شناسایی عملیات خیبر 2 سال قبل از شروع آن صورت گرفت

کد خبر: ۲۰۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵ - 07February 2013
یکی از رزمندگان اطلاعات و عملیات پیرامون عملیات خیبر گفت: شناسایی عملیات خیبر2 سال قبل از آغاز عملیات و به دستور شهید حسن باقری انجام گرفت.

به گزارش ساجد،بهرام میثمی مسئول اطلاعات ـ عملیات لشگر 10 سیدالشهداء در مورد عملیات خیبر بیان داشت: نیروها از دو طریق قایق و بالگرد به داخل جزیره انتقال داده می‌شدند، بنده ابتدا مسیرها را با موتور شناسایی می‌کردم و خط را تحویل می‌گرفتم و نیروها در آنجا مستقر می‌شدند.

در جزیره جنوبی که مستقر بودیم در چپ هور و در راست باتلاق بود و ما درکانالی قرار داشتیم که جنازه‌های نیروهای خودی و عراقی وجود داشت. مدت سه روز در بدترین شرایط مقاومت کردیم به شکلی که آب نیز به ما نمی‌رسید.پس از سه روز پد را شکستیم و عقب‌نشینی کردیم.

دو سال قبل از آغاز عملیات خیبر، بنده همراه دو سه نفر دیگر از نیروها و به دستور شهید باقری، یک شناسایی فوق سری انجام دادیم. ما آن موقع مسیر 24 کیلومتری را بدون اینکه عراق در آنجا آب انداخته باشد، ازطلائیه تا جزایر مجنون شناسایی کردیم و یک سال بعد نیز شهید حسن باقری دستور شناسایی مجدد را داد و این شناسایی به قدری مهم بود که فرماندهان لشگر نیز نبابد از آن باخبر می‌شدند.

اگر عملیات خیبر به اهداف خود می‌رسید، ما به رودخانه دجله و فرات می‌رسیدیم و بین سپاه سوم عراق شکاف ایجاد می‌کردیم. اما کمر نیروهای ما در عملیات‌های بدر و خیبر شکست و دشمن استفاده تبلیغاتی زیادی در اثر گرفتن اسیر از ما کرد و ما در گرفتن زمین و ادوات و نیروها، موفقیتی نداشتیم.

کار شناسایی در عملیات خیبر در هور خوب انجام گرفت اما در زمین نتیجه ‌بخش نبود، یعنی یکی از نقاط ضعف ما تثبیت عملیات بود. عراق ما را بعد از عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس با زمین درگیر کرد و این روال در عملیات خیبر هم نتیجه‌ بخش بود و با زدن میادین مین، کانال و سنگرهای کمین و خسته کردن نیروهای ما توانست هنگام صبح با نیروهای اصلی خود وارد عملیات شده و ما را درگیر کند، اما ما نتوانستیم هرگز از نیروهای زیاد خود استفاده مطلوب کنیم.

گفت و گو :محمدتاجیک
نظر شما
پربیننده ها