عضو هیئت معارف جنگ در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

عملیات "بیت‌المقدس" الهام گرفته از عاشورا بود

عضو هیئت معارف جنگ گفت: عملیات بیت‌المقدس برگرفته از فرهنگ عاشورایی حاکم بر جبهه‌ها بود که عاشوراییان ایرانی با خلق حماسه‌ای شگرف آن را ماندگار کردند.
کد خبر: ۱۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹ - 03May 2014

عملیات

امیر سرتیپ دوم "ابوالقاسم کیا" عضو هیئت معارف جنگ، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با بیان این مطلب افزود: بعد از خاتمه عملیات فتحالمبین که هشت روز طول کشید، بلافاصله شهید صیاد شیرازی که در آن زمان فرمانده نیروی زمینی ارتش بودند یگانها را در تاریخ دهم فروردین ماه 61 عازم جنوب اهواز کردند.

عضو هیئت معارف جنگ ادامه داد: حدود یک ماه طول کشید تا یگانها از منطقه عملیات فتحالمبین در جنوب اهواز مستقر شوند، بعد از تجهیز نیروها و برنامهریزیهای انجام شده در تاریخ دهم اردیبهشت ماه 62 با رمز یا علی بن ابیطالب(ع) عملیات بیتالمقدس آغاز شد؛ در این عملیات اولین پل شناور نصب شد و یگانها در مدتی کوتاه و با سرعتی بالا از روی این پل شناور عبور کردند.

وی تصریح کرد: در این عملیات حدود 300 فروند قایق نیروی دریایی در اختیار نیروها قرار گرفت، بخشی از نیروها با قایقها از رودخانه عبور و در غرب رودخانه کمین کرده و با دشمن درگیر شدند. دشمن منطقه وسیعی را به شکل یک قتلگاه درست کرده بود، اما نیروهای ما که حدود 150 هزار نفر بودند با روحیه بالایی که داشتند توانستند در دشمن نفوذ کرده و با سرعت، سر پل را که حدود 800 کیلومتر مربع بود اشغال کنند و به جاده اهواز- خرمشهر برسند و پشت خاکریزهایی که دشمن زده بود قرار گرفتند.

عضو هیئت معارف جنگ اذعان کرد: دشمن هر چقدر سعی کرد که بتواند خاکریزهایی که خودش زده بود را نگه دارد نتوانست و مقابل سد محکمی از رزمندهها قرار گرفت و شکست خورد. همچنین فرمانده لشکر 3 زرهی عراق که "داوود اسد" نام داشت به خاطر این شکست توسط صدام اعدام شد.

امیر کیا در خصوص اهداف عملیات بیتالمقدس خاطرنشان کرد: رژیم بعثی عراق شکست سنگینی را در عملیات بیتالمقدس متحمل شد و برای پایان جنگ به محافل بینالمللی پناه برد. در این عملیات قرار بود رزمندههای مقتدر ما بعد از درگیری با لشکر 5 زمینی عراق و عبور از رودخانه کارون، از مرز نیزعبور کرده و در نهایت بصره را فتح کنند و با تحت فشار قرار دادن عراق، خرمشهر را آزاد شود.

وی افزود: اما عراق به سرعت لشکر 5 مکانیزه خود را عقب کشید و لشکر 6 و 9 زرهی را به پشت بصره منتقل کرد و کار برای ما سخت شد، به همین دلیل نیروهای ما عملیات را تغییر دادند و به جنوب برگشته و وارد خرمشهر شدند، سپس با پشتیبانی حدود 4 گردان توپخانه و همکاری مستمر نیروی هوایی ارتش، نیروهای عراقی را در محاصره قرار دادند که شاهد فرار سربازان عراقی از منطقه و هجوم نیروهای خودی به خرمشهر بودیم.

عضو هیئت معارف جنگ در پایان گفت: در نهایت ساعت 10 صبح سوم خرداد خرمشهر آزاد شد. این پیروزی به دست نمیآمد مگر با ایثارگریهای تمامی یگانها اعم از سپاه، بسیج و ارتش و نیروهای جهادی مردمی که برای همیشه در این عملیات غرورآفرین ماندگار و رستگار شدند. این عملیات برگرفته از عاشورا بود که توسط عاشوراییان به پیروزی رسید.

نظر شما
پربیننده ها