"مورات ککیلی" خواننده مشهور ترکیه در جشنواره موسیقی مقاومت

پنجمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت در حالی از روز 23 مردادماه آغاز به کار می‌کند، که امسال علاوه بر قطعی شدن حضور پنج خواننده معروف و شناخته شده موسیقی پاپ در این جشنواره، قرار است مورات ککیلی، خواننده مشهور ترکیه نیز در این جشنواره روی صحنه برود.
کد خبر: ۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱ - 13August 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مورات ککیلی متولد سال 1968 میلادی در شهر آدانا در ترکیه است. پس از پایان دوره دبیرستان در "مرکز جوانان آدانا" در ابتدا با ساز پیانو آشنا شده و در سال1991 میلادی و بعد از اتمام دوره خدمت سربازی، موفق به ورود به دورههای کنسرواتوار دولتی آدانا میشود و حدود یک سال در آنجا به تحصیل میپردازد.  پس از اقامت در استانبول در سال 1994 میلادی، گروه موسیقی خود را تشکیل و در همان سال نخستین آلبوم موسیقی خود را منتشر میکند.    


"همین امشب میمیرم"، بمب موسیقایی ککیلی

مورات ککیلی، خواننده و آهنگساز صاحبسبک و محبوب ترک، چهره شناخته شدهای برای مردم ایران است. خوانندهای که نخستین آلبوم موسیقی خود را با اشعار ناظم حکمت، شاعر سرشناس ترک، با عنوان "همین امشب میمیرم" منتشر کرد که رسانههای ترکیه از آن به عنوان بمب یاد کردند.  

تِم غمگین بیشتر کارها با صدای گرم و خشدار ککیلی به سرعت آلبوم "همین امشب میمیرم" را به عنوان آلبومی پر فروش در ترکیه مطرح کرد. اما انتشار این آلبوم دردسرهای فراوانی برای این خواننده به وجود آورد، به گونهای که او نتوانست چند سالی آلبوم جدیدی منتشر کند و به تبعیدی خودخواسته رفت.  

ککیلی پس از چند سال بیخبری بالاخره با آلبومی به نام "آخرالزمان" سکوت خود را شکست. آلبومی که بخاطر فضای مذهبی ترانههای آن بسیار متفاوتتر از آلبوم اول او توانست در میان مردم محبوب و تاثیرگذار بشود. او در این آلبوم با اشاره به سوره "والعصر" انسانها را در معرض خسران میبیند و با صدای گرمش هر شنوندهای را در هر جای دنیا مجذوب خود میکند.  


موسیقی، رسانه اصلی مورات  

مورات ککیلی برخلاف دیگر خوانندگان هموطنش که رفتاری شبیه خوانندگان غربی را در پیش میگیرند، آنچنان علاقهای به گفتوگو با رسانهها و شبکههای تلویزیونی ندارد و معتقد است؛ بهترین رسانهاش موسیقی و آهنگی است که خلق میکند و به گوش دوستداران و علاقهمندانش میرساند.

از سویی دیگر در اینباره در جایی گفته؛ "با توجه به نوع کار من در عرصه موسیقی که بخش قابل توجهی از آن شامل برگزاری کنسرتهای موسیقی میشود عملا به صورت مستمر در حال برقراری ارتباط رودررو با مردم هستم و چون همه تلاشم جلب رضایت مخاطبانم و رساندن پیامم به آنها است، به جنجالهای رسانه ها علاقهای ندارم. زندگی من هم با موسیقی و مردمی که علاقهمند موسیقی من هستند عجین شده و از این نظر به گمانم در انتخاب رسانه خاص خودم بیراهه نرفتهام."  


برای ککیلی موسیقی همیشه وسیلهای برای بیان احساسات و افکارش بوده و باور دارد که زندگی یک هنرمند باید در امتداد فعالیت هنریاش باشد و یک هنرمند موسیقی باید آنگونه که جهان را میبیند، قادر باشد با ابزار موسیقی بیان و توصیفاش کند.  

ککیلی و تاکید بر اسلامی بودن همه امور زندگی

ککیلی همانطور که میتوان از آهنگها و آثار موسیقاییاش متوجه شد، مسلمان معتقدی است که سعی میکند هم در زندگی شخصی و هم در کار هنری از دستورات دینش تخطی نکند. او همیشه به مسلمان بودن خود افتخار کرده و معتقد است جدال بین ایمان و کفر از زمانیکه شیطان به رحمت خداوند تمکین نکرد آغاز شد. همچنین درباره اسلام نیز او ایمان دارد که اسلام دین کاملی است و در این باره میگوید: "در تمام ارکان زندگی به اسلامی بودن همه چیز زندگی اصرار دارم و ایمان دارم تنها راه نجات ما انسانها تسلیم شدن در برابر خداست و نه شیطان."  

مورات که چند سال پیش به سفر حج رفته، درباره تاثیرات این سفر معنوی بر زندگی شخصی و کاریاش اظهار داشته: "حج نه تنها زندگی شخصی و خانوادگی، بلکه دنیای موسیقایی من را نیز دچار تحول شگرفی کرد و تحتالشعاع قرار داد. بعد از این سفر معنوی من به این باور عمیق رسیدم که از دریچه موسیقی توجه انسانها را به سمت محبت، دوستی و خدا میتوان جلب کرد. بعد از این سفر به این یقین رسیدم که روزی ما دست خداست و من محتاج هیچ بندهای نیستم و هرچه هست از آن خداست که مطلق برتر است."    


مخالفت سرسختانه مورات با رژیم صهیونیستی  

از دیگر ویژگیهای ککیلی اینست که از ظلمها و ستمهایی که به مسلمانان در هر جای دنیا که باشد، بیتفاوت نمیگذرد. در همین راستا همیشه نسبت به مسئله حقوق فلسطینیها و ظلمی که رژیم صهیونیستی به آنها میکند، موضعگیری روشنی داشته است. او با بیان اینکه؛ خیلی دوست داشته با اسراییلیها روبرو صحبت کند ولی این امکان میسر نشده، با رفتار اسراییلیها کاملا مخالف است و معتقد است؛ "آنها با اتحاد مسلمانها مشکل دارند اما از این بیخبر هستند که ارتباط ما با خدا آنقدر محکم است که نمیتوانند به آن لطمه بزنند."

مورات از هیچ یک از محصولاتی که توسط اسراییل یا شرکتهای وابسته به آنها تولید شده باشد استفاده نمیکند و به دیگران هم توصیه میکند که چنین کاری نکنند.  

آشنایی ککیلی با موسیقی ایران  

این خواننده و آهنگساز محبوب و شناخته شده موسیقی پاپ ترکیه، درباره آشناییاش با موسیقی ایران خاطرهای را تعریف کرده و گفته: "چند سال پیش شخصی، که بعدها فهمیدم نامش کامران رسولزاده است و در ایران ترانهسرا و خواننده است، برای من نسخه فارسی ترانه معروف همین امشب میمیرم" را فرستاد و همین موجب آشنایی من با موسیقی ایران شد.

بعد از شنیدن این آهنگ موافقت خودم را با استفاده از ملودی آهنگم اعلام کردم و در نهایت محصول کار ترانهای به نام "همین امشب میمیرم" شد. کامران ترانهسرایی و خوانندگی کرده بود و من خیلی پسندیدم و همین مسئله باعث شد ما با همدیگر یکی، دو بار در ترکیه دیدار کنیم و این دیدار در نهایت به یک دوستی عمیق و خوب رسید. در یکی از این دیدارها کامران برای من نمونه کاملی از موسیقی ایران را به عنوان هدیه آورده بود که انجمن موسیقی ایران آن را تهیه کرده بود و من این مجموعه را گوش دادم و معتقدم موسیقی ایران قابلیتهای بالایی دارد و آثار ارزشمندی در این چند ساله در ایران منتشر شده که نشان از سابقه طولانی ایران در موسیقی دارد."  


موسیقی یکی از راههای نزدیک شدن ملتها به یکدیگر  

ککیلی ایران را به دلیل اشتراکات فرهنگی و مذهبی با ترکیه بسیار دوست دارد و بسیار افتخار میکند که موسیقی او نیز در ایران علاقهمندانی دارد. مورات درباره ایران در جایی گفته: "از همه مهمتر اینکه ایران یک کشور اسلامی است و همواره از موازین اسلام دفاع کرده و برای من به عنوان یک مسلمان این مسئله حایز اهمیت است." 

این خواننده و آهنگساز موسیقی ترکیه معتقد است؛ باورهای ملتها میتواند دلهای آنها را به هم نزدیک کند و امیدوار باورهای مذهبی و فرهنگی کشورهای اسلامی بتواند منجر به وحدت آنها شود. از نظر مورات، موسیقی یکی از راههای نزدیک شدن ملتها به یکدیگر است.

پنجمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت با حضور گروههای داخلی و خارجی، در سبکهای مختلف موسیقایی از روز 23 تا 26 مردادماه جاری برگزار میشود

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار