگان لاتینی تبار سوسیالیست های حریص و تنبلی هستند، و به همین دلیل به جمهوری خواهان رای نمی دهند. نماینده زنان سفید پوست کلرادو، به طور ضمنی اعلام کرده بود: رژیم های غذایی فقیرانه و غیر مغذی از عوامل مربوط به کاهش امید به زندگی و بیماری های سیاه پوستان در نظر گرفته می شوند. اظهارات او نژادپرستانه بود.
 
نقض حقوق مردمان بومی امری است بسیار شایع. در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۳، آنایا، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی، به نرخ بالای خشونت علیه زنان بومی آمریکا توسط مردان غیر بومی تاکید کرد. در ۱۰ سپتامبر، آنایا بر موانع موجود بر سر راه اجرای قوانین مربوط به حصول اطمینان از سلامت کودکان هند تصریح کرده و از دولت ایالات متحده خواست اقدامات لازم را به منظور حفاظت از حقوق کودکان هند اتخاذ کند. در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳، گروه بین المللی حقوق اقلیت، شرکت اکتشاف منابع انرژی "یو اس کاپیتال بلیز" در ایالات متحده را متهم به اکتشاف نفت در جوامع مایا در کشور بلیز، بدون رضایت بومیان آن منطقه نمود.

۵. زنان و حقوق کودکان

تبعیض جنسیتی همچنان موضوعی جدی است و حقوق کودکان به اندازه ی کافی در ایالات متحده حمایت نمی شود.

زنان در محیط کار به شدت با تبعیض جنسیتی روبرو هستند. بر اساس گزارشی که در ۲ دسامبر سال ۲۰۱۳ توسط لس آنجلس تایمز انجام شد، نسبت آتش نشان زنان کمتر از ۳ درصد باقی مانده است – که مشابه میزانی است که در سال ۱۹۹۵ به دست آمده بود. حقوق و دستمزد زنان به مراتب کمتر از مردان است. با توجه به آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کار ایالات متحده در سال ۲۰۱۲، زنان به طور متوسط حدود ۸۱ درصد از درآمد متوسط کارگران و کارمندان تمام وقت مرد را دریافت می نمودند. براساس داده های سالانه ی اداره آمار ایالات متحده، متوسط درآمد سالانه زنان ۱۱،۵۰۰ دلار کمتر از مردان است. زنان آفریقایی آمریکایی تبار به ازای هر ۱ دلاری که برای مردان پرداخت می شود، تنها ۶۹ سنت دریافت می کنند و لاتینی تبارها فقط ۵۸ سنت دریافت می کنند.
 
زنان و کودکان به دفعات متمادی حملات خشونت آمیز و تجاوزات جنسی را تجربه کرده اند. در سال ۲۰۱۳، پرونده های حقوقی زیادی در مورد مظنونین زنی که مورد جستجوهای اساسی قرار گرفته اند گزارش شده است. با توجه به گزارش روزنامه شیکاگو تریبیون در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳، به دلیل دستگیری زنی مست در حین رانندگی، پلیس وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و بدن او را به شدت جستجو می کند طوری که چند استخوان صورتش شکسته می شود. خشونت خانگی همچنان معضلی جدی در ایالات متحده محسوب می شود.
 
با توجه به گزارش "شبکه ملی پایان دادن به خشونت خانگی" در سال ۲۰۱۳، که یک نظرسنجی در سپتامبر ۲۰۱۲ انجام داده بود نشان داد که تنها در یک دوره ۲۴ ساعته برنامه های محلی خشونت خانگی در سراسر کشور به ۶۴،۳۲۴ قربانی خشونت خانگی (که درخواست کمک کرده بودند) کمک رسانی کردند. متاسفانه به دلیل کمبود بودجه ۱۰۴۷۱ مورد از درخواست هایی که در همان روز از سوی قربانیان خشونت خانگی مطرح شده بود برآورده نشدند.
 
سربازان زن آمریکا آزار و اذیت جنسی و حملات مکرری را تجربه کرده اند. به گزارش وب سایت "ملیتیری تایمز"، ۶.۱ درصد از زنان کادر ثابت می گویند. به طور ناخواسته ارتباطات جنسی را تجربه کرده اند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ، پرونده های مربوط به حمله و آزار و اذیت جنسی در ارتش با افزایش ۳۵ درصدی روبرو شدند. ۱۴ درصد از قربانیان نظامی موارد ضرب و جرح خود را گزارش دادند و ۶۴ درصد از مجرمان جنسی محکوم از ارتش اخراج شدند. پرونده های بسیاری در خصوص سوء استفاده جنسی از کودکان ثبت شده اند. با توجه به گزارش سایت لس آنجلس تایمز در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۳، دفتر تحقیقات فدرال عملیات پاکسازی قاچاق جنسی در ۷۶ شهر در ژوئیه ۲۰۱۳ راه اندازی نمود. چند تن از ۱۰۵ نوجوانی که مورد سوء استفاده جنسی واقع شده بودند (برخی از آن ها ۱۳ سال سن داشتند) با کمک کمپین هایی در سراسر کشور نجات یافتند که تقریبا همه آنها
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار