مرادپیری: برای جلوگیری از تحریف تاریخ جنگ بر کتب دفاع مقدس نظارت می‌کنیم

کد خبر: ۲۰۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹ - 07February 2013

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: با توافقات صورت گرفته با وزارت ارشاد باید کتاب‌های دفاع مقدس ممیزی شوند تا تحریفی در این زمینه صورت نگیرد.

 

به گزارش ساجد،آیین افتتاحیه چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری دقایقی پیش برگزار شد.

 

* پیگیری برای راه‌اندازی دکترا در رشته ادبیات دفاع مقدس

 

نصراله گرامی رئیس دانشگاه باهنر کرمان در ابتدای این مراسم گفت: در سال 51 این دانشگاه تأسیس شد و در حال حاضر 256 رشته و گرایش داریم که 58 مورد از آنها دارای مدرک دکترای تخصصی و حدود 18 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که 25 درصد از آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.570 عضو هیئت علمی ثابت هم داریم.

وی ادامه داد: رشته ادبیات یکی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه باهنر کرمان است که با پایه‌گذاری انجمن ادبی تعامل خوبی میان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و دانشگاه باهنر کرمان شد و توانستیم از سال 84 کنگره ادبیات پایداری را شکل دهیم. از سوی دیگر این دانشگاه اولین دانشگاهی است که رشته ادبیات پایداری را در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد کرد و در حال حاضر در حال پیگیری برای مقطع دکترا هستیم.

 

 

* جمله «ما می‌توانیم» بزرگترین هدیه کنگره‌ها است

در ادامه این مراسم احمد امیری خراسانی دبیر چهارمین کنگره ادبیات پایداری گفت: غرب وامدار تمدن شرق است و علم از شرق که نیاکان ما بودند به غرب رسید. اندیشه شرق به غرب می‌رود تولید می‌شود و به شرق بازمی‌گردد و جوان ما فکر می‌کند این تمدن از آن غرب است.

وی ادامه داد: در دوره‌هایی زبان و تمدن اسلامی ایرانی آنچنان درخشان بود که دیگران از آن نور می‌گرفتند ولی بنابر دلایلی نتوانستیم آن جایگاه را حفظ کنیم، جوان امروزی شاید نداند که گنجینه‌های منظوم و منثوری داریم و جمله «ما می‌توانیم» بزرگترین هدیه کنگره‌ها است.

دبیر چهارمین کنگره ادبیات پایداری توضیح داد: اولین کنگره در سال 84 روزهای 17 و  18 اسفند ماه برگزار شد و از همان ابتدا سعی کردیم که این مطالب را به صورت علمی بررسی کنیم. از میان 55 مقاله‌ای که به دبیرخانه ارسال شده بود 24 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد و 37 مقاله هم در «نامه پایداری» منتشر شد. از همان ابتدا تصمیم گرفتیم که برگزاری کنگره ادبیات پایداری به شکل دو سالانه باشد و دبیرخانه دائمی آن در کرمان است.

وی ادامه داد: در سال 87 ، 80 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 17 مورد به صورت سخنرانی ارائه و  29 مقاله در نامه پایداری 2 چاپ شد. در دوره سوم که سال 89 بود 146 مقاله را دریافت کردیم 30 مورد را به صورت سخنرانی و 64 مورد در نامه پایداری 3 به چاپ رسید. به چهارمین کنگره ادبیات پایداری 249 مقاله ارسال شد که شورای علمی در دانشگاه‌های مختلف دور هم جمع شدند و 34 داور آثار را بررسی کردند.

وی در زمینه داوری آثار توضیح داد: هر مقاله توسط دو داور بررسی شد که  65 تا 70 مورد برگزیده شدند. برخی مقالات نه اینکه ارزش علمی نداشتند بلکه صرف ادبی بودند و با کنگره ادبیات پایداری که نگاهی کاربردی و نقادانه دارد هماهنگی نداشتند. برخی از آثار هم توسط بیش از 2 داور بررسی شدند.

 

 

* انقلاب و جنگ دو محور تحول هستند

در ادامه این مراسم فردا مرادپیری رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه انتقال علوم و معارف دفاع مقدس به نسل آینده وظیفه ما است، گفت: در انتقال علوم و معارف دفاع مقدس روش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و ما  2 راه برای ورود به جامعه داریم آموزش و پرورش و دانشگاه. اولین اقدامی که ما باید انجام دهیم این است که با استفاده از علوم و معارف سرفصل‌هایی را نوشتیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم که در نهایت به وزارت علوم و فناوری رسید و این وزارتخانه یک درس 2 واحدی اختیاری تحت عنوان آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه ها ایجاد کرد. درس آمادگی دفاعی در مقطع دبیرستان هم در همین زمینه است.

وی با اشاره به اینکه کمیته علوم و معارف دفاع مقدس در وزارت علوم و فناوری تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: در تمامی کشورها انقلاب و جنگ دو محور تحول هستند ما هم انقلاب را تجربه کردیم و هم  8 سال دفاع مقدس داشتیم. جنگ یک علم میان‌ رشته‌ای است و در تمام حوزه‌های دانشگاهی به کار گرفته می‌شود. مدیریت، جغرافیا، هنر و ... هر کدام بخشی از رشته جنگ هستند.

مراد پیری با بیان اینکه در تمام کشورها بعد از جنگ رشته‌های جدیدی شکل می‌گیرند تصریح کرد: ما 8 سال دفاع کردیم و بعد از گذشت 34 سال از جنگ شروع به تدوین کردیم، دیر شروع کردیم اما خوب شروع کردیم. تاکنون در وزارت علوم رشته‌های مختلفی تصویب کردیم که ادبیات پایداری هم یکی از آنها است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به اینکه احیای علوم و معارف دفاع مقدس و انتقال آن به آیندگان یک وظیفه است اظهار داشت: در ترم جاری 208 هزار دانشجو واحد آشنایی با دفاع مقدس را انتخاب کردند 1560 استاد هم تربیت کردیم که در سراسر کشور در حال تدریس این واحد هستند. از میان آنها 30 درصد دارای مدرک دکترا بوده و  70 درصد از فرماندهان دفاع مقدس هستند.

وی ادامه داد: برای ارائه این درس کتاب ویژه‌ای هم به منظور پاسخ به چرایی جنگ تهیه شده است. 3 دانشگاه هم از ترم آینده رشته جغرافیا و دفاع مقدس را ارائه می‌کنند. رشته علوم و معارف دفاع مقدس در مقطع کارشناسی هم مصوب شده که از سال آینده در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو خواهند داشت.

به گفته وی 9 کمیته در حوزه آموزش و پرورش راه‌اندازی شده است و از استان‌ های جنگی و دفاع مقدس در کتاب‌های درسی گنجانده شده و دیگر برای ارائه فداکاری از داستان‌هایی مثل پتروس فداکار استفاده نمی‌شود.

مراد پیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنوز دفاع ادامه دارد و وصیت‌نامه شهدا هم دو پیام مهم حفظ انقلاب و پیروی از ولایت را دربر دارند و ما باید جنگ را در اذهان جامعه جا بیندازیم.

 

 

* نظارت بر کتب دفاع مقدس برای جلوگیری از تحریف تاریخ جنگ

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه تاکنون 15 هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس تدوین شده است، گفت: با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگی‌هایی صورت گرفته و ما کتاب‌های دفاع مقدس را قرار است ممیزی کنیم تا تحریفی صورت نگیرد، در حال حاضر تدوین دایرة‌المعارف دفاع مقدس را هم در دست داریم و از همه اساتید برای همکاری در فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه دعوت می‌کنیم.

وی ادامه داد: 3 میلیون سند از اسناد دفاع مقدس را در دست داریم که در بحث‌های فیلم، عکس، صورت و ... هستند و این را هم باید اعلام کنم که بیشتر مراجعه کنندگان به اسناد جنگ خارجیان هستند. تاکنون 3 هزار مقاله هم در حوزه دفاع مقدس جمع‌آوری شده و به وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم اعلام کردیم که هر دانشجویی که پایان‌نامه‌اش را در حوزه دفاع مقدس انتخاب کند از دانشجو و استاد حمایت مالی صورت می‌گیرد و هرگونه سندی هم که بخواهد در اختیارش قرار می‌دهیم باید مقابله با استکبار را آموخت و جوان امروز باید هدفش را درست بشناسد تا دفاع کند.

نظر شما
پربیننده ها