مصطفي رزاق كريمي:با خاطرات جانبازان آشنا شدم

کد خبر: ۱۹۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸ - 08January 2013
مصطفي رزاق كريمي اظهار داشت: سي سال پيش وقتي در اتريش بودم، متوجه شدم مدتي است جنگ در ايران آغاز شده و تعدادي از مصدومان شيميايي به اتريش آمده اند. آن زمان مشغول نويسندگي و كارگرداني بودم و با اين اتفاق مي خواستم به اين جانبازان نزديك شوم.

به گزارش ساجد ؛ كارگردان مستند«خاطراتي براي تمام فصول» ادامه داد: به محض اطلاع از ورود مصدومان به سراغ آقاي كيارشي سفير وقت ايران در اتريش رفتم و گفتم من به زبان آلماني تسلط دارم و از نوجواني هم آشپزي مي كردم و دست پخت خوبي دارم، در صورت امكان مقدمات همراه شدن در كنار اين جانبازان را براي من فراهم كنيد تا هم مترجم آنها باشم و هم براي ايشان آشپزي كنم.

وي اضافه كرد: بالاخره به وسيله همين بهانه ها با حضور من موافقت شد و پس از چند روز آشپزي كردن براي جانبازان معلوم شد دست پخت خوبي ندارم؛ آقاي كيارشي گفت شما بهتر است در بيمارستان به مصدومان كمك و رسيدگي كنيد.

رزاق كريمي افزود: به بيمارستان رفتم و تجربه جديدم را آغاز كردم؛ با خاطرات جانبازان آشنا شدم و از هم صحبتي با آنها اطلاعات بسياري به دست آوردم و تا جايي كه امكان داشت اين وقايع را با دوربين ثبت و ضبط مي كردم.

وي عنوان كرد: اتريش را جبهه دوم مي دانستم. در بيمارستان هر روز اتفاق تازه اي مي افتاد و جانبازان بيشتري براي معالجه به اين كشور اعزام مي شدند. ديدن جراحات شديد و هولناك، تاسف برانگيز بود اما نوع برخورد و رفتار مصدمان به گونه اي بود كه مي توانم بگويم از پرستار تا پزشكان بيمارستان آنچنان تحت تاثير اخلاقيات اين عزيزان قرار گرفته بودند كه حتي به گريه مي افتادند؛ يكي از پروفسورها كه پدرش مخترع پلاتين بود، از همين افراد بود كه يك بسيجي 17 ساله به نام حسين آنچنان متاثرش كرد كه اشك هاي او سرازير شد و اين قابل پيش بيني نبود.

اين كارگردان در پايان خاطرنشان كرد: در مواجه با چنين جرياني تنها كاري كه مي توانستم انجام دهم توليد مستندي بود كه اين فجايع را در آن به نمايش بگذارم؛ 70 درصد مستند «خاطراتي براي تمام فصول» در اتريش ساخته شده است.

گفتني است مستند«خاطراتي براي تمام فصول» جمعه شب ها ساعت 20 از شبكه اول سيما به روي آنتن مي رود.
نظر شما
پربیننده ها