راویان پل ارتباطی نسل جوان با ارزش‌های دفاع مقدس هستند

رئیس ستاد راهیان نور قرارگاه شهید طرق گفت: راویان راهیان نور در واقع پل ارتباطی نسل جوان با ارزش‌های دفاع مقدس هستند.
کد خبر: ۱۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳ - 18March 2014

راویان پل ارتباطی نسل جوان با ارزش‌های دفاع مقدس هستند

سرهنگ "رضا جودکی" رئیس ستاد راهیان نور قرارگاه شهید طرق، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: کسانیکه در جنگ حضور داشتند نباید بگذارند گرد و غبار فراموشی روی این گنجینه گرانبها بنشیند.

وی افزود: در طول ۲۰۰ سال گذشته جنگهای زیادی در سطح دنیا اتفاق افتاده امّا دفاع مقدس ما به دلیل اینکه ریشه در مکتب اهلبیت(ع) دارد و با فرهنگ و آداب اسلامی سازگاری است ویژگی خاصی را برای مخاطبان ایجاد کرده، که هر چقدر از این فرهنگ غنی و گنجینۀ تمام نشدنی استخراج کنیم یقیناً نسل جدید را آماده امتحانات سختتری کردهایم.

جودکی با بیان اینکه نسل امروز ما جنگ را تجربه نکردند، افزود: هنگامی که احساسات جوانان ما با آن فضای معنوی شبهای عملیات آمیخته شود، آنگاه متوجه خواهیم شد که نسل جوان ما با تأسی از شهدا یک سپر مستحکم در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن به دست دارد.

وی فرهنگ تشیع را برگرفته از قرآن و سیره شهدا دانست و افزود: اگر خاطرات و وقایع دفاع مقدس را با زبان و قلم شیوا انعکاس دهیم قطعا میتوانیم به اهداف انقلاب نزدیک شویم.

جنگ دانشگاه انسانسازی بود

رئیس ستاد راهیان نور قرارگاه شهید طرق تصریح کرد: همچنان که حضرت امام(ره) فرمودند "جنگ یک دانشگاه است" و دانشکده ایثار، جهاد، شهادت، پایداری و مقاومت دارد، لذا افراد باید طوری برنامهریزی کنند که در طول مدت حضور در این مناطق، در یکی از این رشتههای دانشگاهی فارغالتحصیل شوند.

وی با بیان اینکه راویان پل ارتباطی نسل جوان با ارزشهای دفاع مقدس هستند، افزود: اگر صادقانه جوانان را در جریان وقایع دفاع مقدس قرار دهیم بیشترین تاثیر را بر قلب و روح آنان گذاشتهایم، به گونهای که افراد پس از زیارت این اماکن متبرکه میخواهند مجاهد فی سبیلالله باشند و در این راه به شهادت برسند.

جودکی در خصوص استفاده از راویان با تجربه گفت: خط مشی ما این است که از راویانی استفاده کنیم که از فرماندهان دوران دفاع مقدس بوده و توانمندی لازم جهت ایجاد ارتباط کلامی با مخاطب را داشته باشند تا بدین ترتیب بتوانند با بیانات روشنگرانه به تبیین وقایع آن دوران بپردازند.

ایجاد بستر ذهنی با تدریس درس دفاع مقدس

وی انجام کار فرهنگی را مستلزم برنامهریزی اصولی و مستمر دانست و گفت: باید در مدارس و دانشگاهها، دروس مرتبط با دفاع مقدس تدریس شود تا بستر ذهنی لازم جهت دریافت فرهنگ دفاع مقدس آماده شود.

رئیس ستاد راهیان نور قرارگاه شهید طرق با اشاره به اینکه پس از ارائه دورههای نظری و تئوری درس دفاع مقدس، میتوان از راهیان نور بعنوان یک پایگاه عملی استفاده کرد، افزود: باید همچون یک برنامه نظامی که پس از اتمام بحثهای نظری وارد مباحث عملیاتی میشود از اردوهای راهیان نور بعنوان پایگاه عملیاتی جهت تثبیت مسائل تئوری ارائه شده استفاده کرد.

وی تصریح کرد: جوانی که دورههای تئوری را گذرانده میتواند به بهترین شکل با مسائل فرهنگی و نظامی دوران جنگ ارتباط برقرار کرده و درک کند که عبور از میدان مین در شب عملیات، رزم شبانه، گذر از رودخانه به چه معناست و اگر این دورهها را بطور کامل طی کند، یقیناً در برابر تهاجمات فرهنگی بیمه شده و با اخلاص در مسیر انقلاب و شهدا گام برمیدارد.

جودکی با بیان اینکه ورود کاروانهای راهیان نور به مناطق جنگی به دو صورت ساماندهی شده و آزاد است، افزود: کاروانهای ساماندهی شده وابسته به ارگانهای کشوری و لشکری هستند و کاروانهای آزاد که شامل خانوادههایی می شود که بطور اختصاصی وارد این مناطق میشوند.

اجرای رزم شبانه در پایگاه میشداغ

وی تاکید کرد: مناطق عملیاتی پذیرای همه مردم است و هر فردی که در این ایام وارد این مناطق شود برای او راوی در نظر گرفته شده و در برخی مناطق نیز جهت اسکانشان اقدامات لازم صورت گرفته است.

رئیس ستاد راهیان نور قرارگاه شهید طرق گفت: از مدخل وروی خرمآباد کار پذیرایی زائران را شروع کردهایم و این روند تا دروازه خوزستان، حسینیه اندیمشک و سه یادمان پادگان دژ، پادگان حمید و قسمتی از پادگان اهواز و همچنین پایگاه میشداغ که یکی از قسمتهای مهم این مجموعه است را در برمیگیرد.

وی افزود: پایگاه میشداغ که در واقع بعنوان مقر فرماندهی "شهید سپهبد صیاد شیرازی" محسوب میشود، هر شب پذیرای هزار نفر از زائران راهیان نور است و این پایگاه با اجرای رزم شبانه و برنامههای متنوع فرهنگی یکی از پایگاههای قوی ما محسوب میشود که زائران فراوانی مشتاق استفاده از این محل هستند، اما این مکان، تنها ظرفیت اسکان هزار نفر را دارد.

نظر شما
پربیننده ها