به مناسبت سالروز تاسیس نهاد انقلابی سپاه

سپاه، مایه آرامش دوستان و وحشت دشمنان

در یک جنگ نامتقارن با امریکا و اسراییل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مى‏‌تواند پیروز شود یا حداقل ما را تا حدى از پا درآورد که تصمیم بگیریم بهتر است با آن کنار بیاییم!!
کد خبر: ۱۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲ - 21April 2014

سپاه، مایه آرامش دوستان و وحشت دشمنان

خبرگزاری دفاع مقدس، دوم اردیبهشت هر سال بهانه اى براى بزرگداشت شجاعت و رشادت دلاورمردانى که به تأسى از سرور و سالار شهیدان در نبرد با خصم جان را بر کف گذاشتند و براى اعتلاى دین خود حسینى وار در برابر یزیدیان ایستادند. به فرموده امام خمینى(ره)؛ "سپاه پاسداران که رکنى بزرگ در پیروزى انقلاب اسلامى است، با اقتدا به مولاى خود سید مظلومان(ع)، نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب هاى تاریک و ظلمانى ستمشاهى بوده و در پاسدارى از انقلاب و هدف هاى آن عاملى مؤثر و رکنى رکین بوده و هست."

این نهاد بى بدیل در تاریخ انقلاب هاى جهان با گذر از مراحل دشوار پیش از جنگ، زمان جنگ و پس از آن توانست موفقیت خود را به همگان نشان دهد و با حفظ معنویت و اخلاق در کنار روحیه انقلابى مصداق شجره طیبه در قرآن باشد.

سپاه پاسداران در ابتدا به عنوان یک نیروى شهرى مبارزه خویش را با نبرد علیه جدایى طلبان و منافقان آغاز کرد. در این زمان که کشور فاقد سازمان امنیتى بود سپاه با کمترین بودجه و امکانات و بیشترین انگیزه و اعتقاد مرزبانى صادق و لایق براى انقلاب و کشور شد تا جایى که امام راحل فرمودند: "اگر سپاه نبود، کشور هم نبود."

با شروع جنگ تحمیلى عراق علیه ایران، سپاه پاسداران با وجود همه مشکلات، هم زمان با نبرد علیه منافقین، در کنار ارتش به مبارزه علیه رژیم بعثى پرداخت. در این شرایط که ارتش ایران سازماندهى و انسجام خود را تا حد زیادى از دست داده بود سپاه با سازماندهى نیروهاى مردمى در قالب بسیج وارد عمل شد. عملیات هاى فتح المبین(آزادسازى بخش وسیعى از مناطق غرب شوش و دزفول)، بیت المقدس(آزادسازى خرمشهر) و نیز والفجر 8(آزادسازى فاو) اوج هنرنمایى و عملیات آفرینى معجزه آساى سپاه بودند که مایه حیرت تمامى دشمنان نظام جمهورى اسلامى شد.

پس از دفاع مقدس نیز علاوه بر تداوم فعالیت هاى نظامى و دفاعى همچون توسعه موشکى، در عرصه هاى مختلف سازندگى نقش فعالى را اجرا نمود. سدسازى، گازرسانى، آبرسانى، ساخت راه آهن، بزرگراه، جاده، تونل، پل و بندر و پیشرفت در عرصه هاى پزشکى و هوافضا از جمله این دستاوردهاست.

عرصه سازندگى

پس از پایان جنگ تحمیلى و بر اساس فرمان مقام معظم رهبرى مبنى بر ضرورت بازسازى کشور سپاه با تشکیل قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) به عنوان بزرگ ترین مجموعه پیمانکارى در کشور توان مهندسى خود در هشت سال دفاع مقدس را به سمت اجراى طرح هاى عظیم عمرانى و صنعتى سوق داد. قانون اساسى(اصل 147) نیز تصریح دارد که در زمان صلح، نیروهاى مسلح باید در امر سازندگى کشور مشارکت داشته باشند.

درهمین راستا توان بالاى تکنولوژیکى، انگیزه مضاعف و دقت نظر مطلوب حضور سپاه در عرصه هاى سازندگى کشور را به نتایج مهمى رساند که تاکنون صدها مورد از آن به اطلاع مردم رسیده است. با این وجود، همانطور که مقامات سپاه پاسداران به دفعات اعلام کرده اند حضور سپاه پاسداران در عرصه هاى اقتصادى و صنعتى به هیچ وجه جنبه سودآورى ندارد و براى اینکه جلوى پیشرفت بخش خصوصى گرفته نشود ورود سپاه به پروژه هاى کوچک و زیر یکصد میلیارد تومان ممنوع است.

از جمله دلایل مشارکت سپاه در عرصه هاى اقتصادى و صنعتى، مى توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1- نیاز به روحیه جهادى در امر سازندگى
2- برخوردارى از توان مهندسى و فنى لازم
3- رسیدن به خودکفایى
4- رهایى از تحریم هاى غرب
5- فقدان توان بخش داخلى
6- قرارداشتن پروژه هاى عمرانى در مناطق مرزى
7- محرومیت زدایى.

عرصه نظامى و دفاعى

برقرارى روابطى مبتنى بر صلح و دوستى با تمامى کشورهاى جهان(لازم به ذکر است که از دید جمهورى اسلامى ایران، رژیم صهیونیستى فاقد مشروعیت در جایگاه یک کشور است و از این رو نمى توان آن را کشور به حساب آورد)، سیاست تمامى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در چارچوب فرامین رهبرى معظم انقلاب و قوانین کشور است. با این حال با توجه به مخاطرات موجود و تهدیدات متوجه کشور از سوى قدرت هاى استکبارى اولویت مهم سپاه بر طبق عمل به آیه شریفه "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوه" بازدارندگى است.

در این بین تجهیز نیروى دریایى سپاه به فناورى هاى پیشرفته موشکى که به صورت کاملاً بومى حاصل شده شرایط حضور ناوها و شناورهاى دشمن را در منطقه استراتژیک و حساس خلیج فارس بیش از گذشته دشوار کرده است. به طورى که وجود موشک هاى بالستیک هوشمند با نام "خلیج فارس" و برخوردار از سرعتى مافوق صوت نه تنها در همان لحظات اولیه درگیرى دشمن را زمین گیر مى کند، بلکه سناریوهاى مختلف سپاه براى شکار دشمن در آب هاى نیلگون جنوب همانند بستن تنگه هرمز در حداقل زمان ممکن و از زوایاى متعدد را سرعت مى بخشد.

درراستاى همین قدرت بازدارندگى، سپاه پاسداران که به حق مى توان آن را بزرگ ترین قدرت خاورمیانه توصیف کرد، اهداف زیر را در توانمندسازى نظامى دنبال مى کند؛

1- رسیدن به خودکفایى؛ همچون بحث سازندگى، سپاه با تجربیات فراوان دوران جنگ که حتى براى خرید سیم خاردار با مشکل فراوان مواجه بود، نخستین تلاش خود را متوجه خودکفایى در امر تولید نیازمندهاى نظامى کشور کرده است.

2- دستیابى به پیشرفته ترین توانمندى هاى نظامى؛ هرچند اشاره به شکار پهپاد فوق پیشرفته آمریکا و رمزگشایى آن براى اثبات برخوردارى سپاه از پیشرفته ترین تجهیزات و دانش روز نظامى کافى است، ولى از موارد دیگرى نیز مى توان نام برد؛ مثل تولید موشک هایى با برد کوتاه و متوسط و دوربرد همانند موشک شهاب3، ساخت پهپادهاى پیشرفته، ساخت سکوهاى پرتاب موشک، ساخت سامانه هاى رادارى غیرتشعشعى، تولید قطعه نرم افزارى TMB(قلب حساس موشک)، طراحى سامانه هاى نوین نبرد نامتقارن در پدافند هوایى، طراحى و تولید موشک هاى فوق مدرن ضدموشک و رادارگریز، آزمایش سریع ترین موشک زیرسطحى جهان(حوت)، تولید هزاران قایق تندروى موشک انداز و ده ها فناورى جدید دیگر.

3- کمک به تمامى نیروهاى مسلح کشور؛ سپاه به عنوان یک نیروى قوى و نیرومند انقلابى در همه شرایط آماده یارى رسانى به دیگر قواى مسلح کشور است و درابتدا نیز چنین چیزى را با کمک به ارتش در دفع تهاجم نیروهاى بعثى در 31 شهریور سال 1359 شاهد بودیم. کمک به نیروهاى انتظامى در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار و کمک به وزارت اطلاعات براى شناسایى و خنثى کردن نقشه هاى تروریستى از دیگر موارد در این زمینه است.

4- بهره گیرى از "جنگ نامتقارن" در نبرد احتمالى؛ سردار جعفرى، فرمانده سپاه پاسداران در این رابطه مى گوید: "ما ارتش کلاسیک نیستیم و با شیوه هاى جنگ نامتقارن با دشمن رو به رو مى شویم و کاملاً توان دشمن را خواهیم گرفت و به ویژه تجربیات 33 روزه جنگ لبنان به شناسایى نقاط ضعف دشمن کمک کرد و ما نیز این تجربیات را در سازمان خود پیاده کرده ایم."

رابرت باوئر، مأمور سابق سیا، نیز درتأیید این توانمندى سپاه مى گوید: "...نکته اصلى این است که در یک جنگ نامتقارن با امریکا و اسراییل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مى تواند پیروز شود یا حداقل ما را تا حدى از پا درآورد که تصمیم بگیریم بهتر است با آن کنار بیاییم."

در همین رابطه پنتاگون در گزارشى در آوریل 2010 آورده است: "سپاه پاسداران و نیروى قدس آن از توانمندى هاى عملیاتى در سراسر جهان و از جمله کشورهاى خاورمیانه، شمال آفریقا و امریکاى لاتین برخوردار است. این نیرو که به خوبى در خاورمیانه و شمال آفریقا مستقر شده، طى سال هاى اخیر حضور فزایندهاى نیز در امریکاى لاتین و به ویژه ونزوئلا داشته است." پنتاگون مدعى است: "براساس گزارش مقامات اطلاعاتى سپاه قدس سرگرم گسترش شبکه هاى رزمنده و جنگجو در منطقه است که در صورت آغاز درگیرى بر سر برنامه هسته اى، براى حمله به امریکا فراخوانده خواهند شد. این شبکه ها به لحاظ تأمین سلاح و آموزش تأمین شده هستند."

سخن پایانی

درکل، سپاه پاسداران مجموعه اى است براى دوستان مایه آرامش و براى دشمنان مایه رعب و وحشت. این نهاد مقدس با بهره گیرى از تجربیات هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگى، امروز توانسته با دانش فنى، تجربه و تخصص به یک مجموعه کارآمد و توانمند تبدیل شود که همچون دژى تسخیرناپذیر از انقلاب اسلامى دفاع مى کند. به فرموده رهبر معظم انقلاب "سپاه ازجمله مجموعه هایى است که در زمینه تربیت نیروى انسانى، تحقیقات علمى، پشتیبانى و طراحى هاى عملیات از قوى ترین و غنى ترین سازمان هاى کشور است."
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار