«مروری بر اندیشه‌های سیاسی_ اجتماعی امام خمینی (س)»

کد خبر: ۲۰۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶ - 28January 2013
کتاب «مروری بر اندیشه‌های سیاسی_ اجتماعی امام خمینی (س)» دارای دوازده مقاله با عناوینی نظیر «امام خمینی و بی‌اعتباری فلسفه؛ بررسی یک ادعا»، «حقوق شهروندی و مبانی آن از دیدگاه امام خمینی(ره)»، «جایگاه قانون و قانون‌مداری در نگاه و سیره امام خمینی(ره)»، «راهبرد سیاسی امام خمینی در جذب جوانان و روشنفکران»، «امام خمینی؛ اخلاق و سیاست» و «انقلاب اسلامی و پست مدرنیته» است.

این مقالات توسط «سیدحسن اسلامی»، «نجف‌قلی حبیبی»، «محمدعلی خسروی»، «عباس عبدی»، «محمدرضا دشتی»، «سیدعلی قادری»، «محمدجعفر حبیب‌زاده»، «مهدی برات‌علی‌پور»، «حسنعلی احمدی فشارکی»، «صادق عبادی»، «بهروز رشیدی» و «ذکریا قادری» به نگارش درآمده‌اند.

بهروز رشیدی نویسنده مقاله «امنیت ملی از منظر امام خمینی(ره)» در این کتاب آورده است: امنیت از منظر امام خمینی رویکردی تلفیقی و چند جانبه دارد و شامل امنیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است و ان را پدیده‌ای چند بعدی، مرکب از ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی می‌داند، لیکن در این میان، مهم‌ترین عامل مقوم و تهدیدزای امنیت ملی و به تبع آن امنیت جهان اسلام را عامل فرهنگی می‌داند.

به طور کلی، امام خمینی (ره) امنیت ملی را در پرتو محوری تفسیر می‌نمایند و در سیاست خارجی حفظ و تداوم امنیت ملی در سایه اتخاذ سیاست نه شرقی و نه غربی میسر است.

از نظر امام خمینی (ره) مقوله امنیت هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی برای ملل و کشورهای اسلامی اهمیت حیاتی و شرعی دارد و دفاع از آن بر عموم مسلمانان واجب است. امام خمینی امنیت ملی کشورهای اسلامی با امنیت امت اسلامی را کاملاً وابسته و تفکیک‌پذیر می‌داند.

به عبارت دیگر، به خطر افتادن امنیت هر بخش از خاک یا مردم مسلمان و یا امنیت ملی کشورهای اسلامی از سوی اجانب و غیرمسلمانان را به منزله خدشه‌دار شدن امنیت جهان اسلام می‌داند؛ در این راستا، حفظ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام‌القری جهان اسلام و الگوی حکومت و حاکمیت اسلامی در دنیای کنونی از نگاه ایشان دارای اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای است و دفاع و حفظ این امنیت بر تمام مسلمانان جهان واجب است.

از منظر امام خمینی(ره)، امنیت جمهوری اسلامی ایران برای امنیت جهان اسلام لازم و ضروری است و از سوی دیگر خدشه‌دار شدن امنیت هر بخش از جهان اسلام و ممانعت از آن نه تنها بر مسلمانان ایرانی، بلکه بر کلیه مسلمین جهان واجب است.

امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هر چند از منظر سخت‌افزاری قابل تهدید خواهد بود، لیکن به عقیده امام خمینی(ره) مهم‌ترین عامل تهدیدکننده و مخل امنیت ملی جمهوری اسلامی عامل فرهنگی است.

تمسک به دین و ارزش‌های اسلامی و وحدت در سایه اعتقادات و تعالیم اسلام عنصر اصلی مقوم امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است؛ بدین سان عامل درونی از نگاه امام در حفظ یا تهدید امنیت ملی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

مؤسسه «چاپ و نشر عروج» کتاب مجموعه مقالات «مروری بر اندیشه‌های سیاسی_ اجتماعی امام خمینی (س)» نوشته علی داستانی بیرکی را در 370 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار