فعالیت سپاه در عرصه سازندگی از نگاه مسئولان

سپاه هم استعدادهاى انسانى سرشارى دارد که عنصر خلاقیت، تعهد و ایمان انقلابى را دارا هستند و هم انگیزه‏ اى در سپاه وجود دارد مبنى بر اینکه که در کشور باید همه بندهاى تعلق و وابستگى به کشورهاى خارجى را از بین ببرد.
کد خبر: ۱۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰ - 23April 2014

فعالیت سپاه در عرصه سازندگی از نگاه مسئولان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در جهت ایجاد حماسه اقتصادی و نیز توسعه، سازندگی و آبادانی با تکیه بر توانمندیهای داخلی، و همچنین به بهانه گرامیداشت تاسیس نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که افتخار دارد تنها در مسیر تحقق آرمانهای ارزشمند و والای انقلاب و گوش به فرمان مقام عظمای ولایت گام برداشته و اینگونه از تمام عرصههای محوله پیروز و سربلند بیرون آمده است، به بررسی عملیاتیترین و جهادیترین مرکز سازندگی سپاه پاسداران که بحق، هم در دوران شکوهمند دفاع مقدس و هم پس از آن، در دوران سازندگی و آبادانی کشور عملکرد چشمگیر و خیره کنندهای را از خود نشان داده است پرداختهایم.

توجه به کیفیت کارها، سرعت در انجام پروژهها و نیاندیشیدن به سودآورى، سه محور و ویژگى برجسته فعالیت هاى قرارگاه سازندگى خاتمالانبیاء(ص) است. این ویژگیها باعث شده است تا اقداماتى که از سوى قرارگاه به انجام مىرسد از اعتبار و ارزشى بالا برخوردار باشد.
 
براین اساس در ادامه شمّهاى از اظهارات برخی مسئولان کشوری و لشکری در خصوص فعالیتهاى قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) در طول دولتهاى مختلف را مرور میکنیم.

على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى: "اتهامى را به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در دوران مسئولیت آقاى رستم قاسمى زدند و در رسانه ها مکرر آن را مطرح کردند مبنى بر اینکه با توجه به داشتن قدرت زیاد قرارگاه در کارهاى اقتصادى فرصت را از بخش خصوصى گرفته است، صحت ندارد. بنده خودم این مطلب را در جلسه اى با مسئولان مختلف و شرکت هاى گوناگون در حضور آقاى قاسمى مطرح کردم که آنها تاکید کردند قرارگاه کار را توزیع مى کند و رقابتى با بخش خصوصى انجام نمى دهد. این بدان معناست که قرارگاه مجال جدیدى براى بخش خصوصى و پیمانکاران ایجاد میکند. "
 
حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدى، نماینده ولى فقیه در سپاه: "ورود سپاه در عرصههاى اقتصادى جزء مأموریتهاى ذاتى سپاه بوده است. در دوران پس از جنگ کشور به شدت نیاز به سازندگى عمران و آبادانى و ترمیم زیرساختها داشت و رئیس دولت وقت (آقای هاشمى رفسنجانى) از رهبر معظم انقلاب درخواست کردند که بخشى از توان مازاد سپاه به کمک دولت بیاید که مورد موافقت ایشان هم قرار گرفت و سپاه وارد عرصههاى اقتصادى یا بهتر بگویم سازندگى شد."

سردار سرلشکر جعفرى، فرمانده کل سپاه: "موضوع ورود سپاه به عرصههاى سازندگى و اقتصادى در کشور به سالهاى ابتدایى پس از جنگ برمیگردد. در پایان جنگ که کشور وارد دوران سازندگى شد، سپاه از توانمندیهاى خوبى در زمینه ماشین آلات مهندسى و اقداماتى مانند جادهسازى و سدسازى برخوردار بود و لازم بود تا این توان بالقوه به صحنه بیاید.

دشمن از همان مقطع بر روى موضوع سازندگى در کشور متمرکز شد تا اجازه ندهد نظام در زمینه اقتصاد و معیشت، مشکلات کشور را حل کند. تحریم هاى متعدد و فشار و محاصره اقتصادى علیه جمهورى اسلامى را در همین راستا است. سپاه در همه صحنه ها از جمله تهدیدات اقتصادى وظیفه حفاظت از انقلاب را دارد و طبیعى بود که این صحنه یک صحنه جدى و جهادى باشد. پس از جنگ که مطالبات مردم زیاد شده و حجم تخریب ها و عقب ماندگى ها به خاطر جنگ نیز افزایش یافته بود، باید به هر صورت این انباشت انتظارات مردم حل و برطرف مى شد و این کار جز با روحیه جهادى نیروهاى انقلابى امکانپذیر نبود و این روحیه در نیروهاى سپاه و بچه هاى مهندسى سپاه وجود داشت. نمى شد این روحیه و توان بالقوه را محدود کرد و کار را به شرکت هاى تجارى خارجى یا داخلى سپرد که تنها به دنبال سود مادى بودند."

سردار سرلشکر رحیم صفوى، مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا: "سازندگى سپاه در سال 69 به فرمان مقام معظم رهبرى به اسم قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) شروع به فعالیت کرد. قرارگاه سازندگى از سیستم فرماندهى کاملاً جدا شد. فرماندهان لشکرها و نیروها به کار خودشان یعنى بحث دفاع، آمادگى هاى دفاعى و رزمى پرداختند. قرارگاه سازندگى در حقیقت رسالت سازندگى اش را با اهدافى که مقام معظم رهبرى تعریف کرده بود انجام دادند. قرارگاه سازندگى در هر منطقه اى کار کرد، اولاً مردم همان منطقه را به کار گرفت، ثانیاً خدمات جانبى اعم از احداث پل، مدرسه، حمام، انشعاب آب، یک جاده فرعى به مردم روستاها ارائه داد و انصافا در مناطق محروم خدمت بزرگى را به مردم این مناطق کرد."
 
سردار حسین سلامى، جانشین فرمانده کل سپاه: "سپاه هم استعدادهاى انسانى سرشارى دارد که عنصر خلاقیت، تعهد و ایمان انقلابى را دارا هستند و هم انگیزه اى در سپاه وجود دارد مبنى بر اینکه که کشور بایستى همه بندهاى تعلق و وابستگى به کشورهاى خارجى را از بین ببرد. علاوه بر آن استعداد تجهیزاتى نیرومند و ساختارهاى قوى خصوصاً براى سازندگى دارد. بنابراین دو محور را سپاه در دستور کار خود قرار داده و به عنوان یکى از مولفه هاى کمک به تقویت در بهبود کارآمدى نظام در حل مسایل فورى جامعه و مسایل راهبردى اصلى، همدوش و در کنار دولت خدمتگزار فعالیت هاى سازندگى را در دستور کار خود دارد. به همین دلیل امروز قرارگاه سازندگى سپاه با مؤسسه هاى عظیم و نیرومند وارد میدان شده است تا افق هایى را باز کند براى جایگزین شدن بخش هاى سازندگى سپاه به جاى شرکت ها و مؤسسات خارجى که وقتى وارد کشور مى شوند مى خواهند انحصار فناورى و مدل هاى عمرانى را در اختیار بگیرند و ثروت هاى ملى ما را با خود ببرند. قرارگاه مرکزى خاتم الانبیاء(ص) یک مسئولیت سنگین دارد و آن هم این است که به سمت پروژه هاى عظیم ملى حرکت کند که این پروژه ها را عمدتاً خارجى ها انجام مى دهند. یعنى جایگزین خارجى ها در امر سازندگى کشور بشود و گام هاى بزرگى را در عرصه خودکفایى کشور بردارد که مصداق هاى بسیارى را براى این قضیه مى توان پیدا کرد."
 
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران: "من بعد از جنگ سالیان طولانى در این قرارگاه بودم و جزو اولین مدیران آن به فعالیت پرداختم. بچه هاى جبهه و جنگ که کار مهندسى انجام مى دادند، بعد از جنگ در بازسازى مناطق آسیب دیده و توسعه و عمران شهرها تلاش مى کنند و اگرچه امروز در میان آنها نیستم ولى قلبم با آنهاست. بچه هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) انگیزه مالى و اقتصادى نداشته و جز خدمت به چیزى فکر نمى کنند و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت این پروژه را پیش بردند و با همان روحیه دفاع مقدس در توسعه شهر تلاش میکنند."

اسماعیل کوثرى، نماینده مجلس شورای اسلامی:
"حضور و ورود سپاه به حوزه هاى اقتصادى را از دولت سازندگى در جهت کمک رسانى به مردم و تسریع آبادنى کشور شاهد بودیم و این حضور و فعالیت در دولت هاى بعدى تاکنون ادامه یافته است. اگر سپاه مىخواست مانند پیمانکار وارد عرصه هاى اقتصادى شود بى تردید چندین برابر فعالیت جارى سپاه در حوزه هاى اقتصادى هزینه و امکانات صرف مىشد در حالى که نه تنها سپاه بحث منافع را در امر اقتصادى مدنظر ندارد، بلکه حفاظت از منافع مردم و کمک به دولت سرلوحه فعالیت هاى اقتصادى سپاه است."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار