گزارش/ آخرین دستاوردهای پدافند هوایی که در رژه روز ارتش به نمایش در آمد

از جدیدترین سامانه‌های راداری و موشکی تا شیلتر اطلاعاتی DZ

همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران تعدادی از آخرین دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۱۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰ - 18April 2014

از جدیدترین سامانه‌های راداری و موشکی تا شیلتر اطلاعاتی DZ

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، جدیدترین تجهیزات و دستآوردهای قرارگاه پدافند هوایی ارتش که در رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شدند به شرح زیر است:

سامانه راداری آرش
این رادار جستجوگر، شناسایی اهداف برد بلند با قابلیت تفکیک دقیق در سمت و برد پروازهای نزدیک به هم و کشف اهداف با سطح مقطع راداری کم و قابلیت کشف ریز پرنده ها را برعهده دارد.

سامانه پوش (هاگ )
این سامانه در متحرک و چابکسازی سامانه موشکی برد متوسط با استفاده از متحرکسازی سکوها جهت جابجاییهای سریع سامانه و ایجاد قابلیت رزم تاکتیکی برای سامانههای موشکی کاربرد دارد.

سامانه دهم شهریور (صامع)
یک سامانه راداری کاملاً پسیو و منحصر به فرد در سطح منطقه است. این رادار اهداف ریز پرنده را میبیند اما خودش دیده و کشف نمیشود، زیرا موجی از خودش ساطع نمیکند. سامانه دهم شهریور قابلیت ردیابی بیش از 100 هدف بطور همزمان را دارد که بدست نیروهای توانمند قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) آجا تولید شده است.
 
لانچر قادر بهمراه موشک شلمچه (4 تیر موشک)
تاکتیکی کردن سامانه موشکی برد متوسط با استفاده از طرح جدید جهت جابجاییهای سریع و تغییر مکان سایت و افزایش توان رزم در جنگهای نامتقارن با استفاده از موشکهای کاملا بومی شلمچه توسط این لانچرانجام میشود.
 
سامانه مرصاد
این سامانه موشکی هدایت شونده پیشرفته به منظور مقابله با اهداف پرنده در ارتفاع پایین و متوسط به کار میرود و قادر است که با موشکهای بالستیک مقابله کند.
 
سامانه رادار مطلع الفجر
این سامانه راداری کاملا بومی و ملی با برد بالا و مجهز به فناوری روز دنیاست که با بهرهگیری از سالها تجربه و تحقیق و بدست متخصصان داخلی تولید شده است.
 
شبیهساز سامانه هاگ (غفار)
با بهرهگیری از این سامانه، به کارکنان سامانههای موشکی برد متوسط آموزش ارائه شده و این افراد به صورت مجازی به تمرین میپردازند.
 
سامانه رادار تاکتیکی نبو
این رادار متحرک، مخصوص کشف و مراقبت هوایی با برد متوسط و قابلیت بالا در کشف پرندهها و سطح مقطع راداری پایین و سرعت کم در ارتفاعات مختلف از ویژگیهای این سامانه است.
 
سامانه رادار تاکتیکی کاستا
یکی از پیشرفتهترین سامانههای راداری و مطابق با فناوری روز دنیاست که جهت پوشش نقاط کور راداری به کار میرود و قابلیت کشف و مراقبت هرگونه اشیاء پرنده با سطح مقطع کم و هواپیماهای بدون سرنشین و امکان عملیاتی شدن در حداقل زمان ممکن را داراست.
 
رادار ملی (با آنتن)
این سامانه راداری ثابت و دوربرد با قابلیت کشف اهداف در فواصل دور و ارتفاع بالا به صورت کاملا بومی با همکاری کارشناسان توانمند قرارگاه و همکاری دانشگاه و صنایع نظامی داخلی تولید شده است.
 
ماکت رادار شهاب
سامانه راداری برد بلند کیهانی و غیر قابل کشف با قابلیت تداوم عملیاتی بالا در شرایط و محیطهای جنگ الکترونیک که در شرایط تحریم بدست متخصصان قرارگاه پدافند هوایی آجا به بهرهبرداری رسیده است.
 
ماکت رادار ثامن
این سامانه راداری کنترل هوایی قابلیت کشف اهداف را داشته و دارای حداقل سطح مقطع و بردی متوسط است.
 
موشک( S-2004 تیر موشک)
یک سامانه موشکی بهینهسازی شده با برد بلند جهت انهدام کلیه اهداف پرنده در ارتفاع بالا و پروازهای جمعی است.
 
توپ 35 م م و پاور مربوطه
از جنگ افزارهای توپخانهای ارتفاع پایین با قابلیت کنترل توسط سامانههای دقیق کنترل آتش است که عملکرد موفقی در دوران دفاع مقدس داشت.
 
رادار خاتم
این سامانه کنترل آتش راداری دارای آخرین تجهیزات و فناوری روز بوده و از قابلیت هدایت جنگافزارهای توپخانهای و موشکی در ارتفاع پایین برخوردار است.
 
سامانه راپیر
یک سامانه موشکی ارتفاع کم پدافند هوایی است که با استفاده از توانمندی داخلی بازسازی و بهینهسازی شده است.

سامانه FM-80
این سامانه موشکی ارتفاع کم قادر به اجرای عملیات در هر شرایط جوی و محیط های جنگ الکترونیک است.
 
سامانه ردیاب الکترواپتیک صافات 1
یک سامانه الکتروپتیک پدافندی ارتفاع کم با قابلیت بهرهگیری از دوربینهای IR و با تداوم عملیاتی بالا در محیطهای جنگ الکترونیک است که بدست متخصصین داخلی بصورت کاملا بومی و داخلی تولید شده است.
 
توپ 23 م م متحرک بر روی خودرو تاکتیکی سفیر
این جنگ افزار توپخانهای با توانمندی تحرکپذیری و عکسالعمل بالا طراحی شده و جهت جنگهای نامتقارن با امکان بهرهگیری در نقاط صعبالعبورساخته شده است.
 
8 قبضه دوش پرتابی بر روی یک دستگاه کامیون مربوطه
این سامانه موشکی دوشپرتاب حرارتی مخصوص درگیری با اهداف ارتفاع پست بوده و قابلیت درگیری با اهداف پرنده و موشکهای کروز را داراست.
 
خودروی سامانه ارتباطی مرکزی (بنز آکسور)
سامانه کاملا بومی و با قابلیت برقراری ارتباط از هر نقطه با هواپیماهای جنگنده و کشوری و همچنین یگانهای پدافندی استقرار یافته در اقصی نقاط کشور است.
 
 
خودروی ارتباطی دید مستقیم (تویوتا هایلوکس)
سامانه ارتباطی رادیویی پرظرفیت با قابلیت انتقال خطوط صوت و تصویر که وظیفه برقراری ارتباطات تاکتیکی از راه دور یگانهای پدافندی را عهدهدار بوده و همچنین قابلیت اتصال به فیبر نوری و خطوط انتقال مخابرات کشور از دیگر مزایای آن است.
 
سیستم ارتقاء یافته رادیو رله دید مستقیم
این سامانه ارتباطی جهت برقراری ارتباطات تاکتیکی در هفت لایه جهت سایتهای موشکی سیار – رادارهای تاکتیکی و رادارهای کنترل آتش با قابلیت برقراری سریع ارتباطات پر ظرفیت دیتا – صوت و تصویر و با توانایی دورسازی تشعشعات ارتباطی از مراکز عملیات طراحی و ساخته شده است.
 
سامانه تروپو اسکتر تاکتیکی بومی
یک سامانه ارتباطی با قابلیت برقراری ارتباط با استفاده از لایه جوی تروپوسفر است. 
 
شیلتر ارتباطی ایمن جداسازی
این سامانه، مخصوص برقراری ارتباطات رادیویی و انتقال اطلاعات دیجیتال جهت دورسازی مراکز حساس از امواج الکترومغناطیس – مجهز به سامانه ICS جهت ریموت کردن کلیه تجهیزات با سیم – بی سیم – اتاقهای عملیات – ضبط مکالمات مرکز تلفن بسترهای مخابراتی فیبر و LAN است.
 
سامانه هواشناسی
یک سامانه تاکتیکی کاوشگر جو با  قابلیت اندازهگیری پارامترهای هواشناسی لایههای فوقانی جو است که جهت تأمین اطلاعات مورد نیاز سامانههای پدافندی از آن استفاده میشود.
 
خودروی رفع آلودگی 5000  DSM
این محصول قدرتمند جهت رفع آلودگی شیمیایی- میکروبی و هستهای و همچنین پاکسازی محیط، خودروها و افراد از عوامل شیمیایی تولید شده است.
 
خودروی هایلوکس سامانه اطلاعاتی باصر 2
یک سامانه شنود اطلاعات و جهتیاب کامینت است.

خودروی هایلوکس سامانه اطلاعاتی باصر 3
از این سامانه نیز جهت شنود اطلاعات و جهتیابی استفاده میشود.
 
شیلتر اطلاعاتی DZ
این سیستم جهت جمعآوری اطلاعات سیگنالی سامانه الینت کاربرد دارد.
 
خودروی ارتباط تاکتیکی (CP سیار)، خودروی آرم، خودروی رفع آلودگی درفش 7 و خودروی فرمانده ستون از دیگر تجهیزات پدافند هوایی است که در روز ارتش به نمایش گذاشته شد.
نظر شما
پربیننده ها