محسن اندرزگو:

جای خالی تاریخ انقلاب در کتابهای درسی دبستان حس می‌شود

فرزند شهید اندرزگو ضمن انتقاد از کم کاریهای صورت گرفته در خصوص ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت گفت: متاسفانه در سیستم آموزشی ما به خصوص در مقاطع تحصیلی دبستان جای خالی کتب تاریخ انقلاب اسلامی احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸ - 23May 2014

جای خالی تاریخ انقلاب در کتابهای درسی دبستان حس می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، برنامه «خیابان ایران»، برنامهای از گروه اجتماعی شبکه یک میباشد که پنجشنبه و جمعه هر هفته به صورت زنده از ساعت23به مدت180 دقیقه به تهیه کنندگی حامد جوادزاده به روی آنتن میرود.
 
همزمان با نزدیک شدن به سالروز آزادی خرمشهر برنامه خیابان ایران حال و هوای دفاع مقدس گرفت، پنجشنبه این هفته خیابان ایران میزبان فرزندان سرداران شهیدی بود که شاید نام آنها را کمتر کسی است که نشنیده باشد. این بار این برنامه در صدد بود تا پای درد دل فرزندان شهیدی بنشیند که ظاهرا حرفهای متفاوتی را داشتند.
 
لیلا زین الدین، سید محسن اندرزگو، علی کشوری، محمدسلمان جهان آرا و مهدی عباسی فرزندان شهدای نام آشنایی که ظاهرا در یک درد مشترک را تجربه میکردند مهمان برنامه این هفته «خیابان ایران» بودند.
 
لیلا زین الدین فرزند شهید زین الدین در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه خانواده شهدا نیز با دیگر خانوادهها تفادتی ندارند و در بین مردم به صورت عادی در حال زندگی هستند گفت: به بار کشیدن نام پدر بر دوش ما مسئولیتی سنگین است و ما به عنوان فرزندان شهدی وظیفه داریم الگویی در جامعه باشیم و رفتارمان طوری نباشد که دیگران برداشتهای مناسبی از رفتار ما داشته باشند.
 
وی ادامه داد: که انتظار مردم از خانوادههای شهدا و فرزندان انها زیاد است و ما نیز باید به این انتظارات پاسخ دهیم.
 
سیدمحسن اندرزگو در ادامه این برنامه با اشاره به تصور غلطی که برخی فکر افراد از خانواده شهدا دارند گفت: متاسفانه برخی تصوی میکنند ما از انقلاب سهم خواهی میکنیم در صورتی که حضرت امام (ره) همیشه میفرمود این قدر نگویید انقلاب برای ما چه کرد بگویید شما برای انقلاب چه کردیم.
 
اندرزگو ادامه ضمن انتقاد از کم کاریهای صورت گرفته در خصوص ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسلهای جدید انقلاب اسلامی بیان داشت: متاسفانه در سیستم اموزشی ما به خصوص در مقاطع تحصیلی دبستان جای خالی کتب تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع وقدس برای نسلهای جدید به خوبی حس میشود به طوری که کودکان ما هری پاتر را بهتر از شاهنامه میشناسند و این نشان دهنده این است که در حوزه ادبیات ضعیف عمل کردیم.
 
وی ادامه داد: این مسئله امروز یک نیاز برای جامعه ماست تا مسائل اعتقادی و فرهنگی و تاریخی و ارزشی انقلاب اسلامی را به نسل جدید منتقل نماییم.
 
اندرزگو همچنین با اشاره تاریخ تولد و شهادت پدرش عنوان داشت: شهید اندرزگو در تاریخ 13 رجب به دنیا آمد و در تاریخ 19 رمضان نیز به شهادت رسید من معتقدم خداوند عزت و ذلت را به هر که بخواهد میدهد و بر این باورم که خداوند شهدا را انتخاب میکند و همانطور که هداوند در قران نیز فرمودند شهدا مرده نیستند بلکه شهدا زندهاند و نزد خدا روزی میگیرند.
 
علی کشوری نیز از یگر میهمانیان این برنامه بود. وی در این برنامه ضمن انتقاد از نوع نگرش عمومی جامعه به شهدا و خانوادههای شهدا گفت: متاسفانه نگرشی غیر واقعی در جامعه از خانواده شهدا به تصویر کشیده شده است که البته مردم هم مقصر نیستند این تصویر سازیهایی که صورت گرفته متفاوت از واقعیات زندگی خانواده شهداست.
 
کشوری در ادامه تاکید کرد: برخیها تصور میکنند که خانواده شهدا به دنبال سهم خواهی از نظام هستند در صورتی که چنین تصوری غلط است، ما طوری تربیت شدهایم که به دنبال سهم خواهی نباشیم.
 
وی ضمن انتقاد از سهل انگاریها صورت گرفته در خصوص ترویج فرهنگ دفاع مقدس بیان کرد: فرهنگ را نمیشود تحمیل کرد اما شما نگاه کنید و ببینید در خصوص دفاع مقدس مگر چند تا فیلم و یا اثر نوشتاری مکتوب داریم مسلما نمیشود با اسم چند اتوبان و چند فیلم فرهنگ ایثارگری و شهادت رو در جامعه نهادینه کرد ما نیاز به کار بنیادی داریم.
 
کشوری در ادامه گفت: از ابتدای انقلاب تا الان چقدر اطلاعات جامع در مورد افراد شاخص انقلاب و جنگ تولید کردیم اینها مسائلی است که اگر مطالبه نکنیم نمیتوانید برای جامعه الگو سازی کنیم و ان وقت جامعه ضد فرهنگها بر فرهنگ ما غالب خواهند شد.
 
وی همچنین با اشاره به فیلم «چ» از ابراهیم حاتمی کیا و حواشی پیش امده حول ان بیان داشت و افزود: من فایل صوتی را خدمت ایشان و برادر بزرگوار شهید چمران دادم که در ان تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی در مسائل پاوه بیان کرده بود که در ان تیمسار فلاحی گفته بود من اولین بار شهید کشوری را در زمانی که من به دنبال فردی داوطلب برای رفتن به کرمانشاه بودم ملاقات کردم و معتقدم واقعیات مسئله پاوه به صورت صحیح در این فیلم به نمایش در نیامد است.
 
البته مجری برنامه از کارگردان فیلم «چ» درخواست کرد که در صورتی که در خصوص این اظهار نظر صحبتی باشد میتواند در این برنامه پاسخ گوی شبهات مطرح شده باشد.
 
شهدا اتوبان و خیابان نیستند

 محمدسلمان جهان ارا فرزند شهید جهان ارا نیز از میهمانان خیابان ایران بود وی در این برنامه ضمن گلایه از برخی تصورهای نادرست در جامعه بیان داشت: ما از نظام سهم خواهی نداریم ولی خود را وامدار این انقلاب میدانیم.
 
وی افزود: خانواده شهدا به دلیل اینکه شناخته شده هستند در جامعه محدودیتهایی دارند که باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند.
 
جهانآرا در ادامه بین داشت: شهدا اتوبان و خیابان نیستند بلکه ما باید منش و راه شهدا را زنده کنیم.
 
سالهاست اسباب متلک در جامعهایم

 مهدی عباسی ضمن انتقاد شدید از عملکرد برخی افراد در جامعه بیان داشت: متاسفانه ما سالهاست که اسباب متلک در جامعهایم چرا که تصویر غلطی را از جا در جامعه متصور شدند اما قضیه چیز دیگری است ان طرف مسئله عاطفه است که کاربرد دارد نه پول و ثروت و دیگر مسائل مادی خیالیای که برای ما متصور هستند.
 
وی افزود: من با موسسهای اشنا شدم که کارش این بود که برای افراد کارتون خواب غدا تهیه میکرد و در شهر توزیع میکرد روزی به یکی از این کارتون خوابها برخورد کردیم و فهمیدیم از خانواده شهداست اینها بخشی از واقعیات جامعه است که متاسفانه نادیده گرفته میشوند.
 
عباسی تاکید کرد: در همه دنیا برای اسیبهای بعد از جنگشان مطالعه و برنامه دارند و لی ما در این زمینه فکر اسیبشناسی جنگ نبودهایم.
 
وی افزود: برخی از خانوادههای شهدا برای برخی مسائل ناخواسته مالی در بند هستند و من کسی را دیدهام که برای مهریه زنش در زندان به سر میبرد.
 
میلاد کی مرام نیز مهمان برنامه خیابان ایران بود: وی که در انتهای این برنامه به جمع میهمانان پیوسته بود با اشاره به مقام شامخ شهیدان گفت: شهدا انسانهای عادیای بودند با افکار بزرگ و ما باید به خانوادههای این شهیدان احترام بگذاریم چرا که انان با فدا کردن جانشان از اب و خاک و ناموس این مرز بوم دفاع کردند ما باید نام انها را زنده نگه داریم و جوانها را با راه شهدا اشنا کنیم تا این فاصلهها از بین برود.

نظر شما
پربیننده ها