کتاب‌های جنگ نرم از تحلیل مولف بی‌بهره است

امیرهوشنگ طهماسبی‌پور، از اعضای بخش آثار جنگ نرم در دومین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) معتقد است: نویسندگان در تالیف کتاب‌های جنگ نرم بیشتر پیشینه تقویمی می‌نویسند و به تحلیل مباحث روی نمی‌آورند. همچنین گاهی با توصیف و آوردن آمارهای تکراری، مخاطب را دلزده می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸ - 12August 2013

کتاب‌های جنگ نرم از تحلیل مولف بی‌بهره است

به گزارش خبر گزاری دفاع مقدس،امیرهوشنگ طهماسبیپور، از اعضای بخش آثار جنگ نرم در دومین جشنواره بینالمللی انتخاب کتاب سال مقاومت درباره جایگاه کتابهای جنگ نرم اظهار کرد: جنگ نرم و عملیات روانی از پیشینه تاریخی برخوردار است، اما توجه به مقولههای نظریه و تئوری پردازی و جمعبندی سابقه موضوع در آثار بسیار ضعیف است. در حالی که زمینه قویای برای این موضوع در کشور وجود دارد، اما بیشتر مولفان در ارایه تئوری به صورت اقتباسی به نظریههای غربی تکیه میکنند. 

وی ادامه داد: مطرح شدن موضوع جنگ نرم از سوی رهبر معظم انقلاب باعث شد تا سازمانها و برخی نهادها به صورت خودجوش به این مساله توجه کنند، اما متاسفانه در لایههای میانی مانند مراکز مطالعاتی و دانشگاهی و در پرداخت جنگ نرم به سراغ ترجمه آثار رفتند و تنها اطلاعات را در سطح تاکتیکی منتقل کردند. این اتفاق نقطه ضعف کتابهای جنگ نرم است و نشان میدهد که نویسندگان ما در موضوع جنگ نرم تا چه اندازه تحت تاثیر ادبیات خارج از ایرانند.

طهماسبیپور با اشاره به این که در دوره جدید آمریکا پرچمدار عملیات روانی در جهان شناخته میشود و نگاهی فراملی به این موضوع دارد، گفت: در کشور ما تعریف عملیات روانی متفاوت از تعریف عملیات روانی در غرب و آمریکاست. در کشور ما عملیات روانی بیشتر برای گروههای معاند که هدف بر اندازی نظام را دارند، کاربرد دارد. مانند آشوبهایی که در آغاز انقلاب در کشور به وجود آمد یا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دیگر مسایلی که در کشور شاهد هستیم. اما این تفاوت مهم در کتابهایی که با موضوع جنگ نرم نوشته شدهاند دیده نمیشود.

وی درباره کاستیهای که در آثار مولفان کتابهای جنگ نرم وجود دارد توضیح داد: نویسندگان این کتابها بیشتر پیشینه تقویمی مینویسند و کمتر به ساختار اثر توجه دارند. آنها به تحلیل مباحث روی نمیآورند و با توصیف و آوردن آمارهای تکراری، گاهی مخاطب را دلزده میکنند و اگر خواننده این کتابها فردی حرفهای باشد با خواندن بخش کوتاهی از متن متوجه کیفیت محتوای آن میشود. 

طهماسبیپور یکی دیگر از معایب وارد بر کتابهای تولید شده با موضوع جنگ نرم را سفارش نویسی بودن آنها عنوان کرد و گفت: هزینه قابل توجهی صرف نگارش کتابها میشود و ضعف محتوا به دلیل شناخت ناکافی متولیان امر نسبت به موضوع جنگ نرم است، به همین دلیل میبینید کتابهای سفارشی در ماهیت و محتوا، از تجزیه و تحلیل خوبی برخوردار نشدهاند.

وی ادامه داد: در تولید کتابهای جنگ نرم و عملیات روانی به لحاظ کمی پیشرفت داشتهیم، اما پاسخگوی نیاز جامعه نیست. در این آثار مرز عملیات روانی، قدرت نرم و جنگ نرم از هم تفکیک نشده است، در حالی که هر یک از آنها تعبیر و مفهوم و ابعاد تاریخی و معرفتی خاص خود را دارد. متاسفانه نویسندگان و متولیان امر در تولید و پژوهش کتاب، این مباحث را به خوبی نمیشناسند.

طهماسبیپور ادامه داد: در مطالعه بیشتر کتابها با سه قلم مواجه هستیم، نقل قولهای مستقیم، نقل قولهای غیر مستقیم و نظر نویسنده، به همین دلیل مخاطب، وقتی موضوعی را میخواند گاهی نمیداند که آیا این تحلیل نویسنده است یا از متن کتاب دیگری است. در برخی موارد هم ارجاع مولف به منبع غلط است.

وی در پایان پیشنهاد داد: برای بررسی این آثار بهتر است با توجه به شاخصهها، کتابهایی که جنبه نظری و تئوری دارند را از کتابهای کاربردی جدا کرد و برای هر یک شاخصهای را مشخص کرد تا آنچه نویسنده ادعا دارد از متن استخراج و مورد قضاوت دقیق قرار گیرد.

اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) مهر ماه سال جاری در تهران برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار