«عبور از مرزها» پژواکی از شخصیت شهید دکتر مسعود علیمحمدی

در خصوص ارتباط دکتر علی محمدی با سازمان انرژی اتمی او بیشتر به عنوان یک فیزیکدان نظری شناخته می شد زیرا پایه علمی وی در فیزیک بسیار قوی بود. مثلا در حوزه لیزر به ایشان رجوع می شد.
کد خبر: ۱۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ - 22April 2014

«عبور از مرزها» پژواکی از شخصیت شهید دکتر مسعود علیمحمدی

خبرگزاری دفاع مقدس: مسعود علی محمدی، سوم شهریور ماه سال 1338 در روستای کن از اطراف شهر تهران متولد شد.

پس از اخذ دیپلم از دبیرستان شهریار قلهک در سال 56، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی در سال 64 در دوره کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.

وی در سال 67 تحصیلات خود را در نخستین دوره دکترای فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر ماه سال 71 به عنوان نخستین دانشآموخته  دکترای  فیزیک  داخل کشور و نخستین دانشآموخته دکترای دانشگاه شریف، فارغالتحصیل شد.

موضوع رساله دکترای شهید علی محمدی، مدلهای WZNW(از انواع جالب نظریههای همدیس) بر روی سطوح ریسمانی با جینس بالا بود.

شهید مسعود علی محمدی، معروف به استاد علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و دانشمند ارشد فناوری هسته ای بود که در سن 50 سالگی به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور به دست عوامل موساد به شهادت رسید. تخصص اصلی وی ذرات بنیادی، انرژیهای بالا و کیهان شناسی بود.

کتاب "عبور از مرزها" توسط سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تهیه و گردآوری شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

اگر این ادم در خط علم بیفتد می خواهد تمام اسرار کائنات را بیابد و به هیچ مرحله ای راضی نمی شود

دکتر فریدون عباسی سومین هدف ترورهای هسته ای بود. او نزدیک به یک سال پس از شهادت دکتر علیمحمدی درست روزی که دکتر مجید شهریاری هدف قرار گرفت و به شهادت رسید، ترور شد اما جان سالم به در برد که قصه جالبی دارد. او اینک رئیس سازمان انرزی اتمی است.

دوستی دیرینه دکتر عباسی با دکتر علیمحمدی و سمت رسمی او، کار ررا برای ما آسان کرد. ما آن پرسش ساده را  که آیا دکتر علیمحمدی دانشمند هسته ای بود؟ نه به همان سادگی، بلکه از زوایای مختلف روی میز دکتر عباسی گذاشتیم. پاسخ هایش تعمق می طلبد دقت کنید:

نه نمی گفتدکتر مسعود علیمحمدی یک فیزیکدان بود و کار عملی می کرد. آن شهید بزرگوار بارها برای رفع نیاز کشور کار علمی سطح بالا انجام داد. دکتر در کمال خلوص و بارها و بارها با ما همکاری می کرد. همچنیم با خیلی از بخش های علمی که مورد نیاز کشور بود همکاری می کرد. از هر بخشی که به ایشان مراجعه می شد نه نمی گفت. هرجا که می دید مسئله نظام است، سعی می کرد خوابش را بزند، تفریحش را بزند و سعی کند فکر کند، بخواند، تجزیه و تحلیل کند، محاسبه و جوابی به کشور بدهد.

وقتی مشکلی داشتیم

به کار های مهندسی تمایل و علاقه وافر و سخت  کوشانه ای نشان می داد. می آمد دانشگاه شهید بهشتی کارها ر می دید بعد از ظهرها قرار می گذاشت، می آمد حنی تز دانشجوها را وارسی می کرد و با آن ها با اشتیاق وارد بحث می شد، حتی گاهی از دانشجوها می خواست برخی محاسبه ها را برایش انجام دهند به خصوص در زمینه الکترو مغناطیس.

دانشجوها هم از این که یک ۀآدم علمی، یک استاد تمام دانشگاه از آن ها سوال می کند مشتاق می شدند و با شور و علاقه محاسبه های سفارشی دکتر علیمحمدی را انجام می دادند . ما هم در کارهای علمی که انجام می دادیم از نظرات ایشان خیلی استفاده می کردیم. او یک فیزیکدان قوی بود. وقتی مشکلی داشتیم از ایشان می پرسیدم یا جلسه می گذاشتیم و ا هم صحبت می کردیم.

رمز گشایی

همکاری با سازمان انرژی اتمی در حد ورود به پروژه های آن سازمان شاخص دیگری است برای اینکه دانست، دکتر علیمحمدی مصداق دانشمند هسته ای است. که در بیان خاطرات دکتر عباسی درباره دکتر علیمحمدی وجود دارد.

 همکاری با سازمان

در خصوص ارتباط دکتر علی محمدی با سازمان انرژی اتمی او بیشتر به عنوان یک فیزیکدان نظری شناخته می شد زیرا پایه علمی وی در فیزیک بسیار قوی بود. مثلا در حوزه لیزر به ایشان رجوع می شد. اولا قادر بود درجا پاسخ هایی داشته باشد. او درباره خیلی بحث ها مطالعات به روز و وسیعی داشت و بلد بود ثانیا می گفت: باید فکر کنم و در مدت بسیار کوتاهی درباره موضوع مطالعه می کرد و دست آخر یک پاسخ کامل و جامع داشت. در مواردی از ایشان، به عنوان ناظر استفاده می شد و از آن جا که در پروژه ها بسیار سخت گیر بود، مجری نمی توانست راحت از زیر کار در برود یا اینکه کاربا نقضی ولو کوچک به اتمام برسد. به طور معمول ایشان در بخش نظارتی خیلی دقیق، سختگیر و با حوصله بود. دکتر علیمحمدی کارهای بسیاری با این شرایط برای سازمان انرژ اتمی انجام داد.

همانطوکه در بیان دکتر عباسی آمدهاست از جمله خصوصیات بارز دکتر علیمحمدی آن بود که قادر بود با پرسش های بی پاسخ مواجه شود، بر آن ها فائق آید و بلافاصله سراغ پرسش دیگری برود.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب با نشر موسسه انتشارات دانشگاه تهران تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار