"سلام مرتضی" یک مستند جدید درباره آوینی

مستند "سلام مرتضی" به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه در ۵۰ دقیقه در شبکه مستند سیما تولید شد و پنج شنبه این هفته، ساعت ۱۹ در قالب "یک فیلم، یک حقیقت" از شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ - 06May 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مستند "سلام مرتضی" به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه در ۵۰ دقیقه در شبکه مستند سیما تولید شد و پنج شنبه این هفته، ساعت ۱۹ در قالب "یک فیلم، یک حقیقت" از شبکه مستند پخش میشود.

علیرضا پوریوسف کارگردان مستند "سلام مرتضی" گفت: تصویربرداری مستند "سلام مرتضی" که با محور قراردادن زندگی شهید مرتضی آوینی در قالب مجموعه "یک فیلم، یک حقیقت" در شبکه مستند سیما به مدت یک سال طول کشید و دلیل آن هم حضور مهمانان متعدد و هماهنگی با آنها برای ضبط برنامه بود.

این کارگردان سینمای مستند درباره علت انتخاب زندگی شهید آوینی به عنوان سوژه مستندش گفت: شهید آوینی یک انسان با تفکراتی متفاوت است. همیشه دورههای مختلف زندگی این شهید برای من جالب بود. بخصوص تغییر گستردهای که در مقطعی از زندگی او رخ داد و او را از یک علاقمند به جریان روشنفکری تبدیل به یک بسیجی مخلص کرد. نگاه من این بود که آوینی سه بخش مهم در زندگیاش دارد. قبل از انقلاب، انقلاب و زمان جنگ و سپس دوران پس از جنگ و سعی کردیم در این مستند به این نقطه برسیم که آیا این نگاه درست است یا خیر؟

پوریوسف ادامه داد: نوع زندگی و نگاه آوینی به مستند و مستندسازی همواره برای من جذاب بوده است. بخصوص وقتی دیدم در تمام سالهای پس از آوینی مستندهای زیادی در رابطه با دفاع مقدس ساخته شدند که هیچ کدام رنگ و بوی آثار شهید آوینی را نداشتند. امیدواریم نتایج به دست آمده در این مستند با نشان دادن چهره واقعی آوینی مفید باشد و بتواند پاسخ مناسبی به آنها که این روزها و با گذشت زمان قصد مصادره شهید آوینی را دارند، بدهد.

وی تفاوت مستند "سلام مرتضی" را با مستندهایی که تاکنون با موضوع زندگی شهید آوینی ساخته شدهاند را در نگاه به آوینی به عنوان یک مستندساز دانست و افزود: ما در این مستند به شهید آوینی به چشم یک مستندساز نگاه میکنیم و نه یک نظریهپرداز و یا فعال فرهنگی و سعی کردهایم نوع مستندسازی او را در سه مقطع قبل از جنگ، دوران دفاع مقدس و پس از آن بررسی کنیم. در این راه ابتدا آن بت ذهنی را که از شهید آوینی در ذهنمان ساخته بودیم شکستیم و بعد به شهید آوینی همان طور که شایسته او بود، نگاه کردیم تا او را به عنوان یک مستندساز برجسته و یک منتقد که هنوز پس از گذشت سالها مستندهایش تاثیرگذار است نشان دهیم.

پوریوسف از حضورسجاد آوینی، حسین معززینیا، علیرضا میرعلینقی، مصطفی دالایی و رضا درستکار به عنوان مهمانان این برنامه نام برد و اضافه کرد: زهیر میرمحمدی نیز به عنوان مجری – بازیگر با "سلام مرتضی" همکاری خواهد کرد.

کارگردان "سلام مرتضی" ابراز امیدواری کرد قسمت دوم این مستند نیز با حضور فیلمسازانی همچون بهروز افخمی و بازسازی صحنههای شهادت شهید آوینی در فکه در شبکه مستند تولید شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار