محمود عاطفی:

ایجاد پیوند معنادار بین عاشورا و دفاع مقدس مهمترین ویژگی آثار شهید آوینی است

رییس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: سید شهیدان اهل قلم با حصول معرفت شناختی، به مقام حکمت و معرفت در راستای تحلیل اوضاع بیرونی رسیده بود.
کد خبر: ۱۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ - 06April 2014

ایجاد پیوند معنادار بین عاشورا و دفاع مقدس مهمترین ویژگی آثار شهید آوینی است

محمود عاطفی رییس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس "شهید مرتضی آوینی" را شخصیتی چند وجهی دانست و عنوان کرد: ویژگی های رفتاری و خلقیات شخصی آوینی در حوزه اجتماعی و ارتباط با اقشار و جریانات فکری و اشخاص صاحب جریانات فکری دارای بار ظرفیتی بالایی بود.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور شهید آوینی را در حوزه فکری دارای سبک دانست و بیان کرد: وی در قلم، نوع نگاه، ادبیات و نوع نگارش، صاحب فکر و اندیشه ناب بود، می توان گفت در حوزه برنامه سازی آوینی صاحب یک مکتب جدید بود که این جریان تا به امروز باقی مانده و ویژگی های خاصی را از خود بروز می دهد.

وی با طرح این سوال که آیا شهیدآوینی را باید فقط با این ویژگی ها شناخت اظهار کرد: سبک هنری و نوع نگارش وی کمترین معیارهای است که می توان به عنوان ویژگی شخصی شهید مرتضی آوینی مطرح کرد.

عاطفی ویژگی مهم و بارز شهید آوینی را معرفت شناختی وی دانست و اذعان کرد: سید شهیدان اهل قلم با معرفت شناختی که حاصل کرده بود به مقام حکمت، معرفت در راستای تحلیل اوضاع بیرونی خود رسیده بود و از منظر دینی و فرهنگ اهل بیت(ع) به معیارها و شاخصه های رسیده بود که جریانات پیرامونی خویش را از آن منظر مورد نقد و بررسی قرار می داد و همین رمز ماندگاری وی بود.

رییس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، روش استنتاج و مواجهه شدن با مسائل و مهارت شهید آوینی در جمع آوری و تحلیل موقعیت های مختلف را مبحثی برای ارائه به نسل جوان امروزی خواند و گفت: با بازخوانی آثار شهید آوینی باید مسائلی استانداردسازی شود و به نسل جدید ارائه شود.

وی ادامه داد: شاید مسائلی باشد که شهید آوینی درباره آن نظر داده باشد برای محدوده زمانی ایشان بوده باشد اما تکنیک تخصصی سیدشهیدان اهل قلم و مهارت وی در مواجهه با آن را اگر صاحبان اندیشه استاندارد سازی و تدوین کنند برای استفاده نسل جوان برای فعالیت های رسانه ای و فرهنگی مناسب است.

عاطفی مهمترین عامل ماندگاری آثار شهید آوینی در حوزه دفاع مقدس را ایجاد و کشف پیوندی معنادار بین دفاع مقدس و حادثه عظیم عاشورا دانست و گفت: شهیدآوینی  یک شاه راهی را تشخیص و در آن گام گذاشت که از کربلای عاشورا آغاز و در کربلای ایران ختم شد.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور یکی از دلایل زیباشناسی و  علت ماندگاری آثار شهید آوینی را برگرفته از تفکر عاشورایی وی دانست و افزود: آوینی توانست در قالب کلمات و جملات در عین کوتاهی عصاره مفاهیم دفاع مقدس را به نمایش بگذارد.

وی غنای ادبی و دینی آثار آوینی را کم نظیر دانست و عنوان کرد: بی شک به غیر از شهید آوینی نوشتاری دیگر در این حد بین اهالی ادب نداریم که غنای محتوای لازم را جهت نشان دادن عصاره دینی و فرهنگی دفاع مقدس داشته باشد. امروز با مطالعه این آثار متوجه می شویم جملات و دیدگاه ایشان انگار امروز نوشته شده اند و کهنگی وجود ندارد بلکه حس نو بودن به خواننده منتقل می شود و همچنان نگاه معرفتی شهید آوینی در این آثار موج می زند.

عاطفی مهمترین وظیفه جوانان انقلابی در رابطه با شهید آوینی را به دست آوردن شناخت معرفتی دانست و تاکید کرد: بزرگترین وظیفه جوانان جبهه فرهنگی انقلاب این است که آوینی و آوینی ها که سرمایه های عظیم فرهنگی نظامی ولایی ما بوده اند را بشناسند و با نگاه دینی وی آشنا شوند و روش های ایشان را به عنوان یک روش تجربی به کار ببرند. هر چقدر شناخت نسبت به این شخصیت ها بیشتر باشد راه و نقش آفرینی در این حوزه برای ما راحت تر است.

وی در پایان گفت: شهید آوینی ستاره درخشانی هست تلالو می کند و مختص به زمان خود نمانده است. شهید آوینی در زمان خود آمده بود که برای فرداهای ما راهنما باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار