«ترکش‌های قلم»

کد خبر: ۲۰۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲ - 02February 2013
کتاب «ترکش‌های قلم» مجموعه است از طرح‌ها و اسکیس‌هایی که اغلب در اوقات فراغت دوران خدمت سربازی «سیدایمان نوری نجفی» صورت گرفته است.

این مجموعه گویی با هاشورها، خط‌ها و لکه‌های مرکب، بار دیگر از پشت خاکریز‌های جبهه‌‌های جنوب و غرب کشور کنجکاوانه لحظات روزمره زندگی شجاعانه رزمندگان را مرور می‌کند، اما تنها سنگرها، خاکریزها، انفجارها و رزمندگان پشت تیربارها نیستند که در فضای تصویری طرح‌ها و یادداشت‌های قلمی طراح دیده می‌شوند، بلکه گستره‌ای وسیع از تصاویری که صحنه‌های مختلف مرتبط با رخدادهای سال‌های دفاع مقدس را رقم زده‌اند در این کتاب مشاهده می‌شود.

ترکش‌های قلم به بسیاری از فضاهای فراموش شده آن سال‌ها اصابت کرده و از هر جا که توانسته تصویری فراهم آورده است تا زخم‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی آن روزها را قلمی کرده باشد.


به نظر می‌آید هدف تصویرگر و مؤلف کتاب این بوده که از پس سال‌ها، چشم‌های عادت کرده ما به جذبه‌های تصویری تبلیغات تجاری و شوهای ماهواره‌ای و تابلوهای رنگارنگ مؤسسات اقتصادی را بار دیگر به تماشای رمل‌های داغ جنوب و خاکریزهای زیر تیر و خمپاره و قایق‌های شناور در نیزارهای هورالهویزه و جزایر مجنون فراخواند.

تصاویر کتاب «ترکش‌های قلم»، بدون هیچ توضیح و عنوان خاصی مخاطب را در سنگرها زیر آتش می‌برد تا جدال تاریخی خیر و شر، حق و باطل را در طرح‌های گویا و گاه ناتمام آن روزها ببیند؛ در حقیقت، تصویرگر کتاب می‌خواهد جدال و زندگی روزمره را در حضور ترکش‌هایی که در آن روزها ممکن بود به همه جا اصابت کنند، از خلال طرح‌ها نمایش دهد، و نشان دهد که به استقبال خطر رفتن و در وضعیت مقابله با مرگ قرار گرفتن می‌تواند همان اندازه شور و سرزندگی بیافریند که شیرین‌ترین لحظات برای رسیدن به آرزوهای بزرگ است.

انتشارات «روایت فتح»، طرح‌هایی از هشت سال دفاع مقدس با عنوان «ترکش‌های قلم» با مقدمه «عبدالمجید حسینی‌راد» دانشیار پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران را در 120 صفحه و با قیمت 12000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار